/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kopier filer fra defekt HD
Fra : Madscs
Vist : 1166 gange
40 point
Dato : 25-12-08 23:35

God aften :D

En af mine venners computer røg ned igår da jeg slukket den fordi den var gået i stå.
Så forslog den at jeg tage 3 dvd skriver (4,7) for at lave backup og det gjorde jeg men da jeg prøvede at gøre det den bad om kom en fejlmeddelse hvor den nægtet mig at gennemfører en backup.

Er det muligt at sætte hans harddisk til min computer og hente hans musik og billeder og hvis hvordan går jeg så ?

Vi begge bruger vista men hans er en 32bit hvor min er 64bit.

Jeg håber i gider at hjælpe mig :)
Håber i har haft en god jul og får et godt nytår

På forhånd tak

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 25-12-08 23:52

Citat
for at lave backup og det gjorde jeg men da jeg prøvede at gøre det den bad om kom en fejlmeddelse hvor den nægtet mig at gennemfører en backup.

Fusk___fuk skulle der vist-nok stå.

Citat
32bit hvor min er 64bit
.
tror din Jule_gaver har givet bag__HYLERE

du kan altid få data tilbage på en disk__?

MEDMINDRE DEN DU HENTER DET FRA EN```` der er DUM NOK
TIL AT KRYPTERE sine små data_mængder
2 diske M/ 800 gb på hver__+ kode +programmet-

Go J uLLLLLLLLLLLLLL

Men desværre kan de bedste recovery ? programmer ikke bruges på vista
de skal over på en Home eller Pro

OGSÅ kører det bare__bortset fra det MED koderne__?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-12-08 23:59

Hvis HD'en ikke fejler noget så kan du sagtens sætte den i en anden PC og så sikkerhedskopiere.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 00:06

Det er på ingen måde krypterede da filerne kun har en personlig værdi.
Det er billeder fra en ferie og nogle musik filer som vedkommen har lavet selv.

Hvordan sætter jeg hans harddisk til min computer uden at brænde noget af eller anden måde ødelægge det ?

Er der noget jeg skal vide før jeg gør det ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 00:17

Hej Granner01

Den fejler noget da jeg ikke kan komme ind i windows som jeg plejer.
Hvordan sikkerhedskopiere man og sætter det sikkert til ?

Mvh Mads

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-08 00:22

Hvis partitionstabellen er i udu, så kan filerne ikke umiddelbart hentes ved at sætten i en anden comp.
Men en linux live CD kan sikkert gøre det mens den stadig sidder i maskinen,
En af dem der kan gøre det er ubuntu live CD
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Den skal brændes som image
Og så startes computeren op med den.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 00:32

Hey Eyvind

Jeg er mega grøn når det kommer til computer.

Hvad er partitionstabellen ?

Jeg forstår ikke helt det du skriver men jeg værdsætter meget du/i gider at hjælpe med at løse mit problem :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 00:52

Prøv at tage side pladen af din computer og se på harddisken, er der et stik til en harddisk mere på det brede kabel ? Er der en ledig strømstik også ? Hvis ja så sæt bare harddisken på (selvfølgelig uden strøm på maskinen) tænd så computeren, hvis harddisken er ok så vil du kunne se den ved at klikke på Start flaget og på Computer

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 26-12-08 09:53

Havd slags windows kører du? Har du en windows cd?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 15:46

Hej Jepser

Jeg har vista basic 64 bit
Jeg tror han har basic 32 bit
Betyder det noget ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 15:49

Hej O.V.N

Ja der er et stik mere.
Jeg prøver lige som du skriver :)

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 16:06

Når jeg sætter harddisken til starter den med en besked bootmgr ?
Hvad skal det betyde ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 16:46

Jeg er kommet ind i windows men viser at min vens harddisk er tom.
Hvad gør jeg nu ?
Jeg ville blive verdens gladeste mand hvis nogen gad og fortælle mig hvad jeg gør nu :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 19:02

Jeg har ikke en klap forstand på om det betyder noget, at du kører 64bit og venne 32bit. Når du har disken satt til snurrer den så rundt, du kan høre den kører ? Når du klikker på Computer vises der så en nyt drev ? Har du styr på jumperen bagpå ? Den skal være slave når disken er i din computer.
Hvis ja til begge dele eller ja til at den kører, så kunne jeg få lyst til prøve at se nærmere på med en Ubuntu live cd, du har link fra Eyvind længere oppe

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 19:30

Hej O.V.N

Min vens harddisk er sat til og virker os dog mangler hans filer hvilket er ret irriterende
Jeg er igang med at hente Ubuntu og et program fra http://www.recuva.com/ og et sidste jeg kan ikke kan huske hvad hedder.

Jeg takker endnu engang for alle dem har deltaget i denne tråd da det indtil videre har været skønt med den hjælp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 20:11

Jeg vil anbefale dig at prøve Ubuntu før du prøver at gendanne, når disken virker så er der store chancer for at redde filer ud den vej, husk at den hentede ISO fil skal brændes som den er, ikke pakke ud eller andet, bare brænd den som ISO eller Image, de forskellige brænder programmer kalder dem forskellig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 20:13

Hvis du bliver mødt med en besked om det er umulig at mounte drev E eller hvad den disk kaldes, så lad dig ikke slå ud at det, problemer er til for at løses

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 20:15

Disken skal selvfølgelig også være slave under Ubuntu, men det har du vel styr på

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 20:19

Hej O.V.N

Det vil jeg gøre. (tak for tippet)
Hvad skal jeg gøre når cden er brændt ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 20:25

Læg den i cd skuffen og genstart computeren, hvis du har en Boot menu under starten, så tryk på den F tast som der skrives og vælg at starte fra CD-Rom eller CD-Romdrive ellers skal du ind i BIOS og ændre så CD ROM bliver First Boot Device, gem ændringer i BIOS ved at klikke på F10

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 20:25

Jeg har ikke styr på det :( og ved ikke hvad det betyder det du skrev :(
Jeg er mega grøn når det kommer til computer men det er spændende at lære noget nyt :D

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 20:30

Husk på at vi alle har været lige så grønne som dig, hvis jeg bliver for uforståelig, så hiv mig lidt i ørerne, hvad er det du ikke har styr på ? Du skal endelig huske at brænde Ubuntu som en ISO fil

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 20:31

Jeg har gæster så der kan gå lidt tid ind imellem, håber ikke at data skal ud inden sengetid

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 21:16

Programmet er langt om længe blevet færdig med at downloade.
Jeg bruger cdburnerxp som brænder program og har valgt (Brænd ISO image) Tillader dig at brænde ISO filer til cd/dvd.

Har brændt en cd som du skrev

Det jeg ikke helt forstår er hvad jeg skal gøre nu ?
Skal jeg bare genstarte og lade cden blive i ?

P.s hvor er dog dejligt du gider at hjælpe mig

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 21:26

Cden er brændt.
Skal stadig ikke åbne ubuntu-8.10-desktop-i386 ?

På forhånd tak

Mvh Mads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:34

Citat
Skal jeg bare genstarte og lade cden blive i
nemlig, og hvis ikke den begynder at indlæse Ubuntu kernen, men Windows, så fprsøg en gang til og brug denne gang Boot menuen og vælg at starte fra CD, eller ind i BIOS og sæt CD-ROM som First Boot Device, gem med F10

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 21:38

Hvordan vælger jeg boot menuen ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:44

Når din computer starter, så se på skærmen inden Windows begynder, der er måske nogle muligheder i bunden af skærmen, noget med nogen F taster som du kan trykke på for at komme til for eksempel Boot menu eller BIOS

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:46

Inden du kommer for langt, så fortæl lige hvordan den harddisk er tilsluttet din computer, er det et bredt bånd som er kabel ca. 5-6 centimeter bred, eller et smallere lidt tykkere kabel ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 21:46

Ok det prøver jeg

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 21:48

Jeg tror det kaldes sata. Der står på hans harddisk det ikke er nødvendig at sætte master/slave på

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 21:50

De er begge forbundet ens.
Men det er min harddisk som er master hvor hans ligger løst ved siden.
Jeg kan se hans harddisk når jeg går ind i denne computer jeg ved ikke om det hjælper noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:54

Prøv at rulle ned på siden her: http://www.frankie.dk/samlepc.htm er det et kabel som det IDE kabel der er vist vi snakker om ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:55

Hehe du kom først, nej se bort fra det med jumper og slave når det er en SATA disk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 21:56

Du kan se disken, kan du også åbne den ved at dobbelt klikke ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 22:02

Det er et IDE kabel tilsluttet mit cd-rom drev men til harddisken hedder vidst sata

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 22:06

Ok så kører du videre med Ubuntu, hvis ikke du kan åbne disken fra din Windows Vista

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 22:17

Ja jeg kan godt åbne hans harddisk der delt op i 3 drev. Men det meste af indholdet er væk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 22:20

hvad er der sket ? Jeg tror desværre ikke at der er større muligheder med Ubuntu er der ikke noget på nogen af drevene ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 22:34

Nu har jeg prøvet at genstarte og starter os i Ubuntu og giver følgende muligheder efter valg af sprog (dansk) :)

Prøv ubuntu uden at påvirke din computer (den har jeg prøvet men den skrev I/U-fejl error reading boot cd)

Installer ubuntu

Test hukommenelse (den har jeg prøvet men den skrev I/U-fejl error reading boot cd)

Start op fra første harddisk

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 22:39

De er delt op i 3 F drevet er en tom mappe tmp H drevet er helt tomt og G drevet er 11,3 GB på hvor der er mapper som $#repair boot fonts FSCFACTORY sources så er der en fil ved navn Bcd og bootmgr en Bin fil bootfix.bin et MS-DOS program ved navn etfsboot. Det var det

Mvh Mads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 23:00

Der er fejl på din Ubuntu CD
Det andet du skriver siger mig ikke noget som helst, jeg er nemlig amatør og når det bliver for nørdet så bliver jeg selv nødt til at stille spørgsmål.
Når du kan gå ind og åbne drevene på din vens harddisk, så lyder det utrolig at du ikke kan se noget, måske en ide at køre en "finde slettede filer" program, du har hentet Recuva, men prøv at se på den her, den har jeg haft fornøjelse af: http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-pcinspector-trin.php

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 26-12-08 23:20

Det vil jeg gøre i morgen.
Du aner ikke hvor glad jeg er for din hjælp :) Mange tusind tak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg har siddet foran en computer i cirka 14 timer nu skal lige sove et par timer før jeg går i krig igen.

Du må have det rigtig godt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-08 23:30

Tak i lige måde, det lykkes sikkert at redde noget, ellers er disken gået helt i stykker og så kunne du slet ikke åbne den

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-12-08 11:33

Husk når I nu går i gang med er genskabe slettet filer, må de ikke gemmes på samme disk, gem dem i en mappe på din disk (håber du har plads).
Og håber du har antivirus installeret, da det kan være en virus som har lavet dette problem på hans maskine, og vi ønsker jo ikke problemet opstår på din maskine.

PS. Nu har du backup af din egen maskine ikke ??

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 27-12-08 13:05

Jeg har en mappe til hans filer og der rigeligt med plads på :D
Jeg bruger Kaspersky 2008.
Jeg har backup på min egen computer.

Nu har jeg lige prøvet med Recuva og det er mega dårligt synes jeg.
Mht Ubuntu må jeg har lavet en fejl ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-08 13:42

Citat
Mht Ubuntu må jeg har lavet en fejl
måske en fejl brænding, måske har du brugt for stor hastidhed til brænde, der er mange muligheder
det lyder ikke så godt at du ikke kan finde nogen filer hvad skete der da computeren gik ned, var det en virus ? eller en fejl på harddisken ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-08 13:47

Det er begrænset hvor mange der er inde i dit spørgsmål, og jeg aner ikke en dyt om 64 bit, kan det være årsagen ? Her i mulighed for at sætte harddisken til en 32 bit computer ?
Eller sætte harddisken tilbage i den computer den kom fra, Ubuntu kører live fra CD skuffen og kan læse på harddisken, selv om styre systemet på den harddisk ikke kan starte så kan i bruge en usb hukommelse eller brænde backup, hvis det er bedre

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 27-12-08 14:15

Jeg prøver lige at brænde en ny cd med Ubuntu.
Det må være en fejl.
Jeg havde lige downloadet cdburnerxp et udmærket program da computeren begyndte at fryse så måtte jeg genstarte og derefter ville den boote men så får jeg jo ikke hans filer tilbage hvis jeg gør dette.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-08 14:51

Hvis du sætter vennens harddisk tilbage i vennens computer, og starter vennens computer med Ubuntu i CD skuffen, så kan du muligvis bedre komme til filerne, streg under MULIGVIS, der kan være en skade på disken så du ikke kan hente filer ud, jo det er netop vennens filer du ser hvis du gør så ovenfor, du kan brænde eller bruge en usb stik til at flytte filer over på, Ubuntu kører live og kan godt køre på vennens computer og se harddisken, så du kan flytte filer over på ekstern medie

Accepteret svar
Fra : sokoban

Modtaget 20 point
Dato : 27-12-08 18:53

hvis det er selve disken den er gal med så __
http://www.exefind.com/hard-disk-bad-sector-repair/

Citat
fejlmeddelse hvor den nægtet mig at gennemfører en backup.

Min erfaring siger, at den SKAL formateres før du kan hente DATA tilbage_
afhængig af hvilket program du bruger
Da den helst skal være ''ren'' for partitioner og alt andet galskab
der kan få skidtet til at GÅ I
----

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 27-12-08 19:10

Citat
Hvis partitionstabellen er i udu, så kan filerne ikke umiddelbart hentes ved at sætten i en anden comp.
Men en linux live CD kan sikkert gøre det mens den stadig sidder i maskinen,
En af dem der kan gøre det er ubuntu live CD
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Den skal brændes som image
Og så startes computeren op med den.

CS 3 DK ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 27-12-08 21:40

Hvis jeg formatere den bliver så ikke bare endnu sværere at få de filer igen.

Pt bruger jeg et program der hedder O&O Diskrecovery men den er på 5% på 7,5 time og 150 tilbage.
Problemet er jeg ikke kan stoppe den uden at starte forfra.

Er det meningen det skal tage så lang tid ?
Det er mp3 filer og nogle billeder der skal tilbage intet andet.
Hvad er CS 3 DK ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-08 21:59

Jeg turde ikke formatere og satse på at kunne gendanne filer, det er for eksperter, Sokodan kan sikkert hjælpe dig (i ædru tilstand)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-12-08 01:17

Ubuntu findes i to udgaver, i samme versionsnummer. En for 32 bit og en for 64 bit system.
De 32 og 64 bit har ikke noget med harddisken at gøre, den er enten seriel (SATA) eller parrallel (PATA).
De 32 og 64 bit er kun den interne motorvej, om hvor mange spor der er på den.

Jeg bruger en løsning, hvor jeg har et kabel fra USB til de externe drev som jeg har under behandling. Her er der stik til både SATA, PATA og til de små drev, som er inde i de bærebare, hvor PATA stikket er noget mindre og har strømtilslutning i dette multistik.
Et sådant kabel har været på tilbud i ALDI flere gange og koster ikke særligt meget, incl. extern strømforsyning.
Måske var det værd at overveje, som en løsning her og nu, og for den sags skyld ved senere opstående problemer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-12-08 12:11

JA det tager tid alt lave en ordenlig recovery, når det ikke "bare" er hov jeg kom til at slettet en mappe.
Det softwaren gør er at bygge et nyt katalog (i memory) over indholdet af disken, måden den gør det på er besøge alle "adresser" se hvad de indeholder og om de "linker" til en anden "adresse" og det tager tid, jo større hardisk jo mere tid tager det.
Det de små (hurtige) programmer gør er at kigge i det eksisterende "adresse katalog" og se og der er slettet nogle "henvisninger" altså noget a la "er noget streget over" i en telefonbog, hvilket er meget hurtigere end at "besøge" alle "adresserne".

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 28-12-08 18:07

Nogen der kender et recovery program til musik filer som i evt selv har benyttet ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 28-12-08 21:11

Først vil jeg lige sige tak til jer der har skrevet til mig. Det hjulpet mig meget men fordi computer og jeg ikke er gode venner er problemet stadig uløst.

At folk kan være dygtige til computer er jo dybt imponerende !

PC Inspector File Recovery
Nogen der kan fortælle mig hvordan man får et drev fra fysisk til logisk ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-08 21:54

Desværre har jeg kun kørt programmet for sjov og aldrig når der har været virkelige problemer, så der kan jeg ikke hjælpe, måske er harddisken så beskadiget at der skal ekspert hjælp til

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 31-12-08 11:40

Mit problem er nu løst. Tak for hjælpen alle sammen. Håber i kommer godt ind i det nye år. Godt nytår

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-08 12:29

Fortæl fortæl hvordan ? Godt det lykkedes og godt nyår til dig også

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 31-12-08 12:50

Udover jeres store hjælp fra denne debat!
Fortalte Sokoban hvad jeg skulle gøre.

Det er vigtigt at man ikke bruger computeren samtide med at den scanner for så tar det MEGET LANG TID.

Det er os vigtigt med et godt program til at løse problemet.

Endnu engang tak for hjælpen jeg havde ALDRIG klaret det uden jer.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 31-12-08 12:58

WOW sikke mange stavefejl jeg har lavet igennem denne debat. Utrolig i har kunne læse det :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-01-09 00:29

sæføli ka vi lese dem, dt r vi vandt til!

Godkendelse af svar
Fra : Madscs

Dato : 03-01-09 21:02

Tak for svaret sokoban.