/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støbemix
Fra : zakdk
Vist : 5818 gange
50 point
Dato : 29-11-08 00:08

I forbindelse med støbning af køkkengulv er jeg kommet i tvivl, og har brug for jeres expertise.
Det drejer sig om 10m2 i 10 cm tykkelse.
Jeg har fået at vide, at jeg bør bruge støbemix 0/16 sømateriale. Hvordan skal jeg gribe opgaven an i.f.t. blandingsforhold (støbemix, cement, vand)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-08 01:24

Hvis du køber færdig mix står det formentlig på posen.

Pas på når man er uerfaren er man tilbøjelig til at komme for meget vand i .
så svinder det og revner under hærdningen. Måske kun med mikroskopiske revner . Men det er også galt nok. Spar på vandet meget mere end du tror.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 29-11-08 02:24

Husk så også rionettet og isoleringen under.
Kort sagt sæt dig grundigt ind i det du har gang i, ellers får du problemer på sigt.
Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 29-11-08 02:59

I øvrigt skal du ikke brugge støbe mix det er alt for kostbart.
Tal med en lokal mure om det ,der er mange andre hensyn at tage.
HVis du allerrede er ude i problemer med hebsyn til blandings forhold og vand bør du nok sætte dig mere ind sagerne.
Højris

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 29-11-08 03:37

.........SKAL MAN BRUGE STØBEMIX ELLER GRUS 0-4MM ??????????

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 29-11-08 03:40

...................................SKAL MAN BRUGE STØBEMIX ELLER GRUS ?????????????????????????????

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-11-08 06:48

Citat
Hvis du køber færdig mix står det formentlig på posen.

Det var godt nok også den dyreste måde at købe støbemix på......

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-11-08 07:59

Hvis du vil blande selv, skal du bruge støbegrus, og glem alt om at du skal bruge søsten, du bruger almindeligt bakkegrus 0/8. Hvis det var et gulv som blev udsat for frost, og fugt, skulle du bruge sømaterialer, mendet er der forhåbentlig ikke tale om ved et køkkengulv.
Du kan bestille det i løsvægt ved en vognmand, men kan også leveres i bigposer.
http://www.etommerhandel.dk/index.php/vmchk/Grus-og-sand/0/8-mm-Stobegrus/Betongrus.html

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-11-08 08:11

Du har ikke spurgt om det, men måske kan du bruge denne model. Og regn så med at sten ikke optager cement, -det er kun sandet, så til din opgave ville med det rette støbegrus, være fint med en 1:5 blanding, og rapidcement.
http://www.boligtorvet.dk/home/inspiration/artikel.aspx?articleid={9317EF76-E1F1-4C74-9E6D-487858A4D087}

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 25 point
Dato : 29-11-08 09:15

Hej zakdk.

Jeg kan se her i tråden, at hverken transor eller Højris overhovedet forstår hvad du spørger om, hvorimod stilkene er inde på noget der kan bruges.
Men sådan er det når folk kun har købt "poser" i byggemarkedet, og aldrig set en grusgrav.

Det er ligesom når børnene tror mælken kommer fra en stor tank nede bag supermarkedets køledisk

Til en så lille opgave som du står overfor er <stilkene> derimod inde på noget af det rigtige.
Du skal støbe 10 m2 køkkengulv - jeg ville vælge, at købe 1½ m3 vasket grus og 6 - 8 sække cement, så er du godt i gang.
Det kaldes "vasket grus" fordi det rent faktisk er vasket i grusgraven, så det ikke indeholder bløde lerpartikler som vil svække støbningen. Det er derimod "skarpt" og velegnet til at støbe med.
Det blander du i forholdet 4 dele grus til 1 del cement, og så vand i til en smidig konsistens, ikke alt for våd. Sørg for at svuppe det godt sammen (vibrere) under støbningen, så du undgår lufthuller.

Forskellen til støbemix, som også sælges fra grusgraven, er at støbemixen er grovere og indeholder lidt sten også, det kan bestilles med forskellige størrelser sten som max. - men det er beregnet til beton som er udsat for langt voldsommere påvirkninger end et køkkengulv bliver, så jeg vil tilråde dig at bruge det der "vaskede grus" - det må godt have en kornstørrelse 08 til 1.0, snak enten med vognmanden eller folkene i grusgraven.

På denne måde er det også let at glitte dit gulv af til sidst, så det bliver jævnt, ja næsten blankt i overfladen. Held og lykke med dit projekt og god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-08 11:54

Det vaskede grus er da fint , men zakdk ville jo bruge en færdig støbemix. Det ville jeg aldtig selv til sådan en opgave.

Din angivelse af cemet er lige i overkanten. Det er hvad man kun bruger til et slidlag, og det skal ikke være til en smidig blanding. Det ender med for meget vand.
normalt ville man også komme sten i undtagen til slidlaget.

Derimod indikerer et 10 cm lag at det nok skal være et bærende gulv. Så skal der armering i bunden, og man skal sikre forbindelsen med bærende vægge.

Hvis det ikke bær, men ligger på noget andet, kan fuld armering spares og vibrering er også overdreven.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-11-08 19:26

Citat
jeg ville vælge, at købe 1½ m3 vasket grus og 6 - 8 sække cement,

Nu er jeg IKKE mure men har da støbt en hel del... MEN aldrig har jeg kunne bruge den opskrift.....

En gammel blande regel siger 1.2.3.... Det vil sige en del cement, to dele grus og tre dele sand! Man kan IKKE lave beton af grus og cement! Der skal sand i og man kan ikke lave et holdbart gulv af sand og cement!

Hvis man køber støbemix er det så en del cement og fem dele mix.... Alt andet er bavl, basta!

Vand er på gefül, da det afhænger af hvorvådt sandet er og om man støber på sand, flamingo eller lega....

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-11-08 21:17

Læs svaret fra bennymanden og brug det .

De andre har ikke forstået dit spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 14-12-08 02:53

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-12-08 10:29

Godt det ikke er mit gulv.....