/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Dobbeltisoleret sløjfeledning
Fra : npra
Vist : 7454 gange
200 point
Dato : 10-01-09 21:38

Jeg har en lille trafo til fjernvarmemåleren i vores eltavle. Den er koblet på før HPFI og plomberet… Det der undre mig er at den er forbundet med dobbeltisoleret ledning med terminalrør hvorimod resten af grupper/automatsikringer er forbundet med alm. 6mm2 og 4mm2 sløjfeledning. Hvordan hænger det lige sammen? Er der kommet nye regler siden huset og tavlen blev bygget (2001) – eller er det bare ”god praksis” at anvende dobbeltisoleret sløjfeledning og terminalrør?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-09 23:45

Din beskrivelse er lidt sort. Mener du at din fjernvarmemåler sidder i husets gruppetavle ?

Kommentar
Fra : npra

Dato : 11-01-09 00:13

Nej, selve fjernvarmemåleren sidder selvfølgelig i skabet med varmeinstallationen, men den får 24VAC fra en lille trafo som er placeret i eltavlen. Trafoen får strøm udenom HPFI via to dobbeltisoleret ledninger til trafoen. Begge ledninger til trafoen er monteret med terminalrør.
...
Det der undre mig er at trafoen er forbundet med dobbeltisoleret ledning med terminalrør hvorimod resten af grupper/automatsikringer er forbundet med alm. 6mm2 og 4mm2 sløjfeledning. Hvordan hænger det lige sammen? Er der kommet nye regler siden huset og tavlen blev bygget (2001) – eller er det bare ”god praksis” at anvende dobbeltisoleret sløjfeledning og terminalrør?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-09 04:37

det er i nogle kommuner praksis at anvende denne metode med dob. iso ( mange korre = terminalrør )

det der er det sjove ved dette er i nogle kommuner/fjernvarme selskaber er de tilfreds med at deres måler bare få nået fast strøm da der er 2 års backup batterri i andre vil have deres egen sikring uden om hpfi som de så plombere, og så er der dem som vil have det dob. iso. ( hvorfor er der ingen der ved. men det der nok ligger til grund at man i 92 kom med en regl om at tavlerne skule være dob.iso og man så ville være helt sikker på at det er dob.iso ) plast tavlerne med bund plade er dob. iso, så her overholder man sb med normal sløjfeledning. så der ligger ingen god grund til at det skal være dob.iso sløjfe-ledning der skal bruges rent el messigt) kun at fjernvarmeværket vil have det sådan og er det er dem der for sat det op med det er kunden der skal betale for det det er galmathias kongerne(fjernvarmeselskabet) længe leve

Kommentar
Fra : npra

Dato : 11-01-09 11:15

Ja det er typisk - I dette tilfælde er det Århus KommunaleVærker... og det kan vel ikke undre nogen.
Mht. dobbeltisolations reglen; Vil det så sige at hvis trafoen af f.eks. pladsmæssige grunde var placeret i en separat tavle, så skulle sløjfeledningerne mellem tavle a og b være dobbeltisoleret for at systemet a+b samlet anses som dobbeltisoleret?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-09 11:57

Kan nogen forklare mig hvad dobbeltisoleret ledning er for noget.

Jeg kender dobbeltisolerede brugsgenstande , og kan tænke mig til hvad en dobbeltisoleret tavle er .

Men når det kommer til ledninger er jeg noget i tvivl om hvad der menes.
Kan heller ikke se at der er nogen som leverer det.

Kommentar
Fra : npra

Dato : 11-01-09 12:21

Jeg tror nu nok at der er flere som kan levere. Et hurtigt kig på gav f.eks.:
http://www.goerdetselv-el.dk/product/1630
http://primavvs.dk/shop/pvt-1x6-m-120732p.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-09 12:27

Billedet viser en ledning med isolering og kappe. Er det det i kalder dobbeltisoleret ?

Kommentar
Fra : npra

Dato : 11-01-09 13:36

Tja, det tror jeg.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 16:12

Hejsa

Her er hvorfor det er lavet som det er lavet.

El-meddelelse:
Elinstallationer nr. 15/04
(erstatter ELRÅD-meddelelse nr. 6/01)

Udpluk:
Såfremt der anvendes måler eller udstyr for fjernaflæsning og fjernkontrol, som tilsluttes en sikkerhedstransformer anbragt i tavlen og tilsluttet direkte på stikledningen, er der ikke krav om afbryder eller særskilt overstrømsbeskyttelse hverken i primær- eller sekundærkredsen, hvis følgende betingelser er opfyldt:

- Sikkerhedstransformeren skal enten være i ubetinget kortslutningssikker udførelse eller være fail-safe.
- Ledningen i primærkredsen skal enten være kortslutningsbeskyttet af stikledningens overstrømsbeskyttelse eller være kortslutningssikkert oplagt.
- Ledningen i sekundærkredsen skal have et ledertværsnit på mindst 0,5 mm² og en strømværdi, der er større end den strøm, som transformeren på nogen måde kan afgive.
- Sekundærkredsen skal kunne adskilles enten med skillestykker, eller det skal af monteringsvejledningen fremgå, at sekundærkredsen kan frakobles i transformerens klemmer.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 11-01-09 16:17

Til transor:

Der er korrekt hvad du konkluderer. Et installationskabel er derfor altid dobbeltisoleret.

Af samme grund som tavler, der tidligere er omtalt i tråden som værende dobbeltisoleret. På den måde er stikledningen også dobbeltisoleret. Ellers ville det ikke have megen effekt med en dobbeltisoleret tavle.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-09 18:11

at: JRST
det der står i dit indlæg er at det skal overholde sb (ikke hvorfor varmeværket vil have at det skal dob iso sløjfeledninger)
alle kabler er dob iso ( plast - plast - kobber )
søjfe ledning PVT (plast - kobber) er ikke dob. iso
men når det lukkes inde i en plast tavle eller rør ( plast - plast - kobber) dob iso

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-09 18:32

Fra NKTs produktprogram
Kan rigtig nok også fås som almindelig montageledning.
PVT® m/ekstra isolation
1-leder monteringsledning, mangetrådet kobberleder med 2 lag isolation af blyfri PVC

som er det samme som dobbeltisoleret

Citat
det der står i dit indlæg er at det skal overholde sb (ikke hvorfor varmeværket vil have at det skal dob iso sløjfeledninger)

Efter denne sætning står der lige præcis hvorfor de vælger det.
- Ledningen i primærkredsen skal enten være kortslutningsbeskyttet af stikledningens overstrømsbeskyttelse eller være kortslutningssikkert oplagt.

Forklaring: De undgår at skulle tage stilling til hvilken forsikring der sidder foran tavlen hver eneste gang de kommer ud til en ny tavle ved at vælge kortslutnngssikker oplægning (dobbeltisoleret leder).
Det gør det lidt nemmere i længden at de kan bruge den samme løsning i hver eneste tavlede kommer til.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 11-01-09 20:18

Den er kort og godt dobbelt isoleret, fordi det var hvad elektrikeren, havde ved hånden...
Hvorfor roder du i en gruppetavle hvor du intet har at gøre ???

Kommentar
Fra : npra

Dato : 11-01-09 20:40

Til Caam2: Vi er nogle ”få” som har elektricitet som almen interesse og som følger lidt med i hvordan bla. elinstallationer er opbygget. Når der en sjælden gang bliver åbnet ind til de ”forbudte” områder stiller vi os nysgerrigt op og stiller dumme spørgsmål. Du gør forhåbentligt det samme når værkstedet har din bil under kærlig behandling…
En af de gode ting ved Kandu er at spørgsmål bliver besvaret så præcist som muligt - så dit svar falder ind under kategorien: ubrugelig.
Beklager.

Godkendelse af svar
Fra : npra

Dato : 11-01-09 21:11

Tak for svaret JRST.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 11-01-09 21:11

Og så kan folk ikke forstå, hvorfor forsikringer er så dyre...

Kommentar
Fra : npra

Dato : 12-01-09 00:08

Til Camm2: Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din kommentar, men jeg kan oplyse dig om at jeg fandt ikke mindre end 7 alvorlige installationsfejl som den auto. elektrikker havde lavede da vi fik bygget huset. Det var desværre før der blev udtaget stikprøver til kontrol, så jeg måtte kæmpe en hård kamp for at få de værste unoder rettet...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-01-09 05:59

varmeværket laver sku sa ikke installationen selv det gør huset elektriker og det giver ingen grund til at det skal være dob iso sløjfeledning et paracelhus/lejelighed har en ikmin på max 6kilo og derfor er der ingen beregning på en 6¤ pvt sløjfeledning
(gælder kun for nogle da andre bare vil have strøm på)
når varmeværket kommer ud levere de en
1stk ug2
1 stk gruppeafb 1+n
1 stk transformer
1 stk tegning hvordan det skal monteres og at sløjfeledningen skal være dob.iso
kablerne sløjfeledning clips olign bliver everet at huset elektriker som også montere dette varmeværket montere så selv 24v lednigerne til deres måler og plombere gruppeafbryderen
så igen det berettiger ikke til at det skal være dob.iso sløjefeledning

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 13-01-09 21:05

Nu kunne det være et forsyningsselskab med kombineret El/fjernvarme-forsyning. De kunne godt tænkes at have egen installationsafdeling. Men det gør egentlig ingen forskel da de skal overholde de samme love som alle andre installationsvirksomheder.

Installation til nettilsluttet udstyr til forbrugsregistrering

Registrering af energi- og ressourceforbruget (el, varme, gas og vand) hos den enkelte forbruger sker i stigende grad med elektroniske målere, ligesom der ofte anvendes udstyr for fjernaflæsning og fjernkontrol af såvel elektroniske som ikke-elektroniske målere.

De almindelige bestemmelser for udførelse af installationer skal opfyldes. Det er dog tilladt at udnytte følgende lempelser:

Hvis måler eller udstyr til fjernaflæsning eller fjernkontrol er dobbeltisoleret, er det ikke nødvendigt at fremføre beskyttelseslederen til tilslutningsstedet. Det gælder også, når tilslutningsstedet er en stikkontakt, forudsat at denne er anbragt i en kapsling, som er plomberbar eller som kun kan åbnes med nøgle eller værktøj.
Såfremt der anvendes måler eller udstyr for fjernaflæsning og fjernkontrol, som tilsluttes en sikkerhedstransformer anbragt i tavlen og tilsluttet direkte på stikledningen, er der ikke krav om afbryder eller særskilt overstrømsbeskyttelse hverken i primær- eller sekundærkredsen, hvis følgende betingelser er opfyldt:

Sikkerhedstransformeren skal enten være i ubetinget kortslutningssikker udførelse eller være fail-safe.
Ledningen i primærkredsen skal enten være kortslutningsbeskyttet af stikledningens overstrømsbeskyttelse eller være kortslutningssikkert oplagt.
Ledningen i sekundærkredsen skal have et ledertværsnit på mindst 0,5 mm² og en strømværdi, der er større end den strøm, som transformeren på nogen måde kan afgive.
Sekundærkredsen skal kunne adskilles enten med skillestykker, eller det skal af monteringsvejledningen fremgå, at sekundærkredsen kan frakobles i transformerens klemmer.
Generelt
Arbejde med den faste installation, herunder ethvert indgreb i gruppetavlen, må kun udføres af en autoriseret elinstallatør.

Servicearbejde på udstyr, der er omfattet af denne SIK-meddelelse, samt tilslutning og frakobling af udstyret uden for tavlen kræves ikke udført af autoriseret elinstallatør. Disse arbejder må også udføres af personer eller virksomheder, der erhvervsmæssigt producerer, reparerer eller vedligeholder udstyret, når den, der udfører arbejdet, er i besiddelse af fornøden sagkundskab.

Som du skriver. - (jeg regner med din ik-min er en tastefejl)
Fællesregulativet 2007 siger at IK-max kan regnes som 6 kA ved tavlen
samt IK-min er som tommelfingerregel 5 x stikledningssikringen størrelse- Den vil i praksis nok ligge lidt over men det skal man så undersøge i hvert enket tilfælde.

Ifølge teksten i meddelelsen "kortslutningsbeskyttet af stikledningens overstrømsbeskyttelse" skal man kunne dokumentere KB hver eneste gang for følgende er overholdt.

Transformeren skal kunne tåle at blive placeret i 6 kA - Det har jeg ikke kunne finde tal på i produktbladet men mener den kan sidde i op til 63A.
Da der bare står kortslutningsbeskyttelse skal man ve kontrolere IK-min
Tid sikring < Tid kabel - [sekunder]
tid kabel = ((k x S)/IK-min)¨2
= ((115x4)/ik-min^2
tid sikring = aflæses på sikringskurve ved ik-min

Jeg tror den vil gå i de fleste almindelige boliginstallationer men hvem gider tænke på det - andet end os - hvis man for en 5'er mere kan smide parpiret ud af vinduet og montere med dobbeltisoleret leder. Man sparer jo også et sikringselement - både med pris og plads.

I sidste ende handler det vel om at jo mere man kan holde sin ryg fri jo bedre. Man vil vel heller ikke have ansvaret for den typetestede tavle bagefter man har tilføjet materiel i den.

rotw Hvorfor er det du så gerne vil sparre dette isolerende lag væk..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-09 05:36

det er fint du kan komme med et stykke tekst

her er hvor det går galt du bruger pvt sløjfeledning fra målerklemmerne op til hpfi-relæet det overholder SB så vil varmeværket have at du fra tilgangssiden på hpfi-relæet til deres gruppeafb- bruger dob.iso sløjfeledning det er som sådan også godt nok MEN DET ER IKKE NØDVENDIGT FOR AT OVERHOLDE SB DET ER EN MISFORTOLKNING AF SB at de vil have dob.iso sløjfeledning i en plast tavle og igen i et paracelhus/lejelighed er ikmin max 6kilo du behøver derfor ikke at regne på er 6¤ pvt sløjfelening da den kan klare ikmin og det 6 A måleren max kan bruge

det vill være det samme som at sige hvis varmeværket skrev i deres monteringvejledning at at du skal bruge 2,5¤ der er forsikret med 10A i dit paracelhus/lejelighed. hvor at resten af installationen der er forsikret med 10A kun er 1,5¤

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 14-01-09 12:37

Teksten jeg henviser til er ikke fra varmeværket. Derimod er det en elmeddelelse udgivet af SIK. SIK er myndighed for el lovgivningen.
Citat
SIK har det overordnede ansvar for elsikkerheden både ved produktion, transmission, distribution og brug af elektricitet.

Elmeddelelser skal regnes som rettelsesblade til SB.

Og endnu en gang må jeg rette.
Fællesregulativet 2007 siger at IK-max kan regnes som 6 kA ved tavlen
samt IK-min er som tommelfingerregel 5 x stikledningssikringen størrelse

Gruppeafbryder er ikke nødvendig for sikring af transformer. iht til elrådsmeddelelse
Citat
sikkerhedstransformer anbragt i tavlen og tilsluttet direkte på stikledningen, er der ikke krav om afbryder eller særskilt overstrømsbeskyttelse hverken i primær- eller sekundærkredsen

Det kan være vi taler forbi hinanden.
Du henviser til SB - kunne du komme lidt nærmere ind på hvad.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-01-09 06:43

ligger til dagligt og montere div.
tråden i spørgsmålet var om "han undre sig om hvorfor der er dob.iso til gruppen hvor fjernvarme måleren er monteret" når du i nogle kommuner skal have fjernvarme kraver nogle værker at du skal bruge dob.iso sløjfeledning til deres gruppeafbryder hvor i de sættter en 6A sikring i og plombere den. har flere steder haft den diskution med værkerne da de vil kassere det fordig det ikke er dob-iso sløjfeledning fra hpfi-relæet til deres gruppeafb. de misfortolker SB det vil være det samme som at de i deres monterings vejledninger skriver at du skal bruge en 10¤ sløjfeledning til deres gruppeafbryder når der kun går en 6¤ ind i huset , og hvis du ikke bruger en 10¤ som en sløjfeledning som kommer fra en 6¤ så kassere de den installationen.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 15-01-09 08:27

rotw:
Citat
"han undre sig om hvorfor der er dob.iso til gruppen hvor fjernvarme måleren er monteret"

Jeg er enig i dig i at det er grundlæggende forkert at fjernvarmeselskabet skal blande sig i installatørens arbejde - Hvis der placeres en plomberet 6 A automatsikring foran trafo, mener jeg heller ikke der skal dobbeltisoleret ledning til forsyning af denne, samt efterfølgende mellem automatsikring og trafo vil KB være overholdt af de 11 x In.
I dit tilfælde står der i meddelelsen at
Citat
De almindelige bestemmelser for udførelse af installationer skal opfyldes.

I npra' tilfælde:
Citat
Trafoen får strøm udenom HPFI via to dobbeltisoleret ledninger til trafoen

Dato : 11-01-09 00:13
Jeg kan ikke se den gruppeafbryder.

Det er installatøren der har ansvaret for det er monteret efter gældende regler - d.v.s. Elmeddelelse 15/4. Særregel for transformere for fjernaflæsning.

Så mon ikke det skulle få klarlagt tvisten.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-09 05:45

de fjernvarme måler vi montere for div. varmeværker er externe det er rigtigt at denne sider i tavlen og så skal den selvfølig være dob.iso
havde ikke lige fået denne med at den sidder på dinskinen