/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Er Ubuntu et alternativ?
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 785 gange
30 point
Dato : 28-12-08 16:20

Med denne overskrift mener jeg, om Ubuntu er et alternativ til Windows. Læser man på Ubuntus danske hjemmeside/forum, ser man kun lovprisninger, herunder hvormeget Ubuntu kan tilpasses fordi den er åben. De problemer, der er med at få windows-ting (spil, printer mv.) overhøres lidt, ses ikke som et problem. Der står også, at Ubuntu ikke kun er for nørder, men det virker altså stadig sådan når man læser indlæggene. Alt er indforstået, det er en verden for sig. Men hvad siger andre? Har nogen erfaring med at installere en printer, et CD-rom spil mv. i Ubuntu? Er det lige så nemt som i Windows? Jeg er ikke afhængig af Windows, for så ville jeg slet ikke overveje Ubuntu, men Vista låser, selv om alle drivere er opdateret, så derfor ser jeg på alternativer. Men et Ubuntu et reelt alternativ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 16:29

Citat
Men et Ubuntu et reelt alternativ

IKKE til det problem du skitserer

Vista LÅSER kun hvis du har lavet noget forkert eller maskinen ikke kan køre med Vista...

Så det er IKKE Vistas skyld....

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 28-12-08 16:33

Ja - hvis du ikke er afhængig af bestemte windowsprogrammer, men kan bruge tilsvarende programmer udviklet til Ubuntu.
Der findes ganske vist Wine http://www.winehq.org/ hvor man kan installere og bruge Windowsprogrammer, men det foregår nu ikke altid gnidningløst.
mvh
Janus N

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 17:02

Utuntu er et alternativ og gratis den helt store fordel er at du kan køre den live, det vil sige afprøve om det er noget for dig, helt uden at installere noget som helst, hvis du har lyst til at prøve så hent den her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download vælg et sted at hente Pleace select a location og klik på Begin download, den fylder en hel CD så der går lidt tid, brænd den så som en ISO eller Image fil (ikke pakke ud eller andet) og start computeren med CD i CD skuffen, vælg i din Boot menu at starte fra CD-ROM, så indlæses Ubuntu i comtuterens RAM, der går lidt tid da den jo ikke er installeret, den finder selv din hardware, printer, tastatur, mus med mere, du kan gå på nettet og kan også se din Windows sådan lidt fra oven, uden at Windows er startet, hvis du vælger at installere, så gør du det med den ikon som er på live skrivebordet, du kan vælge at beholde Windows eller bruge hele disken.
Men prøv nu først og det er noget for dig, alting gøres på en lidt anderledes måde i Linux og hvis du ikke vil skrive lidt kode engang imellem, så er det ikke for dig, men der nu ikke noget at være bange for, der er hjælp til alt enten i Ubuntu forums eller her på Kandu, jeg spiller ikke men har hørt at Windows spil kan køres med et program som hedder Wine, den kan du ikke installere men s du kører live

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 17:17

Ubunto er for nørder - så kort kan det siges.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 17:34

Citat
Ubunto er for nørder
der var engang Flash77 sådan er det ikke mere

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-12-08 18:14

Efter hvad jeg har læst, vil jeg umiddelbart give flash77 ret. Det er da en stor mangel i Ubuntu og ligende, at det ikke kan køre de "almindelige" spil, som man kan gå hen i en hvilken som helst butik og købe. Hvis Ubuntu kræver lappeløsninger i form af forskellige tilføjelsesprogrammer, som åbenbart heller ikke virker optimalt, mister det "kunder". Det er ikke nok, at Ubuntu har sine "egne" spil, som der altid henvises til. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har økonomisk interesse i Windows, men bare vil have en computer der virker og som der ikke hele tiden skal ændres på/indtastes koder og så videre, for at få almindelige/basale programmer til at virke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 18:24

Ok hvis det er en betingelse at spil som er udviklet til Windows skal kunne køre, så hold dig til Windows, stort set alt andet kører automatisk, nævn lige noget som der skrives koder til, og som du har brug for i dagligdagen ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 18:29

Så forsæt du bare med Vista - den virker udmærket....

Den fejl du nævner har som sagt IKKE noget med Vista at gøre men enten med "kraften" i din komputer eller betjeningsfejl....

Vista er varm - den "fryser" ikke

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-12-08 18:33

Jeg kender Ubuntu dybere, men kan flere steder læse, at brugerne skal skrive koder for at kunne set dr-tv, gå på netbank, spille CD-rom-spil, installere printer, afspille mp3 filer mv. Alt det anser jeg for at det "bare er naturligt, at det virker".

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 18:42

For at bruge netbank skal du også hente Java til en Windows, det følger ikke med automatisk, det er nemmest at installere med en kommado i Ubuntu men kan også installeres med Tilføj og fjern programmer,
når du vil afspille en mp3 fil i en Linux player, så foreslår den selv at hente de nødvendige codec så ingen ben i det,
at tilføje en printer foregår fuldstændig som med en Vista computer, driveren er der allerede
at se net tv er som når du afspiller mp3, Firefox foreslår selv at hente en plugin til net tv
Alt dette kan ikke efterprøves i en live udgave, Ubuntu skal være installeret for at bruge disse tilføjelser, men jeg har en fornemmelse af at jeg taler for døve ører du er flasket op med Windows og gider ikke bruge tid på andet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 18:44

Der er en grund til at Windows er mere udbredt en Linux til trods for det er GRATIS....

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-12-08 18:46

Der skulle have stået: Jeg kender IKKE...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 18:50

Grunden til at Windows er mere udbredt er helt sikker den, at du næsten ikke kan købe en computer uden Windows præinstalleret, ikke at det er bedre eller mere sikkert

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 18:52

Citat
ikke at det er bedre eller mere sikkert

Så kan man jo undre sig over producenterne ikke leverer deres komputere med Linux

Og jo - ved godt enkelte gør - men det har ANDRE årsager

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-08 19:19

Altså hvis man elsker at blive ekspederet af en venlig uvidende Fonasælger, som er ligeglad med hvad du får med hjem ..........................så er winduws lige noget for dig.
Hvis du godt kan li' at falde på knæ for windows når din harddisk er kaput........................
så køb endelig en preindstalleret windowscomputer, og blæs på at du ikke får de nødvendige drivere med i købet.

Citat
Har du nogen erfaring med at installere en printer

Ja - ubuntu installerede selv min Canon 4500 samtidig med at jeg ville printe noget ud med en nyinstalleret ubuntu 8.10
Og kodec hentede den også selv når den havde brug for det til lidt musik.
Medfølgende brænderprogram kan uden videre lige lave en bootbar CD
Jeg har nogle windows baserede programmer som køres direkte i ubuntu gennem wine.
OpenOffice kan håndtere windows - filer fra mine venner og jeg sender tilbage i windows-tilstand,
eller lige laver en PDF udgave.
Hvis man følger den alm. testkørsel og installerer når den kan køre i live udgave.
selv mine gamle bærbare (600 Mhz 392 Mb ram) kører fint med ubuntu.

Om ubuntu er godt eller bedre end windows..................... det kan jeg ikke bedømme.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-12-08 19:51

REFI: "Der er en grund til at Windows er mere udbredt en Linux til trods for det er GRATIS.... [Hahahahaha] " ja, det kunne jo f.eks være, at Microsoft (uden om forbrugerne)lavede en aftale med producenterne af computere tilbage da Windows 95 blev sendt på gaden, der gik ud på, at 50% af alle maskiner der blev solgt skulle have Windows præ-installeret. Til gengæld har hver eneste nye version af windows lige siden krævet dobbelt så meget ram, processorkraft og plads på harddisken, som den forgående, hvilket producenterne sikkert ikke har været kede af.

HELPMEIF.....: Forskellen på at køre Linux (ubuntu) og windows er lidt ligesom forskellen på at køre i egen bil, og at køre med det offentlige.
Du sætter dig ikke bare ind i din bil og kører.
Du er nødt til at sætte dig ind i, hvordan sådan en fungerer for at få den til at gøre som du ønsker, hvorimod enhver bare kan gå ned og købe en billet til tog eller bus.
Til gengæld kommer du i din egen bil lige derhen, hvor du ønsker det, og er ikke nødt til at starte og stoppe ved de stoppesteder andre har bestemt placeringen af - uanset om det passer dig eller ej.
Hvis "stoppestederne" ligger rigtigt for dig, så hold dig til det offentlige (windows).
Hvis du godt kan lide at bestemme selv, så er en windows platform nok ikke det nemmeste at lave om på - der er det hele tilrettelagt på forhånd. Skal du lave om på det, så bliver det for alvor "nørdet"

Hvorfor snakker alle i øvrigt om, om linux kan køre windows programmer?
Windows kan da heller ikke køre programmer der er kompileret til Linux.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 20:00

Citat
Hvorfor snakker alle i øvrigt om, om linux kan køre windows programmer?
det forstår jeg heller ikke Linux har da nogle udmærkede programmer.
Hvordan tror du at landtes computere havde set ud, hvis man først købte en computer og bagefter skulle vælge mellem at betale 800-1000 kr. for Windows eller bruge Linux gratis, det er et tema som kan der kan bygges meget op omkring og måske havde for eksempel spiludvikling set helt anderledes ud end den gør i dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 20:32

Citat
Hvordan tror du at landtes computere havde set ud, hvis man først købte en computer og bagefter skulle vælge mellem at betale 800-1000 kr. for Windows eller bruge Linux gratis

Så havde vi været 15 år tilbage i udviklingen....

Problemet er jo netop at Linux er open source....

Blot forestil dig banker, børser, kommuner, stat osv. kørte med Linux.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 20:33

Og hvem skulle dog lave BRUGBARE programmer til Linux når de skal være GRATIS

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 28-12-08 20:53

Jeg vil mene sandheden afhænger af hvad du vil bruge din pc til. Der er bare ikke det samme udbud af programmer.

Og jo - det kan være et problem at få de rigtige drivere til spil osv. Så hvis du skal bruge den til spil så hold dig til f.eks. XP. F.eks. var det stort set umuligt at få webkamera til at virke for mig for et halvt år siden. Uanset model. Det er muligvis blevet bedre.

I så fald drop vista og gå tilbage til XP.

Ellers vil jeg anbefale at du kigger på SUSE linux, som jeg mener er en bedre løsning - jeg synes bedre om interfacet.

Kig mere her: www.sslug.dk

Min erfaring er at det er et fint system, men man skal have tid og lyst og i en vis grad evner til at rode med det. Men så har du også noget der er mindst lige så godt - og ofte bedre - end windows.

Nogle plusser: Du kan få stort set alt gratis, og er stort set uafhængig af virusopdateringer. Meget er open source.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-12-08 21:28

Det lyder jo også godt alt sammen. Og nej, jeg har ikke døve øre. Jeg er åben for et alternativ til Windows, men det skal ikke bare gøres "fordi det er nyt og spændende", men fordi det er bedre. Man ved, hvad man har. Og jeg følte ikke, at der var styr på tingene i Ubuntu. Mange løse ender, som skulle lappes med diverse komandoer. Jeg er ikke til det ene eller andet, men jeg føler, at alle dem der er til Ubuntu, ser Windows-brugerne som "fjolser" der ikke tør andet, ikke tør give slip. Det store problem, som holder mig fra at skifte, er CD-rom-spillene, som er blandt de mange ting jeg kan læse om på ubuntudanmark, der giver brugerne problemer. it-borger.dk skriver blandt andet på http://www.it-borger.dk/laer-om-it/din-pc/programmer/sadan-far-du-ubuntu-pa-din-pc "Og selv med know-how og rette programmer på hylden må man blot affinde sig med, at langt fra alle Windows-programmer virker på Ubuntu."

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-12-08 22:24

Der har tidligere været et tip her på kandu, hvis du hører til de mere modige:

http://www.kandu.dk/tip18583.aspx

Det kunne måske være værd at kigge på.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 28-12-08 22:26

jeg kan kun sige at hvis jeg brugte ligeså meget tid på Ubuntu som på Windows tror jeg at Ubuntu ville være nemmere for mig. Instalationen er nemmere: driverne til det ene og det andet kommer af sig selv
og jeg skal ikke ud i byen for at købe en rigtig dyr kontorpakke (er jo incl. i prisen)

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-12-08 22:32

nielsjs: Kan du få spil til at virke? I øvrigt har jeg office 2007, så den udgift sparer jeg ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 22:59

Citat
Kan du få spil til at virke?
det burde du kunne med Wine, spørg Eyvind det kender han mere til end jeg, som før sagt så spiller jeg ikke, ved ikke om Eyvind gør men han bruger Wine

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-12-08 23:27

REFI: "Så havde vi været 15 år tilbage i udviklingen...." ?????? Vi havde nok snarere været 15 år længere fremme, hvis Microsoft havde noget mere konkurrence.
Vidste du f.eks. at OS/2 stadig lever? ( http://www.ecomstation.com/ sidste udgave (RC6 frigivet december 2008) omend under andet navn), eller at MAC-folket tog sig til hovedet, da Bill Gates med brask og bram lancerede "Plug and Play" for en måbende verden .... det havde MAC'erne da haft i årevis på det tidspunkt, og hvor ved du fra, at de store erhvervs servere kører windows, og ikke en eller anden DOS, UNIX, Linux, OS/2 eller noget helt andet.
Og det der med de brugbare programmer synes jeg da nok man kan finde rundt omkring - også som open source.
Jeg har da kørt med gratisprogrammer på min hjemme komputer i årevis, både med windows og Linux.
Det eneste sted jeg er løbet ind i problemer er, når jeg har puttet et af de nyere spil i maskineriet, hvis disse har været skrevet til windows.
Nå ja - og så var der jo også lige en masse bævl med drivere til min hardware, da windows gik fra win98 til XP (ingen bagud kompatibilitet dér) - et problem jeg kan forstå de stakler der har investeret i Vista til deres eksisterende maskiner har oplevet endnu engang (jeg kender enda et par stykker, hvor lortet ikke engang fungerer ordentligt på deres nye bærbare, som er købt præinstalleret med Vista - og guderne hjælpe dem, hvis de en dag bliver nødt til at formatere deres harddiske - i dag får man jo ikke engang installations CD'er med styresystem, drivere, alle de dyre programmer osv. med, når man køber en ny maskine med programmerne på).

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-12-08 02:30

Jeg har XP pro + vista + ubuntu.

Ubuntu er det eneste styresystem hvor jeg ikke skulle installere drivere til mit bundkort.

Jeg er helt ny med ubuntu og ved endnu ikke hvordan Windowsbaserede programmer kører med ubuntu, men mon ikke det er muligt, idet jeg kan ikke forestille mig at så mange bruger det hvis det ikke var tilfældet.

Spil er for mig ligegyldigt, men mine adobe programmer skulle gerne kunne køre med ubuntu wine, men det finder jeg ud af hen af vejen.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-12-08 08:01

NU har jeg efterhånden kørt Linux i rigtig mange år - og tja det er totalt grunden til jeg har skrottet alle Winblows PC'er i hjemmet.

Hvis man gider at sætte sig ind i det - kan man sagtens få sine spil mm til at fungere med Wine .
Omkrinn alle andre codecs til MP3 mm - det sørger maskinen selv for - du skal bare svare om du er interesseret i at få de opdatyeringer den tilbyder.

Omkring brugbare Linux programmer??
REFI: Come on vær dog realist og se bort fra hvem der betaler din løn????
BEC har da sjovt nok investeret ret mange penge og er i fuld gang med at flytte det meste backbone over på Linux.
Tipstjenesten ( Dvs Danske spil) kører linux. (Gad vide hvorfor det endelig fungerer korrekt)
De fleste hostingcentre kører da også Linux.
60% af verdens mailservere kører linux.

Hvor havde Windows været idag - hvis ikke OpenSource verdenen havde tvuinget dem til at udvikle sig til at hvad de nuy kalder deres "stabile" software idag ???
Sidste gang Bill Gates stod frem og sagde man ikke kunne få en konverter til PDF direkte i Office - havde OpenSource Miljøet lavet en konverter under 24timer effter denne udtalelse - Så ComeOn.

Realistisk diskution istedet for personlige ideer og tanker.
Ikke at jeg ikke bifalder dine meninger og respekterer dem - det skal bare lige være fair sagt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-08 10:35

Ja - jeg kan godt se diskussionen bliver en

Hvem tror du på

Vorherre eller Muhammed

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-08 10:59

Det eneste spil jeg slapper af med er sokoban (puslespil)
Men ellers er spil ikke lige mig.

Nu er jeg ikke særlig religiøs, men baggrunden for min interesse, er selve grundidéen bag Linux.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 29-12-08 11:16

Hvad med emailadresser fra Outlook og favoritter fra IE?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-12-08 11:17

Det er jo ikke for at starte en diskution - men mere omkring at man desværre oplever de tendenser der forekommer visse steder hvor visse aspekter og udlægninger misforståes.

jeg tror ikke på andet end hvad der fungerer optimalt efter mine behov - men udfra dine udlægninger omkring dine mening om Linux - er der noget tvivl omkring det er reelle fakta eller dine oprivate meninger.
Uanset hvad - så er der flere og flere erhvervsvirksomheder der bruger OpenSource muligheden i deres Struktur.

Så om Ubuntu reelet er noget værd eller bedre end Windows - er efter min opfattelse op til hvad den enkelte bruger får ud af systemet. problemet for mig - er om man påtvinger egne erfaringer over på andre.

Jeg ville nu nok mene at Linux til hver en tid kan erstatte Windows - også modsat - Hvis brugeren er mindet for det.
Om man skal undersøge nogle ting for at få et spil til at køre - det er vel ikke meget anderledes end i windows - Normalt ligger de bare med på CD'en som der er lavet i den aftale omkring udgivelsen af spillet.

Mern generelt set - om Ubuntu er et fornuftigt alternativ til Windows:
Ja - hvis du vil bruge tiden p? at sætte dig ind hvad du reelt installerer på din maskine ?

Man kunne vel heller ikke windows udenaf 1.gang man startede denne, men har lært med tiden!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-12-08 13:13

Kan importeres nemt hvis der er en adresse kartotek.
Dine fretrukne kan importeres direkte ind i firefox som er default browser på Ubuntu!

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 29-12-08 15:16

Er det ligesom at importere fra en fil i Outlook?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 29-12-08 19:53

lige et pip fra mig også:
lavede en ubuntu til en "novise" har ikke hørt fra ham siden.
har lavet mange servere, de skal aldrig restartes, kører i årevis.
det kan windows ikke.
en Ubunto fryser aldrig, tåler selv nørder der manipulerer dem på det kraftigste.
Alle lidt specielle servere viser sig at der er en linux bag.
windows kan ikke køre et eneste linux program.
verdens bedste og hurtigste batabase Mysql er til linux.
og linux er dobbelt så hurtig, og det på en maskine med den halve kraft.
Men der er selvfølgelig men'er.
problemet er hvem styrer hvor linux skal hen, og hvem vil betale milliarder på reklame for LInux.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-08 09:23

Nu vi er ved servere.
Vi har kørt med en Linux (SME) her i netværket.
Den kunne klare det mest utrolige - hive strøm fra mens den kørte > sætte strøm til og den rettede sig selv op > mens den rettede sig op hev vi strømmen fra igen > satte igen strøm til efter lidt tid og den rettede sig op og kørte normalt.
IBM 266 Mhz 396 Mb ram.

Skal der køres med server her ............................. så bliver det Linux igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 09:41

Citat
lavede en ubuntu til en "novise" har ikke hørt fra ham siden.

Det er fordi han ikke kan komme på nettet

Citat
windows kan ikke køre et eneste linux program.

Hvorfor skulle det også det

Citat
Den kunne klare det mest utrolige - hive strøm fra mens den kørte > sætte strøm til og den rettede sig selv op > mens den rettede sig op hev vi strømmen fra igen > satte igen strøm til efter lidt tid og den rettede sig op og kørte normalt.
IBM 266 Mhz 396 Mb ram.

Det lyder som reklame for en "Trabi"....

Køb den og du har bil for livet

Jeg har en bil den kan køre uden kofanger - jeg har bare ikke noget at bruge til

Kan I have et Godt Nytår

I jeres TRO

MS kommer du ikke udenom hvis du vil deltage i det "normale" samfund - hvad det så end er

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-12-08 09:50

Nej man kommer ikke uden om det.
Men det er jo dig der pt drejer der over på en tro diskution.

Du vil på ingen måde acceptere at Linux rent faktisk fungerer - på alle punkter.
Og MS desværre ikke gør.

Derfor behøver du nu ikke tvinge din tro ned over andre - fordi du ikke har åbnet ede realistiske øjne - og ser hvad der konkret er af muligheder i de forskellige Operativ systemer.

Man kan sagtens komme uden om MS.
Det gør vi da fint og uden problemer i det firma hvor jeg er sysadmin.

Men godt nytår tilbage

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 10:01

Citat
Du vil på ingen måde acceptere at Linux rent faktisk fungerer

Jo da - jeg har aldrig påstået det IKKE fungerer

Jeg "griner" blot lidt af "fanatismen" over Linux.....

Folk skal da have lov at bruge hvad de lyster - og at de mener det fungerer skyldes jo blot at de ikke bruger det til det samme som dem der bruger MS...

Det er som at "lege" med modeljernbaner - sålænge man ikke skal køre på de "rigtige" skinner - så virker det 100%.... og kan det samme som de "rigtige" tog....

Linux er et udmærket styresystem - men det kan aldrig blive et alternativ da der er tale om 2 forskellige systemer og programmer....

Så i sidste ende er det blot et spørgsmål om smag og behag og HVAD det skal bruges til...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-08 10:10

Jeg kender en som sagde:"Det er noget pjat at køre på cykel".
Behøver jeg at fortælle at han aldrig havde prøvet.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-12-08 10:25

Citat
Jo da - jeg har aldrig påstået det IKKE fungerer [Meget forvirret]

Jeg "griner" blot lidt af "fanatismen" over Linux.....

Folk skal da have lov at bruge hvad de lyster - og at de mener det fungerer skyldes jo blot at de ikke bruger det til det samme som dem der bruger MS...

Det er som at "lege" med modeljernbaner - sålænge man ikke skal køre på de "rigtige" skinner - så virker det 100%.... og kan det samme som de "rigtige" tog.... [Blink]

Linux er et udmærket styresystem - men det kan aldrig blive et alternativ da der er tale om 2 forskellige systemer og programmer....

Så i sidste ende er det blot et spørgsmål om smag og behag og HVAD det skal bruges til... [Blink]

Behøver jeg at sige det er den største gang mundgeil der ??????
Tja mange af vores kører båbe Windows, MAC og Linux - og sjovt nok er de fleste misundelige og kommer ned og ser hvordan vores system kører og fungerer? Og gad vide hvorfor ? De er sgu nok trætte af hver 2-3 år kommer der opdateringer til deres OS - der får enten hele deres system til at gå ned - ellers skal der invisteres i nyt hardware - netop fordi nu har M$ fået en ide om nu skal verden se noget nyt ? Det meste er alligevel taget fra Linuxverdenen. Se bare TABS i IE7 - Se deres Ikoner på skrivebordet i Vista - og sådanne kan vi blive ved. Problemet er bare - at mange ikke har det overskud/tekniske indblik i hvad der reelt er sundt for deres virksomhed på længere sigt. Såsom XP ikke sælges mere (officielt - eller man skal have nyt Officepakke pga ny dokument standard)

Omkring din modelbane kommentar - Tja nogle folk lever i deres drømme og aldrig kommer videre. Så havde de sgu virkelig fået lov til at lege med rigtige tog.
Der er ingen seriøse administrator der bruger MS til noget der omhandler sikkerhed eller fortrolige dokumenter/applikationer eller lign!

Men at du griner - tja - det er jo op til dig ??? Bill Gates griner ihvertfald af DIG hver gang han går til banken - det er da helt sikkert.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 10:46

Citat
Bill Gates griner ihvertfald af DIG hver gang han går til banken - det er da helt sikkert.

Det er da rart af få nogen til at grine

Citat
og sjovt nok er de fleste misundelige og kommer ned og ser hvordan vores system kører og fungerer?

Salgsgas VIRKER IKKE - der er flere af de andre (dem der IKKE kommer)

Citat
Problemet er bare - at mange ikke har det overskud/tekniske indblik i hvad der reelt er sundt for deres virksomhed på længere sigt

Den må kunne bruges i "finanskrisen" - det MÅ være årsgen....

Citat
Se bare TABS i IE7 - Se deres Ikoner på skrivebordet i Vista - og sådanne kan vi blive ved.

Det er jo bare "flotte" billeder - hvad har det med sagen at gøre

MS bygger på Dos og har intet med Linux at gøre.....

"Indpakningspapiret" kan jo altid diskuteres

Nå - nok om det... Enige bliver vi ikke

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-12-08 11:08

Citat
Linux er et udmærket styresystem - men det kan aldrig blive et alternativ da der er tale om 2 forskellige systemer og programmer....

Den form for logik kan jeg ikke rigtig følge. Forskellige styresystemer betyder da ikke at det ene ikke kan være et alternativ til det andet.

Jeg kan godt forstå frustrationen over Linux hvis man ønsker præcis den samme virkemåde som i windows. Men det fungerer altså lidt anderledes.

Bare et lille eksempel: Min kone syntes ikke om OpenOffice Calc fordi i stedet for at trykke på delete knappen så trykker man altså på backspace i Calc. Øh - tjah... Er det en grund til at holde fast i Excel?

Linux er et fint alternativ til tekstbehandling, regneark (ja hele office pakken), grafik, internet, og en hel masse andet. Men ok, nogle windows programmer kan altså ikke fås til at fungere godt i Linux. Men så find da nogle andre, ik?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-08 11:38

Citat
nogle windows programmer kan altså ikke fås til at fungere godt i Linux. Men så find da nogle andre, ik?
det er netop hvad der gør Pedroso, problemet er at de spil som spilles mest er udviklet til Windows, og i spørgsmålet her synes det at bære en betingelse at Windows spil "bare skal køre" for alle andre programmer er der alternativer.
Jeg har været inde på det tidligere, hvis nu computere blev leveret uden styresystem, hvordan havde verden så set ud ? Jeg tror at spiludviklere var føle sig tvunget til at få deres spil til kunne køre i Linux miæjø også, og jeg har aldrig påstået at disse spil skulle være gratis, det er selve styresystemet som skal på efter at vi har købt computeren, som jeg tror ville hedde Linux hvis vi havde et reelt valgt nede i computer butikken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-08 13:08

Ja - man skal nok heller ikke være fanatisk.
Så derfor kører jeg med
Windows
Milennium
2000 pro
XP pro
Vista utimate
ubuntu
8.04
8.10
Og for ikke at skaje for meget ud kører jeg også Windows XP med indlagt ubuntu 8.04

Om jeg er skør..................jow en smule.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 13:21

Har du ikke engang DOS

Eller er du bare beskeden....

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 30-12-08 13:32

Der er kommet rigtig mange indlæg Men for lige at komme tilbage til sporet og det oprindelige spørgsmål og for at høre om jeg forstået det hele korrekt:
1. Man installerer Ubuntu og Wine. Derefter kan det (på en eller anden måde) lade sig gøre, at installere de gængse CD-rom-spil, importere favoritter, emails og emailadresser.
2. Ubuntu kan køre nemt/nemmere på nye som gamle computere, der ikke er så stærke
3. Ubuntu er også til at bruge for almindelige brugere, der IKKE er nørder

Fik jeg det hele med?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-08 13:43

Spil kender jeg ikke til - men ellers ja.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-08 23:25

Du har vist det hele med nu, og det kan kun komme an på en prøve nu, medmindre der kommer en her forbi som spiller Windows spil på Linux, når/hvis du installerer Ubuntu så dobbelt klik på den Install ikon som ligger på skrivebordet når du kører live CD, vælg den første mulighed for at beholde Windows på computeren, Ubuntu opretter nu en selvstændig partion på din harddisk, og installeres der er nogle få spørgsmål du skal tage stilling til undervejs, Eyvind vil måske komme med et forslag om noget med at installere inden i Windows, det kan jeg absolut ikke anbefale, lad den oprette sin egen partion. Når du så har Ubuntu installeret så kan du installere Wine og afprøve spillene.
Hvis du fortryder så kan du bare lade Windows starte og gå til diskhåndtering og slette partionen, beholde en ny partion til Windows eller lægge den sammen med den Windows ligger på, ingen ben i det.
Der kan komme flere indlæg hvis du installerer og får problemer, lige nu er det vist ikke nødvendig
Citat
2. Ubuntu kan køre nemt/nemmere på nye som gamle computere, der ikke er så stærke
3. Ubuntu er også til at bruge for almindelige brugere, der IKKE er nørder
jeps det har du forstået korrekt, skulle der være noget som du ikke kan finde så spørg

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 31-12-08 00:00

Der er en anden mulighed (omend du nok synes, at det nu bliver lidt nørdet).
Det er muligt at køre med Ubuntu som styre system, og så smække en emulator ind oven på.
Dette kunne være en der hedder WMware eller Vin4Lin (begge købeprogrammer).
Der findes vist nok også et enkelt eller to gratis programmer der gør det samme, men dem kender jeg ikke.
Det disse programmer gør, er nærmest at bilde din maskine ind, at den er 2 maskiner.
Du har så f.eks. Ubuntu til at være det styresystem din maskine kører på.
Emulatorprogrammet opretter så en ny virtuel maskine på din maskine.
Her kan du så installere den Windows på, som jeg kan forstå du allerede har.
På denne platform kan du så køre de windows spil og programmer du ikke kan finde Linux alternativer til.
Skulle din Windows så gå ned, er det kun den virtuelle der crasher, Ubuntuen kører videre inde bag ved (på den rigtige maskine).
Jeg ved godt det lyder underligt og besværligt, men selv jeg har været i stand til at lære det, så det er nok ikke så svært, når man først kommer i gang.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-12-08 11:37

Alle tingene har du fåorstået korrekt.

Selve spil kan drille lidt - Men så langt så godt. MEN DET KAN SAGTENS LADE SIG GØRE.
Det må være et spørgsmål om forstand om man kan overskue at få tingene til at fungere - og har man overblikket - så er det kun et spørgsmål om tid - inden man betro sig på den måde som Linux fungerer.

Alle programmer såsom Post,, Office foretrukne osv kan sagtens importeres nemt i Linux ligesom mail kan.
Du installerer Thunderbird ( Mail ) på Windows - den spørger selv om den skal importere fra Outlook. Sig ja til dette - derefter kopieres den mappe thunderbird laver - over på Linuxmaskinen. Bang så har du alle mails kontaktpersoner osv.
Det samme gøres med mozilla Firefox - som importerer dine foretrukne ind og derefter kopieres over på Linux maskinen og så har du alle dine ting der.
Linux kan køre en grafisk GUI på en en x86maskine med 16MB RAM - Således at gam le Bærbare faktisk kan bruges til en masse - når windows ikke kan installeres på maskinen pga hardware krav.

Og Lige for at få tingene på plads - Så Udspringer DOS og Linux af det samme gamle sprog --> UNIX.
Så kommandoerne er det samme - dog med små ændringer.

Så ja du har fået det hele med. Og det er absolut muligt at prøve det først uden det smadrer hele din maskine - Ved at køre en Live version.
Men der er reelt også mange andre muligheder.Hvis man f.eks er musiker og skal spille noget musik mm - Kan man med god gtrund hente Ubuntu Studio - som er redigeret til grafiker,musikers behov med de nødvendige ting installeret som default.

Ubuntu - Kører med GNOME som Desktop.
Kubuntu - Kører med KDE som Desktop og minder meget omkring Windåse i sin look.
Hvis man vil prøve de forskellige versioner af Linux - kan nævnes SUSE, RedHAT, ARCHLINUX, Mandrake og ikke mindst LinuxmINT.

Uanset hvad - skal du huske det er din egen mening der tæller - ikke hvad andre vil trække ned over hovedet af deres meninger omkring de enkelte systemer. De ved simpelthen ikke bedre. Da det er behovet der sætter disse grænser - og ikke andres meninger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 11:48

Og så lige.

vis du har problemer som ikke bliver løst her på Kandu, så er der også hjælp at hente her:
www.ubuntudanmark.dk
Flinke folk og det er gratis at melde sig til.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-12-08 11:55

Der er rigtig mange steder alt efter hvilken Distro du ender med at vælge.

Der er blandt andet : www.linuxin.dk www.lifal.dk Som er generelt Linuxforum uden det er konkrete distroer.
Derefter har de fleste distroer deres eget forum.
Hvis ikke problemet kan løses her på Kandu - Så kan man prøve der.
Ellers kan du også PM mig - så må vi tage den så godt som vi kan derfra !

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 31-12-08 15:07

Skal man partionere og lade en del være tilbage af Windows, for at kunne overføre emailsadresser/favoritter? Jeg tænkte bare at "tage skridtet fuldt ud" og kun køre Ubuntu og have backup-filerne fra Outlook og favoritterne liggende på et ekstern medie. Kan de så overføres derfra?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-08 15:18

Hvorfor ikke være forsigtig og beholde Windows i første omgang ? Du får automatisk tilbud om at overføre dine indstilling under Ubuntu installationen, det gør du ikke hvis du sletter Window og bruger hele harddisken til Ubuntu, bagefter kan du med Gparted som er indbygget i Ubuntu, slette og omformatere den del som Windows ligger på, så har du to partioner på harddisken det synes jeg er fornuftig at ikke alt er gemt der hvor styresystemet ligger.
Tredie mulighed er ar du selv opretter partioner på harddisken og så bagefter installerer Ubuntu på en af disse partioner(så bestemmer du selv størrelsen) det gjorde jeg sidste gang, husk at filsystemet skal være ext3 og husk at oprette en selvstændig partion til swap filen, før du begynder med denne tredie mulighed

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 31-12-08 15:32

Mulighed 2, den med Gparted, lyder i mine ører mest fornuftig og sikker. Både nu og senere?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 17:14

Du kan jo også bare starte comp. med windows > lægge den brændte ubuntuCD i skuffen og luk .
Nu kan du vælge at installere inde i windows.

Men allerførst bør du køre ubuntu i livetilstand.

Inden installation bør du gemme vigtige ting fra din XP
Og inden du sletter XP så kig lige om du har drivere hvis du ombestemmer dig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-08 17:21

Det er fuldstændig vanvittige forslag du turer frem med Eyvind, hvorfor i alverden skulle det være en fordel? Forklar venligst hvis du kan
Godt nytår

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-08 17:23

Her advarede jeg faktisk mod at du måske ville dukke op med forslaget: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=130346#1488822

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 17:40

Jeg kan ikke forklare mit "vanvittige" forslag..................og vil heller ikke gøre et forsøg.
Jeg har forskellige metoder, når jeg arbejder med computere - især ved installationsforsøg, om det er den bedste måde at gøre tingene på ved jeg ikke, men diskutere det gider jeg ikke i dag.
...............................

Hopper af tråden.