|
| HJÆLP Fra : Lene67 | Vist : 372 gange 50 point Dato : 09-01-09 16:44 |
|
Hej
Håber der en nogen der kan hjælpe mig for jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal forholde mig.
Jeg købte en polo 1,4 16v trendline fra 2000 hos en forhandler. Jeg gav 52.000 kr for den. Forhandleren skrev på slutsedlen at der ville være 50% dækning på motoren inden for ½ år.
Jeg købte bilen den 14. november og den 23 december måtte jeg køre Falck køre min bil til forhandleren fordi motoren er gået i den. Er der en der ved hvordan jeg skal forholde mig til dette her, for jeg synes jo at det var tidlig at motoren gik i stykker, ca 6 uger efter jeg købte bilen.
Er det bordet der fanger med de 50 %?
Kan jeg lade købet gå tilbage?
Der er gået næsten 3 uger nu, fordi forhandleren ikke kan finden en anden motor til bilen, men skal jeg bare blive ved med at vente?
Han skal måske til udlandet for at finde en
På forhånd tak
Lene
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 09-01-09 16:57 |
|
Det er udelukkende forhandlerens problem, sådan umiddelbart......
Og så kommer men'erne
Han har givet 50 % garanti på motoren.....okay, det er slet ikke noget han er forpligtet til, men dog alligevel ok, for så er du lidt bedre stillet.
MEN....han er altså også omfattet af loven om forbrugerkøb, der giver køber 2 års reklamationsret på en vare man har købt......og i det første ½ år efter købet, formodes det automatisk, at en fejl på varen også har været til stede på købstidspunktet......og derfor er sælger ansvarlig og har pligt til at udbedre fejlen uden beregning for dig, medmindre han kan bevise, at fejlen er kommet som følge af købers uhensigtsmæssige behandling af varen ( = har ødelagt den ved forkert brug o.s.v.)
MEN.....så bliver sagen lidt forplumret når det er en brugt bil......for der skal man så ind og vurdere hvad der er rimeligt at forvente af en bils tilstand ud fra den alder den har, antal kilometer den har kørt o.s.v.
Jeg vil i hvert fald opfordre dig til at fastholde , at udskiftning af motoren skal ske på forhandlers regning......medmindre altså at du eks. har kørt den tør for olie eller vand......
| |
|
Et rigtigt godt råd er,
Meld dig ind i FDM og spørg dem. De har mange års erfaring
www.fdm.dk
| |
|
Så vidt jeg ved er "Forhandleren skrev på slutsedlen at der ville være 50% dækning på motoren inden for ½ år" rimeligt ligegyldigt.
Købeloven foreskriver garantien i forvejen. Men vist op til et år... og det kan forhandleren ikke fraskrive sig selvom han skriver andet på slutsedlen.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-01-09 00:42 |
|
Citat Købeloven foreskriver garantien i forvejen. Men vist op til et år |
Forkert
Købeloven foreskriver absolut INTET om garanti.
Garanti er en ekstraservice, som en forhandler selv kan vælge om han vil gi.
Købeloven giver reklamationsret, hvilket er noget helt andet.....for når der er gået ½ år efter man har købt en vare, er det op til kunden selv at bevise, at varen er fejlbehæftet, og er derfor meget ringe stillet i forhold til at få erstattet en defekt vare
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 10-01-09 01:51 |
|
Citat MEN....han er altså også omfattet af loven om forbrugerkøb, der giver køber 2 års reklamationsret på en vare man har købt......og i det første ½ år efter købet, formodes det automatisk, at en fejl på varen også har været til stede på købstidspunktet......og derfor er sælger ansvarlig og har pligt til at udbedre fejlen uden beregning for dig, medmindre han kan bevise, at fejlen er kommet som følge af købers uhensigtsmæssige behandling af varen ( = har ødelagt den ved forkert brug o.s.v.) |
Dette er en 100% korrekt beskrivelse (er der overhovedet noget du ikke ved dova?)
Lene67, du skriver intet om kilometerstand og serviceinterval, men det eneste der kan svække din stilling er mislighold.
D.v.s., har du undladt et servicebesøg, undladt at kontakte forhandler ved mislyde eller lignende (som du med NORMAL omtanke burde reagere på), fjernet eller kørt med ikke korrekt monteret luftfilter, kørt med for lidt olie eller lavere oktantal end opgivet, o.s.v., kan det svække din stilling; MEN, som dova skriver, det er indenfor det første halve år forhandleren, der skal bevise eller sansynliggøre, at du har "mishandlet" bilen, og at det er denne fejlbetjening der er årsag til nedbrudet.
eller kortere: Forhandleren skal bevise at du har begået en fejl, og der skal være direkte sammenhæng mellem fejl og skade.
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 11-01-09 19:35 |
|
Helt overordnet er det købeloven, der gælder. Hvad forhandleren så giver af garanti, kan aldrig forringe din retsstiling, han er nemlig også underlagt loven, ligegyldigt hvilken garanti han ellers måtte vælge at give. Kun hvis han vælger at give en garranti, der er bedre en købelovens, er det til din fordel - og til fordel for hans gode forhandlernavns renome. Så jeg synes, du selv skal sætte dig ind i købeloven.
http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2006/05/23151735.htm
Ellers er der forbrugerklagenævnet :
http://www.forbrug.dk/fs/hvem/fkn/
NÅR du køber en brugt ting, har du to års REKLAMATIONSRET - altså ikke garanti! Så som jeg ser det, er det dit ansvar at SANSYNLIGGØRE, at sælger var "i ond tro", da han solgte dig bilen. Det kan til gengæld blive svært
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|