/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udvidet samlevertestamente
Fra : blr
Vist : 3505 gange
100 point
Dato : 17-12-08 15:46

Min kæreste og jeg står overfor en snarlig familieforøgelse og vil derfor gerne lave et udvidet samlevertestamente for at dække hinanden hvis uheldet skulle være ude.

Formularer til oprettelse af et sådan testamente findes i stort tal på div. hjemmesider, men er det noget man som ikke-jurist kan kaste sig ud i? Er der nogen som har erfaring med at lave et sådan testamente? Hvis ja - var det svært og hvor købte I jeres formular fra?

Vi har overvejet at få en Advokat ind over men det er jo ret dyrt og vi mener at vi har en relativ "simpel" økonomi med få ting som vi ikke ejer fælles.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-12-08 16:26

Mit råd er at i henvender jer til en advokat. Han/hun kan fremtidssikre ægtepagten så i selv løbende kan tilføje de ting der kommer til og skal dækkes.

Det er ikke dyrt når man tager i betragtning hvor meget den kan betyde og en Advokats medvirken bør sikre at i kan være trygge.

Men omvendt man kan også vælge at sælge sit hus selv..........

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-08 17:00

Jeg har ikke lavet et samlivstestamente, men et alm. et.

Jeg købte formularen hos boghandleren, gik på dommerkontoret og fik det tinglyst, jeg fik lige en af de ansatte til at kikke det igennem, og der fik jeg besked på, at sådan som jeg havde skrevet det, var helt ok

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-08 17:05

I kan starte med et skema i henter på internettet og så bruge det til at få snakket godt og grundigt om hvad i selv mener. Skriv det hele ned. Når i er enige så kan i henvende jer til en advokat, så kan i holde udgiften på et minimum. Men en advokat skal der til, så er i sikre på det holder i tilfælde af at en af jer går bort. Når nu i er i gang, så tag også den mulighed med at i kan gå fra hinanden.
Vi ved ikke hvad fremtiden bringer.

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-08 19:22

I kan skræddersy jeres testamente online med kyndig advokatbistand på www.minadvokat.dk

Det vil koste jer 2.600 kr. i advokathonorar plus 300 kr. i gebyr til skifteretten.

Hvis I vil gøre det selv, kan I købe en formular til et udvidet samlevertestamente på www.familieadvokaten.dk - formular nr. 245US. Den koster 350 kr. og også her skal der tillige betales 300 kr. i gebyr til skifteretten. Der medfølger udførlig vejledning.

Kommentar
Fra : blr

Dato : 17-12-08 23:18

Granner: Jeg har ledt længe, men har ikke fundet nogle formularer som du fortæller om - altså ikke uden at betale som TheMis også skriver.
Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre fra nogen som har prøvet at udfylde formularerne (såsom f.eks. 245US) selv.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 00:40

Jeg skal prøve at søge efter det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-08 00:47

Her er lidt om reglerne:
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Oversigtsskema_over_arveregler_for_aegtefaeller_og_samlevende.html

Der kan man bare se, det koster penge at få sådan en formular, men så er der også hjælp fra en advokat:
http://www.familieadvokaten.dk/?gclid=CNXuzOvtyJcCFQ9WtAodzGRzSw

Kommentar
Fra : Kirsten_Dalum

Dato : 18-12-08 12:11

Hej blr,

Det lyder skønt med en "lille ny" på vej.

Du efterlyser bl.a. en formular. Jeg kan ikke hjælpe dig med en formular - dem kan du til gengæld købe hos adskillige andre.

Jeg kan derimod tilbyde, at udarbejde et testamente for dig såfremt du ønsker det.

Min erfaring er, at det for mange er vigtigt med den personlige kontakt til en jurist eller en advokat.

Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte en jurist eller en advokat, som I har tillid til, og som kan give jer en fornuftig pris for ydelsen.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum
Cand.jur.
Dalum Law Consulting s.m.b.a. www.dalum-law.dk

Kommentar
Fra : blr

Dato : 19-12-08 16:21

Ok, det lyder til at vi skal have fat i en advokat for at være helt sikre. Er der nogen som har gode erfaringer med en god og ikke mindst billig advokat som kan hjælpe os med dette. Som sagt er jeg overbevist om at vi har en relativ simpel økonomi så vi ønsker ikke at kaste mange penge efter dette.

/E

Godkendelse af svar
Fra : blr

Dato : 15-01-09 17:49

Tak for svaret themis.