/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringselement i eltavler
Fra : npra
Vist : 2432 gange
100 point
Dato : 03-01-09 01:11

Vi har lige fået udskiftet vores gamle elmåler til digital og så står man jo og igen og studerer sådan en eltavles opbygning. Til min undren ser jeg at tavlen, i modsætning til de omkringliggende naboers, ikke har et sikringselement foran hpfi relæet. Er det normalt/korrekt? Jeg har spurgt den elektriker som lavede installationen og han siger at det er helt normalt at hpfi relæet går direkte på ledningen ind i huset. Det er bare mærkeligt at vi er det eneste sted på vejen hvor det er tilfældet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-09 09:26

det er normalt at der ikke sidder forsikringer for dit hpfi-relæ da det alligevel kun er en elektriker der må skifte sådane sikringer da det er umålt strøm sikringerne sidder ude i vejen i en gravsten eller mast

så din elekteriker har ret
normalt sikringer ved vej gravsten, kabel, måler, hpfi , sikringer i huset, kabel , brugsgenstand

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-09 09:33

om det er korrekt kommer and på flere ting så som hvilken sikringer der sider i vejen og hvilken kabler der forsyner ejendommem mv. alt under 63A i boliger er det normalt at der ikke sidder sikringer i tavlen før hpfi-relæet

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 03-01-09 10:05

Jeg kan godt forstå du er i tvivl.
En tavle kan opbygges på mange måder og efter forskellige krav her i landet.
I "vores" forsyningsområde kræver forsyningsselskabet, at der bliver sat en forsikring i tavlen.
Den sikring vil så springe før "mastsikringen" springer og forsyningsselskabet er så fri for, at komme ud og skifte "mastsikringen".
Forsikringen må du gerne selv skifte, hvilket er noget billiger.
(Alle sikringer du kan skifte uden brug af værktøj, må du gerne selv skifte)

Det er i principet lige meget om HPFIén sidder foran eller efter "forsikringerne" den virker på samme måde og der er ikke krav om hvor den skal sidde.
Jeg vil give dig ret i at, det mest hensigtmæssige, er at placere forsikringerne først og derefter HPFIén.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-09 11:32

? hvilken selskab er det 15063637

Godkendelse af svar
Fra : npra

Dato : 03-01-09 11:36

Tak for svaret rotw. Du er som altid den hurtigste . Også tak til 15063637.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 03-01-09 11:44

Til rotw

RAH www.rah.dk

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-01-09 08:03

de køre efter standart regler fælles regulativet og så vidt jeg jeg kan læse er der ingen ekstra regler som for skiver at der ska være forsikringer inden måleren i huset ?