/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Effektiv luft på kompressor.
Fra : bulkman
Vist : 3519 gange
120 point
Dato : 14-12-08 14:58

Jeg har købt en gl Stenhøj kompressor fra 1965 (KA3). Tanken er på 50 L.Her er 1 stempel.
1hk 400v motor på. Når tanken er tom til 10 Bar tryk tager det 8 minutter at fylde den op.
50 liters tank med 10 bar tryk svarer vel til ca 500 liter luft.

Naboens kompressor (en harald nyborg) 50L tank 4 HK motor 2 stempler. Tager kun 2min at fylde

Effektiv luft Stenhøj = 62,5 L i minuttet
Harald nyborgs = 250 L i minuttet.

Kan man regne sådan på det ?
Hvor lang tid er billige 2 hk kompressor om at fylde ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-08 15:18

Havde Du forventet andet af en 43 år gammel maskine ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-08 15:34

Du kan godt regne sådan.

Men en motor der kører på den måde vil ikke konstant køre med sin maksimalbelastning.

Selv om der står 1 hk på din motor, er det jo ikke sikkert at den yder så meget. Det afhænger helt af gearing cylinderdiameter og slaglængde. Tidligere var man ikke tilbøjelig til at drive det så hårdt som H.N. kinesermaskiner.
Til gengæld holder de gamle maskiner i mange år.

Vi ser endda helt bort fra slid og utætheder i denne betragtning.

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 28-12-08 23:12

Er der virkelig ikke andre der har tider på deres kompressorer ?.
Her er endnu 1.
400V Balma 100 L tank og estimeret 100L rørsystem altså 200 L med 10 bar =2000 L
Tager 10 minutter at fylde dvs 200 L i minuttet effektivt.
Det er altså noget mindre end disse typer kompressor er angivet til , mener at HN er 375L i min,
hvor jeg målte det til 250L i minuttet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-12-08 00:18

HN er normalt ret håbløse optimister og grænsende til mere løgnagtige en københavns borgmestre. Umiddelbart synes din gamle Stenhøj at være særdeles træt. Har du målt strømforbrug på den om den tilnærmelsesvis er i nærheden af fuldlast. Ikke utænkeligt at et reparationskit med lidt stempelringe og sådan ville gøre grusomt underværker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-12-08 00:20

Min bruger meget kort tid. Skal prøve at tage tid og se tankstørrelse ved lejlighed (2-cylindret billig model, jeg har fået UB).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-08 02:27

Prøv at tøm beholderen for vand....

Og dæt ikk` engång løwn

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-12-08 13:25

Citat
Prøv at tøm beholderen for vand....

Det vil kun give en længere oppumpningstid , da evt. væske ikke kan komprimeres.

Jeg har en Ejki Air årg.1977 -2 cyl.-4 HK-300l tank- 10atm.

Oppumpningstid 4,5 minut.