/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon D80 Vs. Sony A350
Fra : theill
Vist : 941 gange
120 point
Dato : 02-12-08 20:50

Hej.

Jeg står og skal købe kamera...

og har kigget på Nikon D80 og Sony A350.

Men hvad er best og hvad vil i fortrække.??? (af de to)

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-12-08 20:53

ALTID Canon eller Nikon. Så i dit tilfælde Nikon. De har rigtig gode objektiver, et bredt tilbehørsprogram, og sidst med ikke mindst falder det væsentligt bedre i hånden end Minolta/Sony.

Kommentar
Fra : theill

Dato : 02-12-08 21:03

Okay. Men er nikon bare langt bedre???
Nu har jeg sidet og sammenlignet de to modeller og udfra hvad jeg kan se kan denne sony mere... Eller???

Men er godt klar over at der er lige så mange meninger som der er når det gælder biler...

Men vil gerne høre nogle flere...

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-12-08 21:48

Du har ret med hensyn til data. Noget af vejen. Billedkvalitet afhænger i så høj grad af det menneskelige syn at det er svært at læse ud af data.
Noget helt andet er at du "gifter dig" med et system når du vælger. Et par objektiver, flash o.s.v.
Det er normalt ikke noget man skifter på en gang, men tværtimod får mere og mere af. I øjeblikket har Nikon et lille forspring til Canon, så da jeg købte nyt kamarahus var det vel videne at der var noget bedre på markedet. Sådan har det ikke været hele tiden, og hvem ved hvad der kommer til næste år.
Derfor er det klogest at holde sig til et af de to mærker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-08 22:50

Forskellen er som forskellen på en Rolls Royce (Nikon) og en Skoda (Sony)

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 120 point
Dato : 03-12-08 18:01

Ak'ke ja dova.
Jeg kan forstå, at du kun har kørt Skoda

Lidt reel oplysning.
Canon og Nikon har lavet kameraer i mange år, og ved derfor nok en del om, hvordan man laver billeder.
Sony er en ert ny spiller på banen, men har så vidt jeg er oplyst, overtaget Minolta (som ikke længere laver kameraer selv det gør sony i stedet), som vel egentligt har lavet kameraer mindst lige så længe som de 2 andre.
Både canon, nikon og minolta (sony) har lavet nogle glimrende objektiver gennem tiden.
Og så har vi slet ikke været inde på Olympus ..... eller .... (osv)
De bedste af disse, er ikke til at betale for normale mennesker, hvis der skal stå canon eller nikon på.
Hvis vi taler om hedengangne minolta, findes der en række linser som den dag i dag stadigt kan gøre sig gældende - og så endda til priser de fleste kan være med på (brugt). Nogle af dem kan være svære at finde, men de er der.
Der findes uden tvivl mere brugt optik i udbud til Canon og Nikon, men der er altså også flere købere, så mon ikke resultatet er nogenlunde det samme - og priserne måske lidt højere for samme kvallitet
Hvis det skulle forholde sig sådan, at penge ikke er noget problem, kan sony'en udstyres med nogle af verdens bedste objektiver fra Carl Zeiss (og så kan de 2 andre jo bare komme an )
Jeg har selv sværmet for Canon i mange år, så det er ikke fordi jeg er enøjet forudindtaget for Sony/Minolta - det er jo bare sådan, at nogen foretrækker moderen, mens andre hellere vil ha' datteren.
Uanset hvad du vælger, er de kameraer du vælger sikkert af en sådan kvallitet, at du bliver tilfreds med resultatet.
Du får lige et par link, så du kan kigge lidt, inden du smutter ned til forhandleren for at prøve de udvalgte modeller - det er nemlig her, du bedst kan afgøre, hvad du synes bedst om.

Speciel side om Minolta/Sony:

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Tests af stort set alle kameramærker:

http://www.dpreview.com/

og så lige lidt på dansk (kig under Forum/Test og anmelderser):

http://www.fotostart.dk/index.php

Held og lykke med din "jagt"

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 03-12-08 20:40

Hejsa f.elsborg.
Selvfølgelig kom du også lige her med et par kloge ord. Ikke at jeg er uenig, men historien viser at Canon og Nikon er de profesinelles valg igen og igen. Hvorfor mon. Og det med at objektiverne ikke er til at betale for normale mennesker er noget direkte pladder! En 24-70 2,8 L fra Canon, der er noget af det ypperst der kan fås koster under 10.000,- Hvad koster et 42" fladskærms TV af god kvalitet? Jeg har ingen fladskærm men en dejlig samling objektiver!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-08 22:12

Citat
Ak'ke ja dova.
Jeg kan forstå, at du kun har kørt Skoda

har sgu alligevel aldrig kørt i en Skoda......og mine kameraer hedder hverken Sony eller Nikon..........

Citat
Hvis vi taler om hedengangne minolta, findes der en række linser som den dag i dag stadigt kan gøre sig gældende - og så endda til priser de fleste kan være med på (brugt). Nogle af dem kan være svære at finde, men de er der.

jaja....men de passer da vist ikke på Sony tror jeg

Og det er jo nok ikke for ingenting, at det nye Nikon D90 (efterfølgeren til det særdeles populære D80) er blevet kåret som årets bedste semipro-spejlrefleks.....hvor Sonyen er i økonomiklassen

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 03-12-08 22:16

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-12-08 00:12

Hej igen theil.
Jeg er glad for at kunne hjælpe, og takker for pointene.
Jeg håber, du får fornøjelse af mine links.
Der er meget visdom at hente på de sider, men som sagt tidligere, er der kun en der kan afgøre, hvilket kamera du skal have (dig selv).
Selv synes jeg at den vipbare skærm på Sony'en er smart.
Jeg ville bare gerne have, at den kunne vendes med bagsiden udaf, som den der er på mit gamle Canon G3.
Så bliver den ikke så let ridset af lynlåsen i jakken, hvis man lader kameraet hænge i en strop om halsen. Men det er der fundet løsninger på i form af beskyttelses skærme etc., men det havde da været smartere, bare at vende den om, når den ikke er i brug.
Jeg kunne også godt ønske mig, at producenterne lavede et amatør-kamera med en ordentlig matskive med mikroprismer, snitbillede og hvad vi ellers kender fra gamle dage.
I dag er de fleste dSLR'ere med autofokus, som kan kobles fra.
Det er bare svært at stille ordentligt skarpt på de matskiver der sidder i kameraer til menneskepenge.
Jeg ved godt, at skiven kan skiftes i nogle semi-pro-modeller, men hvorfor f.... leverer de den ikke som standard - jeg vil godt bestemme selv en gang i mellem!!!
Held og lykke med dit valg.

fotowig - jeg er da ked af, hvis du føler dig forfulgt.
Det er bestemt ikke hensigten.
Jeg er ikke prof, bare en glad amatør med et meget nært forhold til mine penge.
Du har ret med hensyn til tv'et, men det skal man som regel kun ha' 1 af ikk'?

Jeg valgte selv Canon på et tidspunkt. Det er virkeligt godt grej. Men hvor det dog irriterer mig, hvergang jeg kommer forbi min samling af bedaget fotoudstyr, og ser mit Canon A1, med tilhørende 50mm F=1:1,4 + 100 - 300 mm + makroobjektiv + mellemringe + datobagstykke + winder + osv. stå og samle støv, bare fordi Canon - igen - syntes de skulle skifte bajonet, og ikke mente, at der var nogen som helst grund til at spekulere på bagudkompatibillitet (det var dog et langt ord - svært at stave til - det er nok derfor de ikke vil beskæftige sig med sådan noget).
Både Nikon, Olympus, Pentax og minolta har da bevaret bare en lille mulighed for at genanvende de mange tusinde kroner man har fået investeret gennem tiden, mens mit Canon grej for det meste bare må samle støv - og sælge det er vel nærmest umuligt.
Vedr. Canons L-objektiver - de er knaldende gode, men desværre også knaldende dyre set med amatør øjne, og proff. erne skifter sq aldrig ud, så de er ikke rigtigt til at finde til fornuftige priser, og, hvis der endeligt er et, så står køberne i kø.
Det er rigtigt, at Canon og Nikon er proff'ernes valg - eller måske rettere nogen af proff'ernes valg. Det kommer vist an på, hvad de fotograferer, og om de har f.eks. en avis til at betale grejet for sig. Jeg har da mødt proff'er, der brugte Olympus, hasselblad o.m.a.
Men i øvrigt synes jeg da, at du har ret i det meste af det du har skrevet, jeg er bare selv vant til at måtte skele lidt til økonomien ved det der egentligt er min hobby.
Hvad jeg så kræver og gør i mit arbejde, er noget ganske andet.

Dova - Skoda er skam ikke nogen dårlig bil.
Jeg var selv ved at falde ned af stolen en dag jeg så en reklame i et blad, hvor der var et rigtigt godt tilbud på en - til kun knap ½million - for en skoda!

Vedr. objektiverne, så passer (mig bekendt) alle autofokus objektiver fra minolta på Sony'en.
Det er netop derfor, Sony er interessant for amatører.
Der er fremstillet nogle knaldgode eksemplarer, som i dag kan købes for 1000 - 1500 kr. pr stk (BeerCan serien som var datidens proff-serie fra minolta og som stadigt er ganske godt med, ialt fald med de opløsninger kameraerne har i dag), ligesom Minoltas G serie (de svarer til Canons L'ere) kan findes, men så skal man lidt dybere i læderet.
Der findes også mange andre objektiver fra minolta's fabrikker, der klarer sig ganske fint, og som kan benyttes på en Sony - også uden at konen truer med at lade svigermor bo hos en i flere uger. Det er det man kan studere på det link jag lagde ind med minoltasiden (dyxum.com).

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-12-08 11:08

Hej f.elsborg med flere.
Jeg føler mig skam ikke forfulgt, bare lidt.... Nå lad nu det ligge
Det er rigtigt at alle Minoltas AF objektiver passer på Sony.
Og ih hvor har du dog ret med bagudkompatabiliteten. Kasserede selv en bunke godt Nikongrej da jeg gik digital.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-12-08 16:55

Okay fotowig - hvad valgte du så i junglen af mærker?
Det er sikkert noget vi andre kun kan drømme om

Jeg tror såmænd ikke vi er særligt uenige, vi har bare forskellige indfaldsvinkler til området

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-12-08 18:41

Jeg valgte Canon da jeg "giftede mig" 10D var lige kommet, og det var meget bedre end Nikon D100. Det er så blevet til først en 20D og senere 1D mkIII, 17-40 4,0L, 24-70 2,8L, og 100 mm macro 2,8. Ikke andet.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-12-08 22:51

jamen fotowig, så har du jo næsten investeret en hel Skoda i kameraudstyret

Lækkert grej du har.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-12-08 23:18

Jo tak. Og tænk så bliver det alligevel kun til 20 - 30000 billeder pr. år! (Ja 10D & 20D er slidt op)!

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 05-12-08 14:03

Ja okay fotowig, så er det jo nok ikke bare billeder af familien og lidt fra ferien ... så har du i alt fald enten en stor familie eller for meget ferie

Jeg læste en artikel på dyxum.com om en, der havde skiftet den oprindelige bajonet ud på et 50 mm f = 1:1,2 Minolta MD Rokkor objektiv, så han kunne bruge det med manuel focus på sit Sony a700.
Han havde envendt en adaptor fra 42 mm std-gevind til Minolta MA, med "focus confirm" chip indbygget, så han kunne få en tilbagemelding om når morivet var i focus.
Jeg lurer lidt på, om man mons tro skullle kunne gøre det samme med noget af det Canon grej jeg har stående - det står jo alligevel bare og samler støv.

Men det har vist ikke noget med den her tråd at gøre

Vh.
Finn