/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Automatisk åbning af kattelem
Fra : lexusmerlot
Vist : 3297 gange
235 point
Dato : 12-12-08 17:03

Kebder nogen til en kattelem som selv ÅBNER lemmen? Vores ene kat vil under ingen omstændigheder skubbe til lemmen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-08 17:35

Jow de findes skam

Den elektroniske kattelem er den dyreste, men de fleste vælger en magnetkattelem til omkring 500 kroner. Katten får en magnet monteret i halsbåndet, så lemmen åbner automatisk, hver gang katten nærmer sig. Her er du også – sådan da – sikret, at det kun er din kat, der selv kan komme ind i dit hus. Hvis naboens kat ligeledes har en magnet i halsbåndet, så kan den desværre også gå ind.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11139

http://www.catflaps.com/

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 12-12-08 17:39

Hey Nordsted1. Har prøvet alt hvad der findes af magnet og infrarød kattelem systemer. Men det jeg spurgte om var om nogen kendte til en kattelem som SELV åbner lemmen når katten kommer.

som du skriver " halsbåndet, så lemmen åbner automatisk, hver gang ..."nej den åbner IKKE automatisk - den låser bare op. Se det er problemet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-08 17:41

Der står da

Citat
[I]så lemmen åbner automatisk, hver gang katten nærmer sig[/I]. Her er du også – sådan da – sikret, at det kun er din kat, der selv kan komme ind i dit

Der er også en side med noget her

prøv og spørg dem om den åbner automatisk når katten nærmer sig

http://www.kattespecialisten.dk/index.php/cPath/59

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 12-12-08 17:48

Du har fuldstændig ret. Selv netbutikkerne som sælger kattelemmene påsår, når man skriver eller taler med dem at lemmen åbner automatisk. Første gang hoppede jeg på den fra www.kirstensdyrebutik.dk og savede et MEGA stort hul i min dør, hvorefter jeg konstaterede at "hendes" kattelem var som de andre: LÅSER AUTOMATISK OP. Netbutikkerne har et formidlingsproblem m.h.t. produktbeskrivelsen.
Ps inden der kommer kommentarer hertil: ja, jeg kunne have tjekket kattelemmen INDEN jeg savede hullet....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-12-08 18:02

Så må den jo bare lærer og skubbe til den eller dø i kulden udenfor.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-12-08 18:10

det er næsten umuligt og løsningen som sådan har jeg ikke - medmindre du vil ofre en formue for så skal der laves en speciel trædemåtte på begge sider hvor lemmen åbner sig når katten træder mod lemmen - fuldstændig som man havde det foran og i mange butikker før. Og skulle det endelig være løsningen så bliver katten garanteret også bange fordi der sker noget den ikke forstår

ps.. jeg har engang set det - udvendig var der en kasse med måtte så intet kunne genere - meeeeen den herre havde også penge nok. OM katten egentlig nogen sinde brugte lemmen skal jeg være usagt for det har jeg til gengæld ikke set

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-12-08 18:44

Var inde på et par sider fra USA hvor de ellers har alt (muligt /umuligt) til katte og hunde.Det eneste jeg kom frem til var en dør med infrarød signal-men igen bare for at kunne tillade netop den kat at komme ind.Der var også et par elektroniske -men samme ting som før omtalt.
Så eneste mulighed er nok at få en miniature udgave af de døre som sidder i supermarkedet
Spøg til side....... Kunne det være en mulighed at du for en periode prøver at lade din kattedør stå vidåben så katten ved at den kan gå ud og ind gennem hullet??? Så kunne du jo fjerne magneten så der ikke er modstand og således kun kræves et lille tryk for at åbne den og så efetr en god tid montere magneten igen???? Bare et par forslag--- Alle vores katte (+ flere af naboens) har lært at bruge deres dør -men må dertil siges at de har alle brugt den forskelligt nogle skubber med snuden andre med en pote eller to og nogle bare "går igennem" ser det ud som om......

Men held og lykke med katten
Mvh sverola

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-12-08 21:01

Hvis katten siger MJAUV, så åbner du da døren for den, ikk'?!
Du kunne event. montere en snor til brug "træk og slip" = åbne og lukke.
Dét er da automatisk - i hvert fald for katten.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : Sorenk

Modtaget 235 point
Dato : 12-12-08 21:01

Hej.. jeg har selv lært 3 katte at bruge kattelem, ved simpelthen at sætte tape på lemmen, så den står HELT åben, når katten har vænnet sig til at hoppe ind og ud, kan du langsomt sænke lemmen, så den vænner sig til at skulle skubbe til den.. når så du tager tapen helt væk, kan du evt tage magnet eller børsten af der holder lemmen i midten, så er den nemmere for kattten at åbne.. selvfølgelig nemmest om sommeren, da det vil blæse en del ind i et par dage..

Godkendelse af svar
Fra : lexusmerlot

Dato : 12-12-08 22:09

Tak for svaret Sorenk. Den med at fjerne filt og magnet et stykke tid, så den er nem at åbne tror jeg vil hjælpe. De løber nemlig udmærket igennem, både ud og ind, når vi holder lemmen åben med snor og klemmer.

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 27-12-08 08:51

Hej Lexusmerlot
Har du prøvet at stå på den anden side af kattelemmen og kalde på katten og evt. have et stykke lækkert til den ?
Jeg har selv haft det samme problem med den yngste af mine katte da de var ude/inde katte, den ville absolut ikke ud af lemmen, så gik jeg ud og kaldte på den, men den blev godt nok indenfor lige til jeg satte en åben pose med katteguf udenfor, så snusede den til lemmen, og besluttede sig for at det nok gik an at gå ud ved at skubbe til lemmen, og siden havde jeg ikke noget problem.
Med hensyn til de halsbånd som man kan iføre kattene for at lemmen evt. skulle lukke op af sig selv, det har jeg meget imod, da man overhovedet ikke skal give en kat halsbånd på, for disse halsbånd er ret stive på grund af senderen, og hænger katten fast et sted i en gren ell lign., ja så bliver den enten kvalt, eller kommer slemt til skade, så derfor vil jeg ikke anbefale dette.
Håber at du finder ud af det.
Jeg vil samtidig ønske alle her et godt Nytår.