/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Lille/Stort kørekort?
Fra : bambusneger
Vist : 945 gange
100 point
Dato : 24-03-03 20:04

hejsa!!!!
Hvad er forskellen på stort/lille kørekort????
og hvor gammel skal være til de forskellige???
og hvilke maskiner må man køre???

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-03-03 20:30

Hej Aske

Jeg har fundet følgende oplysninger til dig ved at søge under "kørekort" på Ofir´s søgemaskine.......:

Almindelig bil - kategori B
Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil og lastbil, det gælder også for kørekort til påhængsvogn.

Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg. Ved fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag. Det er samtidig en betingelse, at påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Se også synsfri sammenkobling.

Trehjulet motorcykel (kabinescooter).

Traktor/motorredskab.

Registreringspligtig knallert.

Lastbiler - kategori C
Biler, der har en totalvægt på over 3.500 kg. For at få kørekort til lastbil, skal du først have kørekort til almindelig bil.
Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil og lastbil, det gælder også for kørekort til påhængsvogn.

// Toupie

Accepteret svar
Fra : mcfritten

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-03 20:57

Den stor forskel på stor og lille kørekort for motorcykel er:
Lille: Der skal du være 18 år og må køre på en motorcykel op til 34 heste.
Stor: Den kan du få på 2 måder den ene er at du er 21 år når du begynder eller
du skal været registreret køre i 2 år, så kan du aflevere din kørekort nede på motorkontoret og få den store.

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 24-03-03 21:50

Hejsa
Jep det er rigtig nok som "mcfritten" skriver, men jeg mener også jeg har hørt at ccm har noget at sige.
Lille motorcykkel = under 34 heste og under 400 ccm.
jeg mener det er 400 (kan ikke helt huske det -så måske er der andre der kan)

Kommentar
Fra : Dunant

Dato : 25-03-03 00:18

Jeg kan afsløre at der intet er om antallet ac ccm, udelukkende antallet af HK (opgivet i KW(kilo watt)
Så med et "lille kort" kna man købe en kæmpe MC, blot man drosler den til 34 Hk så hold dig til svar 1

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 25-03-03 09:14

Okey, det er da godt der er nogle mennesker der er kogere end mig her inde...
Men jeg var nu ellers meget sikker på at det også havde noget med ccm at gøre, -har det engang været sådan eller er det bare mig der er helt ude at skide....

Godkendelse af svar
Fra : bambusneger

Dato : 26-03-03 16:11

Tak for svaret mcfritten.
         jeg takker mange gange for det korte, men meget præcise svar...!

Kommentar
Fra : mcfritten

Dato : 20-04-03 10:43

Det var så lidt.. c",)