/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
isolering
Fra : Hvidtiger01
Vist : 5644 gange
50 point
Dato : 14-12-08 09:34

Jeg har en Ford Fusion som jeg regner med at skulle støjisolere. Vil gerne have gjort det i bunden, bagagerummet, dørene og under motorhjelmen. Men en ting af gangen. Jeg har fundet dette hos thansen til bunden, dørene og bagagerummet, da bilen slet ikke har nogen form for støjisolering. Ved I noget om dette produkt og reducere det støjen når man har fået sat det i?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=2290297068&n=1199145607&pn=1589008131

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 14-12-08 10:12

Har ingen erfarringer med den, men spar på pengene og køb det i Biltema:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=148054

De har også andet udvalg:
http://www.biltema.dk/search/searchres.asp?strSearch=lydd%E6mpning

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-12-08 11:07

Hvidtiger Det fra T-Hansen reducerer nok en del støj -det er beregnet til at gøre pladen "død" med dvs tage vibrationer mm .Ser du i andre biler er der somregel limet netop disse plader i døre -bund af bil osv fordi disse ikke suger fugtighed til sig som senere kan give rust.
Tobsters forslag fra Biltema er absolut værd at undersøge.

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 14-12-08 17:09

Jeg har undersøgt bunden af min bil hvor svært det ville være osv. Man skal have alle sæderne ud og midterkonsollen af eller dvs skjoldet. Så kan man tage tæppet helt af. Har haft føresædet ude, netop for at se hvor omfattende det er. Det hele skal rippes fra bunden, MEN det hele er meget let at afmontere. Havde ingen problemer med sædet osv. Det eneste der er i bunden er nogle små og tynde løse plader som ligner mest af alt rockwool. Men de dækker ikke ret meget og tror heller ikke at de er til støj som sådan, men mere til varme/kulde i kabinen. Jeg kiggede også under motothjelmen, men der kan man se, at der sidder to beslag som er beregnet til noget pladeværk af en eller anden art. Så støjisolering af motorhjelmen kan man sikkert købe færdig hos en Ford forhandler.

Men det vil sige, at de plader jeg har kigget på, altså den type er meget effektive imod støj i kabinen?

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-12-08 18:47

Er der ingen støjdæmpning i nye biler

Selv min Golf fra ´87 og Taunus fra '80 er der sgu da støjdæmpning i, fra fabrikken!

Sparet væk eller hva? De "nyere" ford jeg har kørt i (mondey, focus & galaxy) er da ellers godt støjdæmpet.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 14-12-08 20:14

Du er nød til at fortælle lidt om hvad det er for noget støj du vil til livs. Der er meget forskel på resonansstøj, støj fra dæk og motorstøj. Dieseludgaverne af din Ford er oftest bedre isolerede end benzinudgaverne, så du kan med fordel finde feks, originale motorstøjsdæmpende "måtter" til motorhjelmen ved en hugger.
Det er til alle tider bedst at dæmpe støj så tæt på kilden som muligt. Motorstøj i motorrum, dækstøj i hjulkasser eller endnu bedre ved dækvalg, resonansstøj med vægtbelastning af store pladedele som tag og dørplader osv.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 14-12-08 21:06

Jeg syntes personlig ikke, at den er særlig godt isoleret. Jeg lejede en Ford Focus af nyere dato da vores ford fusion var til service og der kunne man tydeligt høre forskel på støjdæmpningen. Her i dag hvor jeg tjekkede bunden i vores bil, altså under måtterne vil jeg sige, at omkring halvdelen af bunden var der ikke isoleret. Den var helt galt under bagsæderne, og i dørene er der heller ikke noget. Under motorhjelmen er der nærmest en kant hvor pladen skal sidde og huller hele vejen rundt i kanten som om der er noget pladeværk som kan sidde fast der. Men der hvor jeg da kan begynde er hele bunden, dørene, bagegerummet og under motorhjelmen. Hvis jeg får isoleret alle de steder, må det da give en forskel når jeg vil bruge materiale der er beregnet til det. Det er selvfølgelig noget af et arbejde, men skal det gøres skal det gøres ordenligt!.. Selv når man smækker bagdørene kan man høre at der ikke er noget til at tage imod den metalisk lyd der kommer. Det runger i hele døren.. Men ja jeg tror at de nye lidt billigere biler ikke er så godt isoleret som de lidt ældre pga det skal gøres så billigt som muligt i dag.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 14-12-08 21:21

Det har også noget med brændstoføkonomi og vægt at gøre, men lad det nu ligge.....
Hvis du skal dæmpe resonansstøj i dørene, skal du købe nogle tunge tjæreplader du kan lime på de åbne flader. De bedste produkter er lidt dyre, men også mere formbare og bedre vedhæftende. Prøv Mekonomen de har gode og annerkendte produkter, men regn med at kvalitet koster.
Fjern først textyl og voks før du limer - det kan godt svare sig. Brug evt. varmepistol til at varme tjærepladerne op under montering.
Jeg har dårlige erfaringer med billige lyddæmpningsplader. En uge efter ligger de løst i bunden af dørene og er nyttesløse.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 14-12-08 21:35

Oki, ja så hjælper de ikke så meget.. .. Men syntes da at 250kr for 6 plader som er 50x25cm er en ok høj pris. Men det er jo forskelligt hvad man syntes. Dem jeg har købt mærkes klisteret bagpå som meget stærk.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 14-12-08 22:13

Lyddæmpning er meget dyrt, men prøv det og lad tråden stå åben til du har erfaringer.
Ser frem til at høre om du får held af dine indkøb.