/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvor lang ledning på komfur?
Fra : zag
Vist : 1362 gange
100 point
Dato : 26-12-08 16:29

Hej derude

Jeg skal flytte mit komfur i mit køkken, ledningen der er på komfuret er ikke lang nok, så jeg skal enten have sat en afbryder op på den nye plads eller have påmonteret en længere ledning og så slutte den til den gamle dåse. Men hvor lang må en ledning på et komfur egentlig være?
Ledningen vil komme til at skulle være 4 meter

Håber på hjælp

PS. Jeg ved at det skal udføres af en Autoriseret el-installatør

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-08 16:40

Det kan godt lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 26-12-08 16:46

Det er ikke noget problem, når det kun, er 4 meter det handler om...
Brug en 5*1,5 kvardrat og så kører det igen...
Held og lykke med det...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-12-08 16:55

Det er der ikke nogent lovkrav om,det ved din instalatør godt.
Men hvis du nu skulle " glemme " den instalatør, så tag den gamle led/ kabel med op og køb en på 4 meter, For at få samme lednings dimention
Højris

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 110 point
Dato : 26-12-08 17:26

Hej zag
Husk at måle lidt rigeligt og så er der et lovkrav, som du SKAL overholde, hvis der er stik på ledningen og ledningen skal gennem andre skabe skal hullet i skabene være stort nok til at stikket kan komme igennem uden at skulle afmonteres, og så skal ledningen være i et stykke, dvs. ikke nogen skjulte samlinger.

Godkendelse af svar
Fra : zag

Dato : 26-12-08 17:50

Tak for svaret bjarnebr.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-12-08 05:56

vil lige sige der er flere ting der skal overholdes
en tilledning skal være kortes mulig
4 meter i gennem flere skabe vil blive betraktet som være fast installation.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 27-12-08 19:43

Hej alle,

Jeg synes godt nok det er ærgeligt at, folk der ikke har kendskab til el og de lovkrav der nu engang gælder, tillader sig at svare på spørgsmål i dette forum.
Efterhånden er det bedste råd omkring el - ikke at spørge folk i dette forum !
- rotw er den eneste der har svaret korrekt!
Hvilket betyder at, Teil, Caam2, bjarnebr og Højris har givet et svar til en bruger, som ikke er korrekt og ovenikøbet ulovligt.

MVH
Aut. el-installatør
Michael Holm