/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
backup af bestemye filer
Fra : anuarak
Vist : 578 gange
200 point
Dato : 25-12-08 18:42

Hej Allesammen -- god "bagjul"

Jeg har været så heldig at få en 1 Tb hardisk i julegave af min viv.
Der er et backupprogram installeret på den "-- engelsk selfølgelig-"
hartdisken er formateret som fat 32 og når jeg forsøger på at lægge mine vidiofiler -
"MANGE" - over på den ved jælp af copy (ikke backupprogrammet ) kommer den efter et stykke tid og fortæller mig at - disk er fuld - når jeg undersøger diske er der stadig 975gb tilbage på den --
softwaren (preinstalleret på hd) fylder 350mb og de resterende "vidio" fylder 37gb -- altså skulle der være rigelig plads tilbage-
Jeg har på fornemmelse at det er fat 32 der sætter begrænsning ???
Mit ønske er et simpelt "DANSK" backupprogram hvor jeg kan definerer hvilken folder der skal laves backup af - og som kun overskriver nye og ændtet filer -- engelsk er ikke min stærke side og jeg ønsker ikke et stort overvågningssystem

så fat 32 kontra NFTM ??
og et godt backupprogram

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 18:44

ja stave kan jeg heller ikke -- backup af bestemte filer --Thja hvad skal jeg sige??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 18:49

Du kan ikke bruge FAT32 på terrabyte diske (og hvorfor iøvrigt) - så er det jo klart den viser der ikke er mere plads

Citat
NFTM

Du mener vel NTFS....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-08 19:15

Filer større end 4 GB kan ikke ligge på en Fat 32 - men der kan ligge mange stk á 4 GB

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 19:24

hvorfor sælger man så så store harddisk formateret med Fat 32 ??
refi -- ja jeg mente nfts

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 19:26

Eyvind
Ja det kan være en af grundene -- en del af mine vidiooptagelser fylder mere end 4 GB før redigering

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 19:34

refi -- på den igen -- jeg må være ved at være træt af det hele -- ja NTFS

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-08 20:27

Hvorfor ikke smide dem over på en CD eller DVD?
Hvor mange filer har du i hver mappe/directory?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-08 20:27

Nogle XP comp benytter FAT 32 og kan dermed ikke arbejde med NTFS.
Men gerne omvendt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-08 20:33

Er det rigtigt Eyvind?
Jeg mener at NTFS blev lanceret i forbindelse med Windows NT og 2000, og kunne bruges i alle XP systemer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 20:47

Jo XP kan godt snakke med NTFS selvom XP ligger på en FAT32 (det er win98 der IKKE kan).....

Det jeg mente var heller ikke så meget at disken ikke kan bruge 1TB i FAT32 - det kan den godt, men den kommer i klemme ved filer der er større end 4 GB....

Så jeg ville da helt klart omformatere den i NTFS og dele den lidt op..... (i f.eks. 4 dele )

Så skulle alle dine problemer være løst....

Det der ligger på den i øjeblikket kan du bare flytte til en anden disk midlertidigt....

Er det et allerede installeret program, har jeg svært ved at forestille mig det ikke også ligger som program der kan installeres igen....

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 20:51

Severino -- jeg kunne godt lægge dem over på cd / dvd men først når de er færdiredigeret -- der kan godt ligge 5-8 filer i hvert directory

er nu for øvrigt ved at formaterer hd´en til NTFS.
Hvordan med et godt backupprogram ?? nogen henvisninger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 21:04

Var der ikke et med disken

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-08 21:11

Ofte støder man ind i at et directory kun kan indholde 127filer og mapper, før den brokker sig, det er et problem som jeg har mødt i FAT formatet.
NTFS udnytter pladsen langt mere effektivt, og køre du med VISTA eller XP, så får du langt mere glæde af NTFS

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 21:13

refi
Jo nen det er på engels og meget omfattende (installerer en del programmer der er unødvendige i forbindelse med backup) -- søger et simpelt backupprogram på DANSK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 21:19

Brug Vistas eget (kontrolpanel - sikkerhedskopi og gendannelsescenter)

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 21:24

Refi
Jeg bruger xp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-12-08 21:37

Ved du hvad, jeg er meget konsekvent med at lave backup ofte og jeg har meget liggende på min harddisk. Jeg kopierer det hele via stifinder - rediger og det fungerer fortrineligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-08 21:37

XP har da mig bekendt også et (har ikke lige en XP ved hånden)

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-12-08 22:25

Det er ingen problem at bruge copy til backup, men da jeg oftes og meget forskelligt redigrere i vidioerne kan det godt gå "ged" copyen (glemme det - overskrive noget arbejde) så et program der handler en copyopgave men kun overskriver "gammel" data når det er "gammelt" uden at jeg hele tiden skal tænke over mine handlinger.(huske at man liger har redigeret dit eller dat)
Refi
hvis du kommer i tanke om hvad det hedder i xp og kan bruges -- så på forhånd tak

tager tråden op i morgen -- tak allesammen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-08 22:47

NTFS kan bruges af hele familien NT4 / NT5 (win 2000) / NT5a (XP) / NT6 (Vista)
2000 og XP kan også benytte FAT 32

NTFS > Ny Teknologi File System

NTFS kan læse og bruge medier med begge filsystemer

FAT 32 kan så vidt jeg er orienteret ikke læse og bruge medier med NTFS

Det er nok derfor nye harddiske er formateret med FAT 32
Men jeg kan ikke forstå hvorfor en harddisk med 1 TB ikke er formateret med NTFS

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-08 22:53

Nogle tegnestuer laver total backup af arbejdsfilerne.
Det gøres hver dag og overskriver 7 lommer (bånd)
Sådan at tirsdagens backup over skriver tirsdag fra sidste uge.
Ind i mellem laves der også backup af det hele som lægges væk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-12-08 23:27

XP har et indbygget backup program som ligger under start - programmer - Tilbehør - systemværktøjer - sikkerhedskopiering. Men det er en Windows funktion mener jeg ikke et decideret program som man selv har installeret.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-12-08 09:12

Grunden til den leveres med FAT32 er det kan læses af næsten alt, Windows/Linux/MAC/ AV udstyr og det kan NTFS ikke, men FAT32 på så store diske har en høj pris (mindste størrelse af fil er stor, så ligger man en lille tekst fil på disken, bruger den meget mere plads og derfor tab af plads).

Til backup kunne du evt bruge -> http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm
Og ja den kan du sætte til Danish under installationen

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 26-12-08 13:28

så er jeg tilbage -- har formateret hd én til NTFS og kan nu lægge alle mine vidio-opgaver over uden problemer.
Jeg har prøvet at finde xp´ens backupprogram REFI nen det er ikke lykkes. ellers tak -- søger stadig.
Til alle andre kanduer på denne tråd - tak for informationerne omkring Fat 32 og NTFS -- man kan altid lære nyt.
Til JegErHer -- jeg har kigget på programmet -- der stort men brugbart -- lidt indlæring bliver nok nøvendigt -- for mig at se så dannes en ny backup af ALLE data HVER gang -- mit ønske var at den kun skulle tilskrive ændret og nye data i de respektive folder -- det kan være at jeg skal lære programmet lidt bedre at kende - lader tådel blive lidt endnu med håb om et program der tilfredsstiller mig -- foreløbig tak
anuarak

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-08 16:51

Det du skal bruge er:

Marker :
Medtag underkataloger
Differential

Fjern Markering:
Lav separate backups med tidstempling

Ingen Kompression
Ingen Kryptering

-----
Dette vil kopier alle nye eller ændret filer over, men ikke sletninger (da det jo netop er det man vil undgå). Hvis du så engang i mellem ønsker sletninger med !! slettes folderen på den eksterne og der udføres en backup.
Ønskes sletninger med hvergang er det ikke et backup program du ønsker men et synk program.

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 26-12-08 17:52

Tak for svaret JegErHer.
jeg prøver det du anbefaler --
Godt nytår til alle "kanduer" og tak for det gamle (og hjælpen)
Anuarak

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-12-08 10:03

Du er velkommen,

og godt nytår til dig også :)