/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Koblings-problemer
Fra : john.Svenningsen
Vist : 3734 gange
85 point
Dato : 22-12-08 21:13

For noget tid siden kunne min bil (323F BG) pludselig ikke gå i første gear når den var kold, og derfor justerede jeg koblingspunktet lidt op under pedalen.

Nu hvor jeg har kørt i ca. 1/2 år efter er det pludselig sket igen, jeg syntes dog at jeg har kunne fornemme at punktet langsomt er faldet.

Jeg kan dog få bilen i gear hvis jeg presser pedalen meget hårdt i bund.

Så snart bilen er kørt varm er der ingen problemer.

P.S. bilen er med hydraulisk kobling

Nogle der har gode ideer?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-08 21:16

Ja wiren har et "modhold" eller hvad det hedder.
Det gir sig mer og mer, derfor.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 21:27

Hvilken wire? det er en hydarulisk kobling?

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 22-12-08 21:29

ja hvilken wire !!!!
det er sandsynligvis koblingen der er stået af eller en hydraulik utæthed men det tror jeg ikke så meget på.
mvh mopar440

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 21:32

Koblingén der er stået af? kan du være lidt mere specifik? hvis koblingen skulle være slidt, syntes jeg ikke punktet skulle falde?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-08 21:46

Hvor gammel er bilen....

For det er vel ikke sådan at den IKKE er synkroniseret i 1. gear....

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 21:49

den er fra 94 (synkroniseret i 1. gear)?? Jeg kan mærke koblingen ikke kobler helt ved alle gearskift.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-12-08 21:49

Hvor langt har bilen kørt?
alimak

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 21:53

240.000 ca.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-12-08 21:57

Du må kigge på slavecylinderen og se at den arbejder som den skal,og at det ikke er lækage. Fungerer alt fint,så er det antagelig koplingen der skal skiftes. Den er nok ikke skiftet før. Er det det samme i bakgear som i 1. gear?
alimak

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 22:00

ja det er det samme med bakgear og første gear. Hvordan skal jeg kontrollere slavecylinderen?

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 22:01

Den er ikke utæt, men hvordan kontrollere jeg om den arbejder som den skal?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 22-12-08 22:02

Hvis du har mulighed for at udskifte væsken i hoved og slavekoblingscylinderne, så ville det være et godt udgangspunkt til yderligere fejlfindning. Det er jo noget nemmere end at tage gearkassen ud
for at kontrollere om der eventuelt skulle være knækket en af fjedrene i koblingen, som godt kunne
være årsagen. Mvh. K.

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 22-12-08 22:34

Koblingén der er stået af? kan du være lidt mere specifik? hvis koblingen skulle være slidt, syntes jeg ikke punktet skulle falde?
det er nu meget almindeligt det kan jo også være den fedter når du belaster den men jeg ville bytte til en ny og ikke en fra tsvansen eller lignende har oplevet alt for mange problemer når folk skulle spare lidt og selv køber en billig kobling

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 22-12-08 22:35

Koblingen fedter overhovedet ikke

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 22-12-08 22:43

det behøver den heller ikke at gøre men hvis det er så svært at løse problemet skulle du køre forbi dit eget værksted og lade dem prøve at gætte for hvis den ikke gør noget galt (udover ikke at virke)
så er det ikke nemt at guide dig herfra men byt til ny og jeg ved godt det koster lidt men sådan er det at have bil !)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-08 22:45

Start med at se om der er væske nok i koblingsystemet. Væsken udvider sig ret meget ved ved opvarmning. Så hvis du ligger lige på grænsen, kan der være nok, når den er varm.

En god ude er det at skifte væsken. Det gøres ligesom ved bremser, og det er samme slags væske der skal på. En dråbe smøreolie kan ødelægge systemet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-08 00:15

justerede jeg koblingspunktet lidt op under pedalen ?
Du skal jo sørge for pedalen kan komme helt ned mod bundbrædderne.
Altså når du trykker på pedalen, plejer der at være en synlig arm (Gaffelarm) som bevæges, mellem motor og gearkasse, den skal skubbes/rykkes endnu mere, for at kunne koble helt ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-12-08 01:33

Havde for nogle år siden et lignende problem og kunne konstatere at tossen (jeg) havde "glemt" at skifte koblingsvæsken, der derfor var blevet så vandfyldt, at både hoved- og slavecylinder var korroderet indvendig, så væsken kunne løbe uden om stemplerne. I starten kunne det klares ved, at sparke koblingen hurtigt ned, og få skiftet i en fart. Jeg kunne godt koble ud, men dyret virkede som om det stille og roligt selv koblede ind igen.
Kan det være problemet?

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-12-08 10:35

Palle der sidder en "gevindstand" fra pedalen og ud på hovencylinderen, den gevindstand kan jeg justere længden af, hvilket er hvad jeg har gjort.

Det er muligt at det som hjkofoed siger er noget med selve cylinderne, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal konstatere om det er inde ved selve koblingen eller cylinderne/væsken?

Pedalen har forresten altid været hård at træde ned

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-12-08 19:22

Selvom det ikke lyder til det, kan hydrauliske koblinger ligesom bremser have luft i systemet.
Kørte selv i en Austin for år tiilbage, der af uforklarlige årsager sugede luft ind sådan ca. en gang i kvartallet. Når den ikke ville i første / bakgear, "pumpede" jeg koblingen som en rasende i et par minutter, og så kørte den et kvartals tid igen.
De første gange udluftede jeg på behørig vis, og ledte med lys og lygte efter utætheder. Det hjalp ikke et klap. Heller ikke udskiftning af væske og et rep. kit til hovedcylinderen. Den har givetvis været slidt i slavecylinderen, men den kørte ved egen kraft til ophugning ved, at "pumpe".

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-12-08 20:30

Jeg ville prøve at udlufte slave cylinderen idag, så jeg fik en kammerat til at pumpe koblingen og holde den i bund mens jeg løsnede udluftningsskruen. Der kom væske ud og jeg spændte igen, ham i bilen pumpede derefter langsomt pedalen op igen, indtil han pludselig sagde at den var blevet meget hård, og pludselig sprang stemplet ud af slave cylinderen, angiveligt fordi han har trykket til på pedalen. Jeg har nu skiftet slave cylinderen men mangler dog at udlufte den.

Hvad skyldtes ovenstående, vi har overhovedet ikke rørt andet end udluftningsskruen.
Pedalen er fra tidligere justeret helt ud til maks. min teori er at cylinderen er kommet til at fungere efter udluftningen, og så pga. maks justeringen har lavet så meget tryk at efter at have trykket armen helt ud og presset stemplet ud, kan dette lade sig gøre?

Ydermerev syntes jeg at armen til koblingen skal trykket meget langt ud før der kommer modstand, jeg ville gerne have at modstanden skulle komme ca. i midten?

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 00:47

Det lyder som luft. Lige lidt kommentarer til kommentarer:
[CITATHvor gammel er bilen....

For det er vel ikke sådan at den IKKE er synkroniseret i 1. gear....

][/CITAT]
Usynkronisrede gear bortset fra bakgearet har mig bekendt ikke forekommet i personbiler de sidste 40 år.........

Citat
Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 22-12-08 22:02

--------------------------------------------------------------------------------
Hvis du har mulighed for at udskifte væsken i hoved og slavekoblingscylinderne, så ville det være et godt udgangspunkt til yderligere fejlfindning. Det er jo noget nemmere end at tage gearkassen ud
for at kontrollere om der eventuelt skulle være knækket en af fjedrene i koblingen, som godt kunne
være årsagen. Mvh. K.

Fjedrene i koblingsnavet har intet at gøre med at den er svær at koble ind. De er der for at fjerne vibrationer. Hvis fjedrene knækker eller mister deres fjedringsevne (Det kan ske hvis koblingen bliver meget varm) Rusker koblingen når der kobles ind eller ud.

Det at din slavecylinder gik fra hinanden tyder på at låseringen i ende der holder stemplet inde har været tæret. Det kan også medføre utætheder der enten lækker vædske eller suger luft ind. Det sidste hvis utætheden er meget lille da luft er "tyndere" end vædske. Lidt luft i systemet har en stor virkning.

Den stopskrue du har justeret på bør du sætte tilbage i den position den var i. Hydrauliske koblinger er som udgangspunkt selvjusterende i den hydrauliske del af systemet. Der kan opstå noget der ligner manglende justering hvis de få mekaniske dele i systemmet er slidte, bl.a. ved stangforbindelser mellem pedal og hovedcylinder. Dette er som regel ikke noget der kan justeres væk men noget der kræver udskiftning af de slidte komponenter.

Udluftning af koblingscylindre er ikke det samme som med bremsecylindre da man ikke kan opbygge uforløst tryk i en koblingscylinder.

Hovedcylinderen skulle gerne udlufte sig selv da beholderen med vædske sidder højere (ovenpå) end hovedcylinderen og luft søger altid til det højeste punkt. Da slavecylinderen lukker evt luft inde foran stemplet sidder der en udluftningsskrue som du selv siger.

Pump pedalen og luft ud samtidig med at der pumpes nedad (kobles ud) Luk udluftningsskruen inden pedalen slippes, så skulle al luft gerne komme ud efter en 5 - 6 pump. HUSK AT SØRGE FOR AT BEHOLDEREN HELE TIDEN ER FYLDT DA DER ELLERS KAN TRÆKKES LUFT IND IGEN !!

Som kogalejy skriver så kan gammel koblingsvædske (slidt kaldes det) også føles som luft. Koblings og bremsevædske "suger" vand til sig og med tiden for det tilført så meget vand fra luften at det kan trykkes sammen (ren bremsevædske kan ikke trykkes sammen) og så holder det op med at virke tilstrækkeligt.

Husk iøvrigt altid at udvise EKSTREM renlighed når du udskifter dele i det hydraliske system. Det mindste sandkorn kan ødelægge din nye cylinder på rekordtid. Saml altid nye dele (stempler, tætningsringe og cylindrer i et spritbad.

Rens altid tilsluningerne på hydraulikrørene med sprit. Undgå trykluft da det kan blæse skidt ind i rørene som så ryger med ind i cylindrene når du monterer rørene og bruger koblingen.