/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Barn i skødet på bagsædet...?
Fra : WEBlance
Vist : 3922 gange
20 point
Dato : 14-12-08 22:27

Ved ikke helt hvilken kategori jeg skal stille spørgsmålet, men here goes:

Jeg får besøg af mine forældre om 14 dages tid. De flyver hertil fra Færøerne. Nogle af vores (og deres) venner har spurgt om ikke vi kommer og besøger dem nu når de gamle er i DK. Problemet er bare at de bor 2 timer kørsel fra hvor vi bor. Vi er 2 voksne og 2 børn + mine forældre og kun 1 bil.

Vil det gå an at der sidder 1 barn i autostol + 2 voksne og 1 barn i skødet på den ene voksen på bagsædet? Personligt vil jeg foretrække at begge børn sidder i autostol, men så er der ikke plads til os alle. Hvad sker der hvis vi bliver standset af politiet. Giver det en bøde og klip i kortet?

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 14-12-08 22:41

Hej WEBlance!

Jeg ved ikke om det giver et klip i kørekortet, men jeg er sikker på at man får en bøde hvis man bliver stoppet.
Hvis du vil være helt sikker i din sag, så er der kun en vej... At tage telefonen og ringe til dit lokale politi kontor & få svar.

Tri

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-12-08 22:47

Jo, det bliver et klip i kørekortet, det er jeg ret sikker på. Politiet er meget opmærksomme på om børnene ikke er spændt fast rigtigt.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 14-12-08 22:48

Hej WEBlance

Ja det giver et klip i kørerkortet hvis den der ikke er fastspændt er under 15 år.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 14-12-08 22:50

Tror ikke ummidbart der må være flere i bilen end der er seler til, men har fundet dette på sikkertrafik.dk

Citat
Der må ikke være flere passagerer i bilen, end der er seler til
Dog er der indtil 1. maj 2009 dispensation for ekstra passagerer over 135 cm på bagsædet i person- og varebiler, så eksempelvis store børnefamilier får en frist på 3 år til at anskaffe en ny bil med seler til alle.

http://www.sikkertrafik.dk/3b012774

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-12-08 22:51

Er et klip i kørekortet afgørende for om dine børn er fastspændt ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-08 22:54

Det er faktisk ret væsentligt hvor gamle børnene er, hvilke krav der stilles til barnets anbringelse og fastspændelse ....

Men sikkert er det, at et barn der ikke er fastspændt i godkendt sikkerhedsudstyr (passende til barnets alder), bare ikke er ok...og det giver klip i kørekortet, såfremt en person under 15 år ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt fastspændt

Mere læsestof i linkene her:

http://www.sikkertrafik.dk/622000c

http://www.sikkertrafik.dk/623000c

http://www.sikkertrafik.dk/624000c

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-08 22:57

Jeg vil da forslå, at I i stedet inviterer vennerne til at komme på besøg hos jer og der møde dine forældre, for lovligt kan transporten ikke lade sig gøre i kun en bil.....

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-12-08 23:01

Citat
et barn der ikke er fastspændt i godkendt sikkerhedsudstyr (passende til barnets alder), bare ikke er ok

Helt enig. Derfor synes jeg du bør sende farmor og farfar med toget, måske sammen med en af ungerne. Det bliver en hyggelig tur, og du har gjort det rigtige. Hvis du kører galt - det kan være en anden der kører ind i dig så du er helt uden skyld - og farmor maser din datter ihjel vil du nok ikke have det særlig godt bagefter.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 14-12-08 23:04

hvordan kan man spørge så dumt,,,er ens barn ikke mere værd end et klip i kørekortet,, ja,jeg spørger bare ??

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 14-12-08 23:08

Der er også den mulighed. Den ene voksen tager tog/bus hen til jeres venner/bekendte.
Alternativ. Lej en minibus.
vvdriver

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 14-12-08 23:18

Det drejer sig ikke om klip ellerj ej. Hvis I læste alt hvad jeg skrev, så skrev jeg: "Personligt vil jeg foretrække at begge børn sidder i autostol" - så læs venligst det hele inden i kommer med dumme kommentarer.

Jeg tror bare at jeg giver min forældre nøglen til bilen, så kan de selv køre turen. Vi vil have begge børn spændt fast, så det er bare ikke fysisk muligt at vi alle kan være der.

Tak for jeres input.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-12-08 23:30

Tak selv for at gøre det mest fornuftige. Uanset tonen i tråden så fik du jo svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 15-12-08 00:37

Jeg forstår ikke, at hvis de fælles venner gerne vil se jer, hvorfor tilbyder de så ikke at hente dine forældre, hvis de har bil?, eller alternativt komme og besøge jer, mens dine forældre er på besøg?

De må da kunne forstå, at 4 voksne og 2 børn i én bil er uforsvarligt.

Kommentar
Fra : nicklas_bræmhøj

Dato : 15-12-08 01:46

Per definition giver flere på bagsædet end 3 ikke en bøde, da det først fra år 2009 bliver lovpligtigt, at alle er spændt fast på bagsædet.j
Det er tilladt at sidde så mange som muligt indtil da, så længe at der dog ikke er sikkerhedsfare for noglepersoner i bilen.

Denne regel gælder kun for personer over 15 år, og hvis barnet er under 15, får føreren af bilen skylden og skal betale en bøde. Det giver ikke et klip så vidt jeg ved

Hilsen Nicklas Green Bræmhø

Kommentar
Fra : nicklas_bræmhøj

Dato : 15-12-08 01:47

Eller jo, det giver vist faktisk et klip - far er politibetjent, så han synes lige, han ville fortælle mig hvordan det hang sammen

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 15-12-08 07:25

Ha....hvis man bare boede i asien - så røg man alle bare op bag på ladet i pickup'en.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-12-08 08:27

Hvis toget ikke er en mulighed, så findes der efterhånden mange biludlejningsfirmaer, der ikke ruinerer jer for en enkelt dags leje.

Hvis besøget er vigtigt for jer, så finde i nok en løsning ikke? Jeg synes på en måde det er lidt skræmmende at vi er blevet så afhængige af de fire hjul.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-12-08 09:11

@tararam

Hvis man boede i asien troede man på et liv efter døden og reinkarnation.........

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 10:00

Hvis i kører ind i noget, vil det "løse" barn sansynligvis ødelægge jeres forrude.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-08 11:10

Citat
Jeg synes på en måde det er lidt skræmmende at vi er blevet så afhængige af de fire hjul.

Jeg synes så det er mere skræmmende (med henblik på folks økonomi), for biler kan vi ikke undvære, at efter 1/5-09, kan en familie med 4 børn ikke køre lovligt i en personbil, men skal ud at investere i noget MPV, eller minibus hvor der er sædeplads og seler til mere end 5 personer...

Noget som jeg tror, der er rigtig mange der slet ikke er klar over...

Citat
Der må ikke være flere passagerer i bilen, end der er seler til
Dog er der indtil 1. maj 2009 dispensation for ekstra passagerer over 135 cm på bagsædet i person- og varebiler, så eksempelvis store børnefamilier får en frist på 3 år til at anskaffe en ny bil med seler til alle.

http://www.sikkertrafik.dk/3b012774

Heldigvis er det dog blevet lov, at det er forbudt at montere bagudvendte barnestole på forsædet af en bil med air-bag

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-12-08 17:31

Du har fået svar nu, hvad med at give point?