/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
forældelsesfrist voldsanmeld.
Fra : saskkm
Vist : 3863 gange
20 point
Dato : 09-01-09 18:08

Kan man anmelde en person til politiet for vold 3½ måned efter, at det er sket ?
- eller er der en forældelsesfrist...

Fakta er følgende:

Min veninde havde en sen fredag aften på arbejde et skænderi med en kollega.
Det blev voldsomt, - han var truende, og tilsidst slog han hende (lussing)
Der var een anden kollega, der så det.

Om mandagen var hun på skadestuen og blive checket, hun havde et blåt mærke på kinden (ikke et blåt øje) og blev checket for hjernerystelse, - der var ikke noget galt ellers.

Hun meldte sig straks syg på arbejde, og sagde sit job op (afløser på cafe)

Det skal nævnes, at hun 14 dage efter hændelsen mødtes med ham (på hans foranledning) på et offentligt neutralt sted, hvor han undskyldte sin uacceptable opførsel.

* Hun har ikke anmeldt ham for vold, og spørgsmålet er, om hun kan gøre det nu ?

* Kan en anden person, der ikke var vidne, men kun kender det på tredje hånd (som f.eks. undertegnede) anmelde manden til politiet for vold, hvis hun helst selv er fri for det ?
(Hun er selvfølgelig berørt af hændelsen.)

mvh saskkm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-09 18:16

Fis i en hornlygte - glem det....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-09 18:19

Det blander man sig udenom................................ og hun har jo modtaget hans undskyldning

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-01-09 19:23

tror sagntens hun kan afholde det, det jo ikke så længe siden.
Men jeg kan ikke forstille mig at politiet vil have at f.eks du anmelder noget som du ikke har været med i. det skal være hende der melder det.

Så må vi da håbe politiet har resourcer til at tage sig at voldssager.
Der skal jo gerne nogen lig på bordet før de gider komme.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 20 point
Dato : 09-01-09 19:39

Prøv og send dit indlæg her til denne her adr.

http://www.retshjaelp.com/

Så får du et lidt mere kvalificeret svar.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-01-09 20:23

Ja skadelidte kan anmelde det og det kan tredieperson også.

Om der kan rejses sigtelse er noget i første omgang politiet og i anden omgang anklagemyndigheden tager stilling til.

Men det styrker da ikke en sag at der er så stor forsinkelse på.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-01-09 23:16

saskkm: Selvfølgeligt kan det anmeldes.. også af 3-part.. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad i alverden feks. du som 3-part kan have af interesse i at anmelde en tilsyneladende harmløs voldshandling, som allerede mellem parterne er "ude af verden"????

Det lyder umiddelbart ikke som om, at det er noget, der angår dig. Det kunne mere lyde som om, at du har et horn i siden på vedkommende i forvejen, og så vil benytte en lettere søgt mulighed for at "ramme" vedkommende?

Men det skal jeg jo forresten slet ikke blande mig i

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-01-09 08:55

Anmelde kan vi vel altid.
Vold kan IKKE undskyldes.
Så det ville være klogt nok med et retligt efterspil, men det er jo op til politi osv at vurdere. Det er næppe noget de har resourser til, medmindre hun eller anmelder er en V.I.P. af en art.

Den voldelige person har jo selv følt sig ikke respekteret i en eller anden grad, måske reageret på psykisk vold?! Er det tænkeligt at begge parter har noget at lære?

Godkendelse af svar
Fra : saskkm

Dato : 14-01-09 21:30

Tak for svaret.
Retshjælpen gav et hurtigt og faktuelt svar:
Forældelsesfristen for denne type ting er 5 år, og enhver kan anmelde.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-01-09 23:11

Selvtak.
Jeg er glad for du kunne bruge mit svar på dit spørgsmål.
mvh
Smokei