/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bmw e36, 320i ´91. Benzinmåler
Fra : Steenk1
Vist : 3669 gange
143 point
Dato : 20-12-08 23:53

Hej. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg måler om benzin uret er defekt ?.

Jeg har desværre kun 34 point at dele ud af. til gengæld får du dem alle hvis du kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-08 07:18

Sæt strøm til

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-08 07:29

Eller, hæld benzin på tanken.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-12-08 10:19

Hejsa -

Selv en BMW kan vel få en defekt i tankmåler indsatsen.
Jeg aner ikke hvordan det er lavet på en BMW.
Men mon ikke - trods mange myter om avanceret BMW teknik - at det er lavet omtrent på samme måde som i alle andre biler

Tankmåleren er en flydeprop, som trækker en metalglider op og ned ad et modstandslegeme, og dermed kan der aftastes en spænding relativt til væskestanden.
I bunden sidder en kontakt som slutter, når tanken er næsten tom og tænder en advarsels lampe.
Men det kan også gøres ved at et elektronik kredsløb føler på den aftastede spænding fra tankmåleren.

Du har derfor enten 3 eller 2 ledninger mellem tankmåleren og instrumentet. Normalt er ledningerne sammenstøbt som et lakridsbånd, for at man ikke kan tage fejl.
Det kan nemlig blive katastrofalt at tilslutte en forkert ledning til måleren, som jo er neddykket i meget brandfarlig benzin.
Den ene ledning vil altid være stel. Den anden vil være signal. Den tredie er lampeledningen.

Ved at pille stikket af ved tankmåleren kan man udføre nogle simple test :
Ved 2 ledninger er der er kun 2 muligheder : enten at afbryde (pille stikket af) eller at kortslutte stikket ved tankmåleren.
Det skal give hhv fuld eller tom tank indikation på instrumentet.

Ved 3 ledninger er der 3 muligheder, efter samme princip. Den 3.die mulighed vil da kun få tom tank lampen til at lyse.

Kredsløbet er sådan indrettet, at det kan forbindes både til stel og +12V under normal funktion. Der er derfor ingen risiko ved at pille med stikket eller kortslutte det.

Tankmålerens stik finder du normalt under bagsæde hynden, gemt under et plastiklåg i karosseri pladen.
Låget kan være skjult af lyddæmpnings materiale.

Bemærk, almindelige fejl typer :
* kablet er gnavet igennem hvis det ligger over en skarp kant.
* stikket er irret på tankmåleren
* ledningerne er irret i selve stikket
* stikket har løsnet sig fra tankmåleren
* stikket har løsnet sig i instrumentpanelet
* selve tankmåleren er defekt
* løs forbindelse i instrumentpanelet

så der kan nemt gå en hyggelig weekend med at pusle lidt på bimmeren
Held med det.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 21-12-08 10:40

Prøv at fortælle,hvad der er galt med den.??
Hvid den viser fuld,når du har tanket op,virker den del.
Hviser den viser tom når tanker ER tom,viser den jo rigtigt.??
vvdriver

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-12-08 10:54

- Ubesvarede 1
- Besvarede 6
- Annullerede 9
- Slettede 0
Ialt 16

Og hvis ikke man stiller et detaljeret spørgsmål, kan man ejheller forvente at få et detaljeret svar.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 12:01

Hej.
Ledningerne havde det ganske vist ikke for godt men det har jeg udbedret. Bmw´en har to tankmålerindsatser hvoraf den ene er integreret med pumpen.
Det problem jeg har er at jeg kan finde stel på en af ledningerne men ikke 12 volt nogen steder.
Hvis signalstrømmen kommer fra selve uret og det ved jeg ikke om det gør er det så ikke tænkeligt det er uret det er galt med ?.

Jeg har en teori om at de 12 volt skal komme fra de 12 volt som driver pumpen. Jeg tænkte på at "luse" fra pumpens 12 volt og over til selve stikket for tankmåleren men jeg er nervøs for at jeg evt. brænder uret af.

Tankmåleruret viser tom tank men når jeg slår bilen til tænding lyser advarselslampen for benzin. Den slukker når jeg starter bilen.

Jeg har prøvet at følge ledningerne men kan umiddelbart ikke finde brud nogen steder.

Det jeg gerne vil er at måle selve uret ud altså på stikket så jeg ved om jeg skal blive ved med at søge efter ledningfejl eller defekt på selve måleren.

Jeg har en haynes manual på den men de ledningsdiagrammer der er i den dækker ikke benzinuret.
Der er heller ikke afmærkninger på selve instrumentklyngen der angiver plus, stel osv.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 12:03

Forresten er signslstrømmen også 12 volt ??

Kommentar
Fra : geu

Dato : 21-12-08 17:10

Din føler i tanken er en modstand så du vil ikke kunne måle 12. Men med stillet af vil dit ur vise tom tank men ikke tænde lampen. Ved og sætte en lus over skal den vise fuld tank.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 21-12-08 20:41

Hej geu.
Det du mener er at hvis jeg sætter 12 v til den ledning der kommer fra uret skal uret vise fuld tank ?.
Vil så ikke kunne gå ud fra at uret virker hvis den gør det.

Jeg prøver lige at beskrive lidt bedre............

På bimmeren er der 2 tankmålere (senderunits). på den højre (1) er der fire ledninger. To af ledningerne er henholdsvis stel og plus til bensinpumpen som er integreret i den ene tankmålerenhed. Af de to andre går den ene over til tankmåler nr 2. Jeg formoder at de to tilbageblevne leninger på henholdsvis 1 og 2 har forbindelse til uret. Ingen af de to sidste ledninger er plus i men den ene har stel.

Har den stel gennem uret ?. I så fald burde der jo plus på den anden.

Det jeg spekulerer på er om den anden ikke skal være plus og plussen mon skal komme fra pumpens 12 v.

Jeg har pillet instrumentklyngen ud men ledningsfarrverne er ikke til at tyde. Der går 4 ledninger ind i klyngen hvor benzin måleren sidder

Jeg har også prøvet at give den stel der sidder på den ene måler plus men ikke uden resutat.

din kommentar hjælper mig med at sparke en tankerække i gang........

Jeg prøver lige noget andet. Vender tilbage

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 07:08
Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-12-08 17:13

Du tager begge stik af tanken, så laver du en lus af et stykke ledning.
Så tager du og kortslutter de 2 tynde ledninger i stikket i højre side der ved tror måleuret tanken er fuld og stiger
Men måler i venstre side er en kontrol måler.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 25-12-08 11:53

Hej geu.
Jeg har lige haft tid at prøve men det virker logisk. Jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 21:46

Jeg fik det ikke til at virke og jeg kan ikke bruge mere tid på det lige nu. Jeg glemte at fortælle at det kun er strømstikket til pumpen der stadig er helt. de 2 andre er ikke eksisterende og jeg bruger løse kabelsko i stedet.

Geu du virker til at have rimeligt styr på det. Det er undrer mig er at der er to ledniger fra foran i bilen (kan ikke se hvor de kommer fra). Der er ikke hverken strøm eller stel i nogen af dem d.v.s. at for at par dage siden kunne jeg måle stel på den ene men ikke længere.

Kender du en site hvor jeg kan finde et strømskema som også dækker ledningerne til tankmålerne. De skemaer jeg har fundet er simpelthen ikke præcise nok.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-09 23:02

Der skal ikke være 12 V i målekredsen til benzinmåleren.

Visedelen sidder på instrumentbrættet. Og derfrfra forsynes målekredsen med en passende , strømbegrænset spænding , formentlig omkring 5 V.

de såkaldte 12 V i en bil svinger mellem ca10 V når startmotoren slås til og ca 14,6 V når laderen er nået max.

Det kan ikke bruges i en målekreds, fordi visningen ville svinge alt formeget afhængig af batteritilstanden.
Derfor har ordentlige bile en elektronisk kreds som "høvler" spændingen ned til ca 9 V
, som bruges i målekredsene. Selve viserdelen mv. tager noget af spændingen og en mindre del er til rest for modstanden i tanken.

Hvis diu sætter 12 V fra pumpen til der, ødelægger du ret meget.

Benzinmåleren er ikke et ur, for di ure er noget som måler tiden.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 143 point
Dato : 02-01-09 09:37

Det du skal måler er om modstanden i tankmåleren kommer frem til benzinuret.
Du starter med og tage de tynde ledninger du har omme ved benzinpumpen og holde dem sammen, så sætter du tænding på bilen og ser om viseren ikke flytter sig op mod top. Hvis den gør det så adskiller du ledningerne og ser om viseren falder.
Sker det så virker dit instrument.

Sker det ikke så skal du have set efter om du har ledningsbrud eller en fejl i kombi instrument.

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 07-02-09 21:01

Tak for svaret geu.