/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Film på ruderne fra viskere
Fra : xodeus
Vist : 1593 gange
50 point
Dato : 18-12-08 20:13

Hej. Jeg kører til daglig bus og leder efter et godt, effektivt og meget billigt tip til hvordan man kan undgå kørefilm på ruderne, når man benytter viskerne i vådt vejr. Altså det der der lægger sig som en hinde på ruden i nogle sekunder, når man lige har kørt en tur med viskerne. Jeg vil give tippet til vores værksted, som måske vil gøre noget for os chauffører. De eksisterende væsker man kan købe er lidt for dyre til budgettet siger de.
Jeg har hørt lidt om at man kan bruge noget æblesyreeddike eller noget andet og blande i sprinklervæsken. Men hvad virker, er effektivt og billigt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-12-08 20:28

Citat
som måske vil gøre noget for os chauffører

Drop voksen i vaskeanlægget

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-08 20:29

Hej med dig.
Skulle hilse at sige fra manden at de kom lidt citronsyre i . Det hjælper.
Han brugte det da han kørte lastbil.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-12-08 21:10

Under alle omstændigheder, hvad du finder ud af at fylde i sprinklerbeholderen, så skal du rense din rude, men også viskerbladene. Og de produkter jeg bruger i min beholder, syntes jeg at pengene er givet godt ud, de er ikke dyre når de bruges på rette vis, - de er meget koncentrerede.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-12-08 21:24

Du kan med succes bruge et overskåret æble og smører ruden samt viskerbladene med .Kan godt se er et problem hvis det er kæmperuder vi snakker om . Jeg har i Tyskland købt koncentreret sprinklervædske i bittesmå flasker som så blandes op med vand og det er virkeligt effektivt.Det nye er jo sådan noget nanno noget men om det virker som reklamerne lover ???????

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-08 23:29

Meget af det fedtet lag der er på ruderne, kommer bl.a. fra bilosen, både diesel og benzin. Så syren fra æbel eller citron kan gøre det langt mere gennemsigtig.
Mange af de ting som vi køber i dyre domme, er midler som vi har nem og billig adgang til, men betaler en eller anden smart fyr for at sælge under et loggende navn.

Jeg vil gerne i samme åndedrag, komme med et godt og gratis tips.
Brug aldrig disse duftflasker, som damper et eller andet stinkende ud i kabinen, for at give en "forførende duft".
Det sætter sig bl.a. på indersiden af ruderne, og vil især i vintertiden, give kraftige duggener, når der sættes varme på, indtil varmen har fortrængt fugtigheden.
Jeg har forsøgt i flere måneder at rense alle ruder på indersiden, og nu har jeg fundet det middel som gav et klart syn.
Et simpelt og rimligt billigt citronskuremiddel til keramiske kogeplader. Det ridser ikke og det skal nok have et par gange, alt efter hvor slemt det er fat!

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 19-12-08 06:36

Da jeg kørte taxa tidligere oplevede jeg samme problem. Jeg havde en Ajax-vinduespolerings-sprayflaske med, som jeg ind imellem sprayede med mens viskerne kørte. Det tog filmen for en stund.
Jeg tænker både eddike og citronsyre kan anvendes, men det er nok lidt hårdt ved lakken.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-12-08 17:05

På min arbejdsplads anvender vi en 50/50 blanding af husholdningssprit og demineraliseret vand, til afrensning af skærmglas på radar-skærme, inden de sendes ud til kunderne.

Det er meget effektivt. Tager også striber (rester) af rude limen fra glassets montage.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 19-12-08 19:25

Hvordan kan de som leder værkstedet komme med sådant noget sludder at budgettet ikke kan bære en ting som i højeste grad er med til at sørge for at sikkerheden til passagerer og chauffører er sat højest????
Mvh sverola

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-08 22:20

Æbler er der jo sådan set i overflod af. De ligge ja selv på denne årstid i hobetal og rådner op så det skulle jo ikke kunne vælte budgettet......... Hvis du skulle gide svarer ........på et eller andet tidspunkt........ så vil jeg da gerne hører om du evt.skulle have prøvet mit råd ....altså nu ved jeg jo godt det virker ..men det er jo dig der gerne vil lærer noget

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-12-08 23:30

Hvis man ellers kan klare stanken, er salmiakspiritus rigtigt godt til, at fjerne alt hvad der ligner fedtstof. Men beskyt hænderne. Det kan omgående mærkes, hvis man har selv den mindste revne eller skramme. (Kan selvsagt fortyndes op i vand )

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 17-01-09 14:57

Okay, der er mange gode svar og der er også nogle af dem vi kunne have været foruden. :D
Det drejer sig om store forruder på alt i alt 17 busser og 2 skiftebiler. Busserne bliver påfyldt væsker hver aften, når de også bliver vasket, det er det eneste tidpunkt der kan gøres noget. Som chauffører har vi ikke tid til at smøre ruderne ind i noget, hverken når vi holder stille på banegården eller under kørslen. Den eneste mulighed vi har er sprinkler-kontakten og viskerne.

Citat
Drop voksen i vaskeanlægget

Der bliver ikke brugt voks i vaskeanlægget.

Citat
Under alle omstændigheder, hvad du finder ud af at fylde i sprinklerbeholderen, så skal du rense din rude, men også viskerbladene

Dette sker hver eneste aften.

Citat
Meget af det fedtet lag der er på ruderne, kommer bl.a. fra bilosen, både diesel og benzin. Så syren fra æbel eller citron kan gøre det langt mere gennemsigtig.

Det er nemlig korrekt, og eftersom vi er på vejen hele tiden og kører ofte i tæt trafik kan vi ikke gøre noget for at undgå det.

Citat
Jeg vil gerne i samme åndedrag, komme med et godt og gratis tips.
Brug aldrig disse duftflasker, som damper et eller andet stinkende ud i kabinen, for at give en "forførende duft".
Det sætter sig bl.a. på indersiden af ruderne, og vil især i vintertiden, give kraftige duggener, når der sættes varme på, indtil varmen har fortrængt fugtigheden.
Jeg har forsøgt i flere måneder at rense alle ruder på indersiden, og nu har jeg fundet det middel som gav et klart syn.
Et simpelt og rimligt billigt citronskuremiddel til keramiske kogeplader. Det ridser ikke og det skal nok have et par gange, alt efter hvor slemt det er fat!

Vi benytter ikke duftmidler... Heldigvis. Vi er trodsalt 50 chauffører med forskellige næser, så det betyder meget... Citronskuremiddel, tjah, ideen god, men det tager ALT for lang tid.

Citat
Hvordan kan de som leder værkstedet komme med sådant noget sludder at budgettet ikke kan bære en ting som i højeste grad er med til at sørge for at sikkerheden til passagerer og chauffører er sat højest????
Mvh sverola

Bybusselskaber er underlagt en kontrakt, hvilken indeholder nogle budgetpunkter. Produkterne og priserne ændrer sig, men en 6-10 årig kontrakt gør ikke, og det er ikke små mængder vi snakker om her. Vi benytter ca 30-40 liter sprinklervæske dagligt, og med en stigning på 4-5 kr literen for at få noget der virkelig virker, så er det en stor årlig post, som man ikke kan finde penge til andre steder. Det er jo ca 75.000 kroner mere.

Gode muligheder:
Citronsyre (billigt), nano-påsmøring, Æblesyre (billigt)

Er der nogle af jer der ved hvordan blandingsforholder for citronsyre/æblesyre - sprinklervæske er?