/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pallebamsen. maksi
Fra : edison
Vist : 573 gange
100 point
Dato : 09-01-09 20:11

hej du.
Er der ikke noget med den bundplade på tændningen på en puck maksi k model.
det er jo en gammel svend. 1974. det ku jo være at den sku justeres.
hvordan gør jeg.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-09 21:10

Det bedste er jo altid at platinerne udskiftes med nye. Men så skal man havde en aftrækker for at få svinghjulet af.
Bundpladen (Bagpladen) hvor platinerne er fastskruet har i yderkanten 3 skruer som spænder pladen fast mod motorhuset.
Normalindstillingen er at skruerne sidder lige midt i hver af deres aflange huller. Så gnistrer tændrøret 1 mm før stempelet når topstillingen. Grunden til at blandingen antændes før er at det tager lidt tid før "ilden" har bredt sig og opvarmet blandingen, så trykket opstår.
Masser af motorer har indbygget en tænding der forrykkes til at tænde tidligere (Flere mm før top) når motoren kører flere omdr. pr min. Det har alle biler efter 1912
Men det har en Puch ikke, så når den forøger omdrejningerne, feks. ned ad bakke, så "holder motoren igen".
Derfor er det en fordel at få den til at tænde omkring 1,5 mm før top.
Det gør man ved at løsne de 3 skruer, og dreje bundpladen modsat svinghjulets retning.
Nu kører en pucks svinghjul modsat alle andre knallerters retning.
Så hvis svinghjulet drejer modsat uret når motoren går, ja så drejer du bundpladen med uret, og spænder de 3 skruer igen.
Den skal ikke drejes alt hvad den kan, men 2/3de dele. Så det aflange hul er 1/3 del synlig på den ene side af skruen og 2/3 de dele på den anden. Det siger sig selv at hvis puchen er boret eller lavet så den kan kører stærkere end normalt, så skal bundpladen drejes helt om så langt den kan, for at kunne tage alle sine forøgede omdrejninger.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 13-01-09 17:13

Tak for svaret pallebhansen.