/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvor købes grønkål i Kbh?
Fra : cristian2
Vist : 6537 gange
20 point
Dato : 21-12-08 14:32

Jeg skal lave vendsysselsk grønlangkål til min familie i julen og skal finde ud af hvor man køber [U]grønkålsstokke[/U] i København? Jeg har prøvet en del steder efterhånden.

Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-08 14:38

ja det må du nok sige - selv udenfor kbh er det svært at opdrive hvis det skal være frisk - men ellers har bla superbest i hvertfald masser af det som dybfrost

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-08 14:39

uden stokke altså

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-08 14:39

ps hvad i alverden skal man også bruge stokkene til - det er jo bare fyld - i hvertfald i min verden

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-12-08 14:41

Glædelig jul,
På grønttorvet, SuperBrugsen - men i disse dage ville jeg købe det frosset, da der er konstateret for stor pesticideforekomst i grønkål fra dette år jeg tror det er de dansk/polske afgrøder der er/var advarsel om!
Mvh,
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-08 14:49

Bvadr....

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-12-08 15:01

Nu kender jeg ikke vendsysselsk grønlangkål, men dét du mener med grønlangkåls stokke, er nok at du vil lave det hele fra grunden (som i gamle dage). Jeg har tidligere lavet sønderjydsk grønlangkål helt fra grunden af, ved at bruge grønkangskåls stokke dyrket i haven, ribbe dem, skylle, hakke og koge det hele, for til sidst at tilberede til den færdige ret. Jeg kan fortælle dig, det er et kæmpe-arbejde, som slet ikke kan betale sig, - derfor tror jeg heller ikke du kan købe stokkerne i en forretning, men muligvis hos en landmand (?).
Brug heller færdige pakker i frossen tilstand, og det bedste er dét der er hakket og kogt. Selv køber jeg altid "Sønderjydsk Grønlangkål", og slutresultatet er lige så godt!
God Jul!

MVH Akle

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-12-08 16:48

Citat
Bonita
grønthandleren butikstorvet i Albertslund.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 22-12-08 09:03

Akle der er meget stor på sønderjysk og nordjysk grønlangkål. I det fra Vendsyssel, er der grønkåls"boller" i.

kommer selv fra midtjylland, der er det adnerledes igen, bor nu i Sønderjylland, men har familie i Nordjylland. Dejligt, når vi skal diskutere hvilken slags kål, der skal serveres :)

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=19181

Denne opskrfit har jeg brugt nogle gange, og den plejer de at kunne lige fra Nordjylland.

Du behøver ikke stokkene. Men ellers gå til en grønthandler. De kan med garanti skaffe det.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-12-08 11:49

jeb3
Ja, det går jeg bestemt ud fra, - det var også derfor jeg skrev indledningsvis den første setning:
Citat
Nu kender jeg ikke vendsysselsk grønlangkål

Nu var jo spørgsmålet ikke andet end hvor/hvordan man skaffer grønlangkåls stokke. Herefter gik jeg ud fra der indledningsvis også på vendsysselsk manér skal ribbes, koges og hakkes inden retten laves. Selve tilberedningen har jeg ikke omtalt, - men tak for oplysningen alligevel. Tror nok jeg foretrækker grønlangkålen lavet på sønderjydsk alligevel (skønt jeg kommer fra det høje nord).
Skal forøvrigt nu i gang med forberedelserne til sønderjydsk hvidkål, som bare smager himmelsk skønt !!!
Glædelig Jul!

MVH Akle

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-12-08 12:38

Tak for alle de gode henvisninger. Jeg håbede bare at man kunne få det på Israels Plads eller et andet grøntorv. Valby måske.
Så jeg skal nok have fat i min mor for at høre om vi kan nøjes med færdigrippet kål. (Hun bliver næppe glad for at høre at jeg må gå på kompromis).

Jeg vil bare lige sige – ingen jul i min familie uden vendsysselsk grønlangkål. Denne spise er ikke sprunget over én jul siden mine oldeforældre levede – og var sikkert en tradition endnu længere tilbage. Men den skal tilberedes på en særlig måde. Og det er korrekt at det tager lang tid, men det er er del af charmen (julehyggen).

Her er den oprindelige opskrift:

Røget og saltet grisehoved.
Vand kun til hovedet er dækket
Herbamare kommes i (en top teskefuld).
En suppevisk (porre med top, persillerod, pastinak, selleri).
Det hele skal sættes over i koldt vand!
Småkoges i en time – prik i det og mærk om det er mørt.

5 stokke grønkål:
Træk bladene af: rippes så også stilken gennem hvert enkelt blad tages fra.
Bladene skylles.
Grønkålen proppes ned i vandet fra kødet.
Koges i en time (til halvanden).
Vandet hældes fra. Kommes i dørslag eller fad.
Klemmes til kugler.

Servering:
Kuglerne brankes på pande med masser af smør/margarine til lige før det er brændt på.
Skiver af grisehovedet serveres til med sennep.
- Og snaps!

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 22-12-08 13:03

Hej christian2

Ja, nu hvor du har serveret opskriften, så kan jeg jo forstå, du overhoved ikke kan bruge de færdigkøbte frosne grønlangkålspakker.
Håber det lykkes for dig og din mor.
God Jul!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-01-09 00:42

Tak for svaret akle.