/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Videregive personoplysninger
Fra : jensknudsen
Vist : 601 gange
50 point
Dato : 30-11-08 18:39

Situation:En erhvervskunde i Bank A vil indsætte et mindre beløb (forskud på lønnen) på en af deres ansattes (person 1) private konto. Uheldigvis havner pengene et forkert sted: Hos en tilfældig dansker (person 2) i Bank B.

Spørgsmål:Må erhvervskundens rådgiver i Bank A kontakte person 2's rådgiver Bank B og få oplyst navn og adresse på person 2 og herefter videregive dem til erhvervskunden, således at denne kan kontakte person 2 og bede om tilladelse til at Bank B tilbagefører beløbet?

Ehm.. håber I forstod mit spørgsmål

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-08 19:16

Nej - det er et job for banken at udrede den fejl.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-11-08 19:21

I den situation, hvor du har overført penge til en forkert konto, så mener jeg, at banken er nødt til at oplyse om hvem, der er overført til, da du i modsat fald ikke har nogen mulighed for, at få pengene retur.

I praksis foregår det normalt sådan, at man kontakter Bank 2, og beder dem spørge person 2, om vedkommende vil betale beløbet retur. Hvis person 2 ikke vil det, så udleverer banken uden videre personens navn - du kan jo nemt dokumentere, at du rent faktisk har overført pengene til vedkommende.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-11-08 19:22

Nu har du jo ikke redegjort for hvem der har lavet fejlen men alene at oplyse navn og adresse er som udgangspunkt ikke ulovlig omgang med personfølsomme oplysninger.

Kommentar
Fra : jensknudsen

Dato : 30-11-08 21:33

Til Thomas.Haugaard > Fejlen er virksomhedens. De kommer til at indtaste et forkert ciffer i kontonummeret i deres netbank, hvilket gør, at beløbet rent tilfældigvis indsættes på person 2's kreditkonto i Bank B (pengene hæves således øjeblikkeligt = er brugt).

Jeg troede ikke Bank 2 uden Person 2's samtykke måtte udlevere oplysninger om navn og adresse til virksomheden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-08 22:23

Nu må både bank1 og bank2 være SAMME bank hvis det kun er et ciffer i kontonummeret der er forkert....

Så de oplysninger har de internt....

Og at beløbet er hævet uretmæssigt er faktisk strafbart....

Accepteret svar
Fra : Luke2000

Modtaget 25 point
Dato : 01-12-08 00:40

Det er nok en god idee at høre banken her, det er sikkert ikke første gang det er sket.

Som sagt tror jeg også det er straftbart at bruge pengene, men det er ikke banken der hæfter for det det er personen der har modtaget dem. Det lyder som en eller anden form for social taber da pengene allerede er væk.

Så det kan måske være svært at få dem igen, i så fald er de tabt. Men personen kan straffes for det.

Der blev vist ikke sagt så meget nyt, men held og lykke med det.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-12-08 07:27

Umiddelbart kan jeg ikke se, at det skulle være strafbart at bruge penge, der er indsat på din bankkonto - heller ikke selvom de indsat ved en fejl. Man er selvfølgelig forpligtet til at betale dem tilbage, medmindre betaleren forholder sig passivt i for lang tid.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 01-12-08 16:50

Jeg vil tro det hele kommer ned til om man er i ond eller god tro... Da pengene er hævet ret hurtig skal det da minst bevises at personen der fik dem ikke forventede at få ca. den pengestørelse sat ind på sin bankkonto.

Men vil tro fra de sparsome oplysninger at personen var i ond tro, og dermed er det også straftbart.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-12-08 17:00

Hvorfor er det strafbart? Skulle jeg kunne komme i fængsel fordi jeg bruger nogle penge, som bliver sat ind på min konto, uanset at jeg ikke regner med at modtage de pågældende penge?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-12-08 17:09

RyeJensen.....

Så vidt jeg husker har der været kørt en del sager desangående

Det burde DU da vide....

Nogle har sågar været i millionklassen....

Men det kræver selvfølgelig at du bruger/hæver dem mod bedrevidende - og det gør de fleste nok...

Der var bl.a. en sag med en der havde fået udbetalt millioner (fejl)
Hævede pengene og satte dem på en anden konto.
Han troede lige han kunne score renterne til de krævede beløbet tilbage - DEN gik ikke....

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 01-12-08 18:48

@RyeJensen

Ja, det kan du blive straffet for, du må heller ikke bare tage og bruge penge du finder på gaden.

Sådan er der nogen gange love som man selv finder underlige, men ukendskab til loven er ikke en undskyldning.

Gid det var ellers ville jeg med rette kunne sige at jeg ikke kende færdselsloven.

Mig : "Må man kun køre 50 her, det vidste jeg sørme ikke"
Politi : "Nå for søren, så må du havde en god dag."

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 01-12-08 19:01

Jeg kender udmærket læresætning: Ukendskab til loven disculperer ikke - men det jeg prøvede at spørge om på en pæn måde var - hvad er hjemlen til at straffe? I DK kan man ikke straffes uden lovhjemmel, så når du er så sikker, så må du henvise til en paragraf til en specifik type berigelsesforbrydelse.

Du kan i øvrigt ikke sammenligne det, at bruge penge, som du har fundet på gaden, med penge der er sat ind på din konto. I gade-eksemplet tager du en fremmed persons penge, som ligger frit tilgængeligt, hvorimod du i bank-eksemplet benytter penge der er designeret som dine egne.

Det er muligt, du har ret, men du er nødt til at komme med mere end dit glatte ansigt

Kommentar
Fra : jensknudsen

Dato : 01-12-08 20:06

Hejsa allesammen

Det skal siges, at jeg ikke er vidende om hvor mange cifre i reg.- eller kontonummeret, der er tastet forkert. Men uanset hvad er det nok til at de havner i anden bank på en forkert persons konto (bilkredit).

Beløbet størrelse er 2.700 kr og da de havner på Person2's kreditkonto hæves de automatisk og er dermed brugt med det samme uden person 2 umiddelbart selv er klar over idet Person2 selv sætter 2.500 kr. ind på kreditkontoen hver måned via netbank (hæves automatisk fra lønkonto). Det må vel siges, at være i god tro?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-12-08 20:27

Chancen for at det du beskriver vitterligt sker er så usandsynlig lille at det burde være umuligt...

Der er flere steder undervejs hvor fejlen ville/burde være fundet....

Når noget sådant sker er det som regel pga. datafejl på aut. overførsler....

Ved manuel betjening burde det slet ikke kunne lade sig gøre....

Navn og nummer passer jo ikke sammen...

Først skal du være heldig at "ramme" er reg. nr. det vitterligt eksisterer (det er jo ikke samme bank siger du)
Dernæst skal du "ramme" et kontonummer der vitterligt eksisterer præcis i den bank..
Og så er der lige navnet der må være forkert....

Bortset fra alt dette er der vel ikke noget i vejen for blot at føre det hele tilbage - pengene er jo ikke brugt og vedkommende der har fået dem ved det vel slet ikke... (så han betaler vel videre som han skal )

Godkendelse af svar
Fra : jensknudsen

Dato : 06-12-08 14:48

Tak for svar.