/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondens
Fra : pve
Vist : 869 gange
100 point
Dato : 10-01-09 09:32

Har et hus fra 1996 og taget er fra samme år. Almindelige cementtagsten og understrøget.

I forbindelse med de meget kolde dage har jeg nu et par gange oplevet at hele taget var vådt indvendigt, faktisk så meget at det dryppede direkte ned i isoleringen. Har andre oplevet noget tilsvarende og kan man gøre noget for rimelige penge for at undgå det ?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:39

Du er nød til at få en fagmand ud og vurdere netop din konstruktion og hvor det er galt.
Det lyder somom der mangler udluftning, men hvor og hvordan kan ingen afgøre herinde.

Beklager

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-09 10:07

For lidt isoleret, hvad der ikke burde være tilfældet i et hus fra 96, men der kan også være områder der er defekte. Også rør fra emhætte evt. brændeovn kan være dårligt isoleret.

Et faktum er at der er for varmt og/eller for lidt udluftning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-01-09 11:09

Udluftning udluftning udlutning. Ventilationsriste i gavele, taghætter lige meget hvad

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-01-09 11:20

Har haft huset i nogle år nu og har ikke tidligere set at der har været fugt. Jeg tror kun det er når der er meget koldt udenfor. Er der nogen der selv har været ude for det?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-09 11:37

Nu skriver du ikke hvad slags tag du har.

jeg har haft det samme i vorres skur med cykler havemøbler med videre.

Når der pludselig kommer nogle meget kolde nætter og luften i rummet stadig er fugtig svarende til den varmere foregående periode, vil man uvægerlig få is på tagundersiden.

Det kunne undgås ved isolering ovenpå taget, eller damptæt isolering under taget .Det er sjældent man gør det.
Det vi har oplevet er et ret sjældennt fænomen , og man skal ikke bekymre sig meget om det.
Din isolering på loftet tørrer ud igen, hvis der ellers er fornuftigt ventilleret.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-01-09 11:41

Transor jegt har skrevet
Citat
Almindelige cementtagsten og understrøget.
Jeg mener det ER fornuftigt ventileret og vil også følge lidt mere med hvad der sker der oppe det næste stykke tid. Jeg tror heller ikke helt selv på at det er et stort problem, men man bliver jo lidt nervøs alligevel.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-09 12:44

Hej Pve

Umiddelbart lyder det som om nogen har syndet lidt da man har bygget. Cementtagsten burde selv kunne suge den fugt der opstår ved pludselig omslag. Og er tagrummet foreskriftsmæssig udluftet synes jeg ikke jeg i min hjerne kan erindre fortilfælde hvor der har været drypperi. Det burde ikke forekomme.

Årsager det kunne være (som bør undersøges nærmere). Er der udluftning indefra huset der ikke er ordentlig tætte og derfor lækker? Du skriver udluftningen af tagrummet er udført foreskriftmæssig, hvordan? Ligger huset i læ, sådan at der simpelthen ingen vind er - som drivkraft?

Afhjælpning:

Er hætter og andet ikke ført ordentligt ud, skal det selvfølgelig laves.

Er der i underkanten med naturlig ventilation f. eks. hvis der er småsyndet lidt, eller huset simpelthen har for lidt vind på sig, kunne man installere en radon ventilator fra Systemair (lille ventilator der er "født til" at udlufte krybekældre, hos vores naboer (med klipper).

PS Tror ikke ingeniørstudiet lærer folk at læse spørgsmål. De overlades i en sær tilstand af selvforherligelse, og lærer at ingeniører er de eneste der ved noget. Sådanne idioter er næsten lige så kloge som skolelærere. Transor = selvglad tumpe. Pas på med råd fra ham.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-09 12:53

Dumt svar du skrev jo hvordan taget var.
Det kan ikke isoleres udvendigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-09 12:58

Citat
Dumt svar
for een gang skyld noget sandt og klogt fra Transor

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-01-09 16:19

Da kondens jo kommer ved temp. forskelle så dugpunktet nås, er der jo kun den mulighed at noget varmt og koldt mødes.

Det kan kun ændres ved isolering......
Udluftningen er der, som ordet siger, for at ventilerer så meget luft væk fra tagrummet som muligt, men du kan ikke KUN ventillerer dig væk fra et kondensproblem.

Så mere isolering, og som nævnt højere oppe, kan det være eet sted problemet er, feks. manglene isolering ved en loftgennembrydning.

Hilsen

Gasmanden2

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-09 16:37

Nja gasmanden. Det korrekte er jo at der forekommer noget luft i tagrummet, der har et højere absolut vandindhold end der er udenfor. Derfor udkondenseres vandet når tagfladen bliver koldere end luften inde i tagrummet. Men der bør jo netop IKKE være noget i tagrummet der tilfører luften fugt - MED MINDRE der er utætheder i dampspærren eller der er noget udluftning fra huset der ender i tagrummet. Korrekt skal tagrum være udluftet så tilstrækkeligt, at døgnvariationerne på temperatur og fugtindhold ingen indflydelse skal have (eller i væste fald meget meget lidt). Jeg ville nu checke tagrummets udluftning grundigt. Og ikke mindst kontrollere at der ikke er f. eks. en badeværelsesudluftning eller en emhættesslange der er faldet af. Om alt er, vandet skal væk. Huset har slet ikke godt af det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-09 16:43

Årsagen kan selvfølgelig også være affødt af en simpel utæthed i taget, således at der er regulær vandindtrængning et eller andet sted. Når så tagfladen opvarmes i dagtimerne fordamper det og øger absolut vandindhold i tagrumsluften. Når så tagfladen afkøles pga pludselig temperaturfald kan den ventilation der er til stede ikke nå at få luften udskiftet. Og så udkondenseres der pludselig vand på kolde overflader. Det er klart smartest at søge at finde ud af hvorfra vandet kommer. Dernæst selvfølgelig at få vurderet om tagrummets ventilation er tilstrækkelig. Ikke utænkeligt at problemet er en kombination af de to onder.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 12-01-09 11:06

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-09 16:09

Har du fundet ud af hvad der er galt pve?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-01-09 21:35

Får en tømrer på besøg en af dagene.

Han siger, i telefonen, at det ofte kan være loftslemmen der ikke slutter tæt nok, ofte i et meget varmt rum med fyr, rørretumbler mv. Dette kombineret med de meget kolde nætter og ingen vind til at genere lidt ventilation (som du også nævner) skulle være årsagen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-01-09 08:01

Det lyder da sansynligt PVE. Håber i finder ud af hvad det er!