/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Råt trægulv og kuglepen blæk?
Fra : M4GIC
Vist : 6857 gange
500 point
Dato : 03-12-08 20:09

Vi står og har lige haft en kuglepen der er gået istykker over vores ubehandlet trægulv.
Nogen der har en løsning?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-12-08 20:18

kommer meget an på hvilket gulv det er
er det hårdttræ kan du være heldig at du kan slibe det væk
er det blødt træ som fyr olig , skal du regne med det er trukket ret langt ned i træet , her vil det være bedst at prøve at rense det værste af med sprti og slibe bagefter
men du slipper nok ikke for at der bliver en synlig plet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-12-08 20:21

det er en af de svære. hvis du opløser blækket, vil det trække længere ind i træet.
har du prøvet med trækpapir.
kunne forestille mig, at hvisdu kommer lidt sprit på og trykker trækpapiret hårdt mod blækket kan du få noget med op.
jeg har aldrig prøvet. det er bare en ide jeg har.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-08 20:38
Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-08 20:41

Som tidligere skrevet, hvilket gulv er der tale om ????

Et ubehandlet trægulv ... det er vel på en eller anden måde behandlet !!!

Men hvis det er de rå planker der ligger, så kan du ikke gøre noget.

Prøvede du ikke med det samme at suge "blækket" op med køkkenrulle eller lignende ???

Måske bliver du nødt til at slibe gulvet, men afhængigt af hvor meget der er trængt ned, så kan der ikke gives råd for en optimal løsning.

Hvor gammelt er gulvet ... hvor længe har det ligget på nuværende sted ???

Du må komme med nogle flere oplysninger.

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 03-12-08 20:47

det er fyre gulv og det er kun blevet vasket i hvid-træ sæbe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-08 20:54

Blæk er ikke til at slibe væk . Når du sliber maser du det også ned i træet.

Men pigmenter trænger meget dårligt ind i træ, hvis det ikke er fra enden langs årene.
Det er kun på Gori reklamen, sådan noget suges ind. Det er ikke virkelighed.

Så rigeligt med skift af køkkenrulle eller klude, medens du opløser kuglepenneblækket med husholdningssprit. Husk at skifte flittigt , ellers får du ikke blækket væg, men tværer det kun ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-08 20:56

Og husk at ubehandlet gulv er meget sart.

Giv det lak, lud eller i det mindste olie.

Olie er efter min mening det grimmeste i længden. Men smag er forskelligt.

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 03-12-08 20:59

gid det var så nemt. er en leje-lejlighed

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-12-08 21:02

så er der ikke meget at gøre , du kan sikkert fjerne det meste , men der vil altid blive en plet tilbage
medmindre det er parket , så kan du få skiftet de stave der er farvet , det gør jeg jævnligt i den type gulve , men er det plankegulv er der ikke noget at gøre

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-12-08 21:27

Hej med dig/jer.
Der findes et stof som kan fjerne det. Det er ikke giftigt og skulle være nemt at arbejde med.
Det hedder coriumz 86
Prøv at kontakte : Top-Tek A/S

T.L.F. 76 13 47 47

De ved en del om det.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-08 08:41

hvid træsæbe giver man et ludbehandlet gulv. Dvs det er behandlet med sæbe.
Prøv derfor med en meget kraftig sæbespåneopløsning og lad det sidde direkte på pletten. Vent en halv times tid og vask så med vand. Måske skal der flere gange til.

Jeg har selv et ludbehandlet gulv og det tager voldsomt imod både stød og pletter, men hvis man sørger for at give det (enorme mængder) sæbe med mellemrum, bliver det til at vaske det værste væk og årerne rejser sig igen når der kommer vand på.

Kommentar
Fra : karis

Dato : 04-12-08 10:05

Prøv graffitifjerner. Det kan købes hos velassorterede farvehandlere. Det kan tage næsten alt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-08 13:16

Der er kun en vej desværre, nemlig at slibe pletten væk, når dit gulv er mættet med sæbe så er blækket ikke trukket ret langt ned, hvis du prøver med diverse opløsnings midler, så risikerer du at blækket trækker endnu længere ned i træet

Annuller spørgsmålet
Fra : M4GIC

Dato : 31-01-09 17:32

Jeg kunne ikke få pletten væk og må nu af med mit depositum... øvøv.