/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
bøger
Fra : sigfrid
Vist : 1172 gange
100 point
Dato : 26-12-08 10:30

hej allesmmen.
god jul,og godt nytår.
er der nogen af jer,der har læst nogen gode bøger med hunde adfærd.
jeg har selv læst hundelytteren (jan fennell) hunden i hverdagen(irene h.jarnved.
på forhånd tak.
venligst sigfrid.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-12-08 10:42

Hej og god jul til dig også.
Ja du skulle læse den der hedder forstår du din hund . Den er skrevet af Anders Hallgren.
Den er ikke ret dyr men rigtig god.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 26-12-08 12:19

hej sigfrid.

her er også et par gode bøger.:
Det er mig eller hunden af Victoria Stilwell pris ????
Hundeparlør politikens hundsk / dansk ordbog

hilsen lally

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 12:25

Jeg synes også man bør læse Alfasyndromet af Anders Hallgren... Det sætter hele lederskabsteorien under diskussion.

Hvad er det for en type teori, du ønsker at læse?

Der findes jo litteratur på mange niveauer..

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-08 14:00

Gå på biblioteket. Og lån ALT hvad du kan slæbe hjem af bøger om adfærd.

Der er kommet så mange nye teorier på området i de sidste år, så det er nok væsentligt, at du forsøger at danne dig et indblik i, hvad de forskellige teorier går ud på, --og hvad der passer bedst til dit eget syn på hunde.

Ligesom med menneske-adfærd, så ER der ikke nogen fuldstændig facitliste over hvorfor hunde gør som de gør, --og hvad man kan gøre for at undgå uønsket adfærd.. Der er rigtig mange ting, der spiller ind. F.eks. "ur-arven" (træk fra ulv og vildhund), den genetiske arv fra hundens forældre, moderens opvækst og forældreevne, kosten før og efter fødslen, påvirkningerne hos opdrætter osvosv...

Langt de fleste af de ting har man som hundeejer kun begrænset indflydelse på.

Og husk, at alt hvad der står i de bøger ER altså teorier. Der er ikke ret meget, der kan bevises. Du er nødt til at gøre dine egne erfaringer.
Men jo mere du læser om hundeadfærd jo bedre er du rustet i hverdagen og hvis du får problemer med din egen hund..

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-08 17:07

Tror man skal læse, lytte og kigge en masse - og så samle det bedste sammen og skabe sit eget.

Der er næppe nogen, der 100% plet i deres beskrivelser af hunde

Og så er teorierne så vidt forskellige, at man kan blive temmelig skizofren mens man afsøger det, man selv tror på

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 27-12-08 11:43

Tak for svaret vaxen.
jeg siger tak til jer allesammen for svar.
til birgitta det er et godt svar,men de er altid lånt ud.
venligst sigfrid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-08 13:21

Sigfrid, på dit biblioteks hjemmeside kan du bestille de bøger du er interesseret i. Hvis de ikke er hjemme, så bestiller du bare og venter til biblioteket giver besked om at de er kommet hjem.
Jeg har lige prøvet at søge på ordene "hunde" og " adfærd" på mit bibliotek. Det gav 56 bøger..... Enkelte er der måneders ventetid på. Men de fleste er faktisk hjemme, --evt. på et nabobibliotek, som bibliotekaren meget gerne henter dem hjem fra.
Det er faktisk meget mere effektivt end at trave rundt og kikke på hylderne...

De bøger, som du selv synes er de bedste, dem kan du senere købe. Men det kan være en fejl kun at købe de bøger, som andre anbefaler..

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 27-12-08 17:16

tak for svaret birgitta
vil gå og prøve lidt af vært
venligst sigfrid