/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Forbindelse mobil til internet
Fra : leob
Vist : 432 gange
200 point
Dato : 01-12-08 08:38

Jeg har længe brugt en bredbåndsforbindelde hjemme. Det er via TDC, hvor jeg bl.a. har et bredbåndskontonummer og et kodeord for at komme på nettet.
Jeg har en router med 3 kabler til computere (den kan også køre trådløst, men ikke så godt)

Nu får jeg en ny PDA/mobiltelefon: Samsung i900 Omnia. Den kan udover alm. mobiltelefoni og GPS-navigation også sætte mig på internettet via Explorer eller Opera browserne og klare emails. Den kan også synchronisere kalender m.v. med mit Outlook på computeren.

Denne telefon har bl.a.

- Telefonegenskaber
Bånd: GSM 850/900/1800/1900
Messaging / Dataservice: SMS, WAP, MMS, E-Mail, voice mail
Understøttede e-mail protokoller: POP3, SMTP, IMAP4

- Telekom
Modem: Trådløs mobilmodem - integreret
Maks. overførselshastighed: 7.2 Mbps
Protokol for celleforstærkning: GPRS, EDGE, HSDPA
Trådløs tilslutning: IEEE 802.11, Bluetooth 2.0

-Yderligere data
GPRS Ja
EDGE Ja
3G Ja
Bluetooth Ja
WLAN Ja
Forbindelse USB
SMS Ja
MMS Ja
E-mail Ja

Nu kommer så mine spørgsmål:
1a.Skal jeg have et yderligere telefonnummer for at komme på internettet (når jeg ikke er hjemme, hvor jeg formentlig kan bruge routerens trådløse forbindelse?)
1b.Eller kan jeg bruge den bredbåndsaftale jeg har, når jeg er væk hjemmefra?
2a. Kan jeg derefter vælge, om jeg kalder op via metode 1a eller
2b. (hvor der er hotspots) bruger sidstnævnte?
3. Er der andre ting, jeg bør være opmærksom på?

leob

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-12-08 09:24

Du kommer på nettet via det telefon abonnement der er tilknyttet mobiltelefonen.

Om du er bredbånds kunde er i nærheden af hotspots har ikke noget med sagen at gøre. Du går på via mobil nettet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-08 10:20

1a: Nej
1b: Nej
2a :Ja
2b: Ja
Prisen, det er hundedyrt at bruge gprs mobil modem til internettet, du skulle overveje mobilbredbånd hvis det er noget du vil benytte, ellers brug hotspots hvor de findes, der efterhånden en del steder, jeg tror ikke du kan finde en liste med dem alle samlet, men biblioteker, hoteller, benxinstationer er typiske steder hvor du kan forvente at finde muligheden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-08 10:22

Og så alligevel, denne liste dækker en hel del og bliver hele tiden opdateret: http://openwifi.dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-08 10:35

Lidt om gprs hos TDC:
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=10992
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=f5_p_kc_mob_ops_gprs
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_mob_ta_ml_pri
bemærk: 8 kroner pr. MB du up- eller downloader, mobilbredbånd er med frit forbrug op til en vis grænse, de fleste har sat 10 GB om måneden (vistnok er ikke sikker) som grænse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-08 10:37

Citat
Om du er bredbånds kunde er i nærheden af hotspots har ikke noget med sagen at gøre. Du går på via mobil nettet.
hvis du er i nærheden af hotspots så brug dem, med din trådløse forbindelse, og ikke din gprs mobilmodem

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-12-08 10:58

o.v.n.
Citat
hvis du er i nærheden af hotspots så brug dem, med din trådløse forbindelse, og ikke din gprs mobilmodem

Og hvordan gør jeg så det? (jeg har ikke fået telefonen, så jeg kan ikke experimentere)
Og er der noget billigt mobilbredbånd? Jeg har i forvejen et TDC SIMkort fra en tidligere mobil, men det kan vel ikke bruges?
foreløbig
leob

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 01-12-08 11:12

Jeg har som TDC bredbånds kunde fået tilbud om billig mobil bredbånd, det har du sikkert også ellers undersøg om ikke du kan få det, TDC dækker ikke ret godt uden for byerne endnu, der er 3 og Telia de bedste.
Hotspot er lige som dit trådløse netværk derhjemme, jeg kender ikke hvordan undtagen fra hoteller, der får du en kode (netværksnøgle) i receptionen, på biblioteket kunne jeg forestille mig at du går lige på, men ved det ikke.
Din nye Smartphone har WLAN, det vil sige trådløs netkort som i en computer, du behøver ikke slæbe computeren med for at bruge hotspots

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 01-12-08 14:01

Tak for svaret o.v.n..
Du kommer med mange gode svar
leob

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-08 00:44

Selv tak, jeg svarer så godt jeg kan, med min amatør viden