/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
3773 ?????????????
Fra : myg
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 15-01-09 23:03

Hej igen

Du købte for en tid siden en Vox ToneLab LE og så vidt jeg husker syntes du den var OK.

Kender du Korg AX3000G ???

Jeg er i tvivl om hvilken af de to jeg skal vælge.
Hvor stor betydning skal jeg lægge i at Vox'en er rørbestykket - tror du???
Korg'en kan simulere en humbugger til en single coil og omvendt samt simulere en akustisk lyd. Hvis de to funktioner dur, er det da fedt!
- men så igen har den ingen rør!

Hvad er din mening.?

Hilsen og godt nytår

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-09 13:33

Har en gammel Korg A6 (tror jeg den hedder). Kender ikke den nye, men mon ikke den er federe end den gamle.

Vox'en har også Western emulering omend det måske lyder lidt sært. VOX'en er dog så tæt på en rigtig røramp så det er helt skrækkeligt og fløjter gladeligt hvis den får lidt bank og volumen. Noisegaten er slet ikke dum, og helt blæret er ecko effekter - især holder jeg af ping/pong delay + godt med ducking ( dæmper ecko'et medens der spilles). I starten var jeg ikke helt venner med chorus/flanging og bruger det nok mindre end jeg gjorde før. Til gengæld synes jeg lyden er lækkert varm og hørmer simpelthen så meget af rør som kun rør kan. Tubescream kan kun laves så godt med rør. Den indbyggede tuner og god og anvendelig, dog muter den ikke når du tuner, hvilket kan virke åndsvagt. Med min Kramer får jeg den fedeste "fender-lyd" stort set altid mere eller mindre tubet lidt, og med min 30 år gamle high gain Aria er det ren rock'n roll.

Men lyt da på begge. Jeg behøver ikke lytte, jeg æææælsker min Vox. Men har beholdt Korg'en og regner med at anvende den som Chorus/gate/kompressor på min western og min 12-strengede.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-01-09 13:54

Det er også røret i Vox'en, der tiltrækker mig mest, for ellers er Korg'ens specs fuldt så gode.

Jeg har haft rene rørforstærkere, hvor jeg har brugt rørforvrængningen til crunch og distortion, men nu kører jeg med en Ashdown forstærker som egentlig er til bas, men som jeg synes lyder rigtig godt til guitar også. Det er en hybrid, så jeg kan kun bruge indgangsrøret til at "varme" lyden med og ikke til distortion, så det er rørdist.lyden, jeg mangler.
Boss's distortionpedaler synes jeg ikke om men er ellers meget i tvivl om, hvad jeg skal købe. Men som du siger, så skal der da lyttes, men jeg ville lig høre dine erfaringer med Vox'en først.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-09 14:25

Enig i at Boss distortion og tubescream ikke er de fedeste (måske til heavy distortion SAMMEN med en rørslæde).

VOX'en kan give den blødeste lettere overstyring der bare er fed. Der er skam også vildt raikale indstillingsmuligheder til mere outrerede effekter - mægtig undeholdende. Men som sagt bruger jeg den til at eftergøre gamle gedigne rørbaserede opstillinger INCL de effekter man normalt overlod til lydmanden (gate, ecko osv). Dog nupper jeg rummet fra min Quadroverb. Den passer mig bedre og sidder alligvel i racket aht vocal. Skal du spille helt fuldstændig clean, ved jeg sgu ikke. Har ingen presets lavet hvor jeg gør det. Og dem jeg har lavet er fedtet godt ind i rørlyd. Og som sagt er min A6'er rigtig fin til det akustiske. Og nu hvor jeg har Vox'en må jeg så indrømme at A6eren nok var rimelig uden sjæl og egenlyd (men ganske anvendelig). Men nu vil jeg dø af kedsomhed og steril lyd hvis jeg brugte den på spaden!

Men ellers skal du måske lytte på Pods'ene. Der er da masser af muligheder. Jeg valgte vist bare med hjertet og så var den på bud.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-01-09 14:45

Ja det med pengene er jo et argument der ofte tæller. Vox'en kan fås for 2500 men Korg'en kan jeg få fra Thomann for ca 1650 incl. taske, så det er jo ikke nogen herregård, hvis ellers den er hæderlig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-09 15:04

Lyt og anmeld

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-09 15:14

Den ser lidt plastic ud qva Vox'en. Men du har ret. Det ser ud til den kan det hele for det halve! Tilbage står spørgsmålet så hvad der lyder. Har ikke været ude og pushe grej for nyligt, så har ikke leget. Men Korg plejer at være godt fremme i skoen.

Iøvrigt havde vi held med at banke en Fender Bas rørtop (til guitar) Det lød heller ikke så ringe.

...men fortæl fortæl.......

Mit nyeste legetøj er DTS (hvis det interesser dig). Det er sjooooovt. Og når det så er med 6 x vaskeægte NAD WATT (samtidig forståes) + 200W i sub, sammen med særdeles letdrevne speakers bliver det vanvittig sjovt og yderst underholdende.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-01-09 15:27

Min Ashdown 300 (mener jeg det er) har jeg parret med to Genz Benz kabinetter 1 stk. m. 15" og 1 stk med 12" + horn. Det lød godt da jeg spillede bas over det, men nu bruger jeg det til min Gibson SG og det lyder forbavsende godt, men der er også gode EQ uligheder i amp'en.
Og som sagt savner jeg pedal

Jeg mener for øvrigt at Vox-pedalen er lavet i et samarbejde med Korg, og de to pedaler er da også forbavsende ens opbygget, så ....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-01-09 15:29

åske angler der et bogstav in sidste ail - en det kan du åske godt se

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 03:49

Det er rigtig Korg har haft en finger med i spillet. Men du må lytte det er eneste mulighed. Uden at have gramset på Korg'en, virker Vox'en mest solid (synsmæssigt). Men Korg er solidt, også selvom det er plastik!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 04:29

Troede egentlig du var keybord mand. Nu snakker du bas og guitar!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-01-09 08:29

Jamen jeg er da begge dele

Jeg har siden 1965 spillet begge dele på skift, men spiller nu i 2 bands hhv. som guitarist og keyboardmand. Mit guitarsetup p.t. kender du (men har tidligere haft Fender Hot Rod, Marshall TSL100+1960, Randall Gserie 100W combo og Vox AC30TB CC2 - for slet ikke at snakke om min første guitarforstærker Selmer Zodiac 50W Combo som jeg var så dum at sælge først i 70'erne) , og mit keyb. setup er: Hammond T200 + Leslie 760 + Roland RD200 (mit go'e gamle klaverboard) + Yamaha PSR-S700 + Peavy KB 60 keyboardforstærker som baggear (i 70'erne havde jeg et Hammond L100 og Leslie 147 som begge jo er med rør og lyder bedre end T200, men dem solgte jeg desværre på et tidspunkt, så nu må jeg "nøjes"). Ang. bas så har jeg i knap et par år også spillet det i band.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 10:50

LOOOOL sikke en masse kone-uvenligt skrammel. Rart der er flere end een selv, der omtrent kan udstyre et helt band. Har selv gjort i bas, men har ikke rørt een i snart tyve år. Nøjes med guitarer og vokal og bruger "kun" keybords som backin (smf). Jeg er så mere PA-mand og har masser af den slags ragelse. Jeg er ikke aktiv længere. 0 tid, og en ryg der ikke kan løfte den slags mere.

Fender'en ...........SUUUUUUK, skulle heller ikke have solgt min Twin (med James B Lansing 12'ere). Har ellers ejet Dynacord, Roland, M3 og bjerge af hjemmebyggede ting.

Men når du nu er "gammel" VOX/Fender mand, glæder jeg mig til at høre DIN oplevelse af ToneLab'en.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 11:23

Har du iøvrigt brugt: Band in a boks?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-01-09 11:32

Yes - en hel del endda.
En stil derfra sammen med nogle akkorder jeg indtastede blev faktisk til en nummer, som jeg senere indspillede på CD sammen med det ene band.
Det er et fint program.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 14:57

Har aldrig selv rodet med den, men har flere gange overvejet det. Efter sigende kan du sætte dig og danne noget sammen for derefter at smide den ned som f. eks. SMF. Det ville være ikke så lidt nemmere end at klippe og klistre sit eget sammen i de programmer jeg har (musicator).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 14:58

Men hvis i spiller indenfor rimelig rækkevidde en dag skal jeg tage Vox'en med i en kuffert. Så kan du prøve den!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 15:00

....men som alt andet af det nye med det hele. Et stereo-upset er klart fedest, hvis du vil have optimalt ud af chorus og ping/pong delay.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 26-01-09 20:36

Tak for svaret 3773.
Jeg har lige fået en Vox ind ad døren i dag, så nu skal der eksperimenteres. Jeg kan allerede høre, at jeg vil få meget fornøjelse af den - sikke en distortion i alle forskellige afskygninger Men nu må tiden så vise, hvordan jeg får kreeret mine egne lyde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-01-09 20:45

Thumbs up til dig (og tak for poængerne)...................Måske skulle vi mødes og brænde nogle to-stemmige Thin Lizzy soli af. Det må sgu da være fedt! Panoreret en kvart ud til hver side - tappe'd ping/pong delay, sustain og pænt overstyret AC30 iooooooooooiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhwwwaaaauuuuuuu

Gider du, kan du og har du lyst til evt. at programmere et par eksempler ind på BIAB og maile det til mig som SMF fil. Kunne være sjovt at prøve om det var noget jeg skulle have anskaffet!

Glæder mig til at høre hvad du oplever!