/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk og Windows
Fra : Leon85
Vist : 1410 gange
100 point
Dato : 23-11-08 19:13

Jeg har formateret min harddisk med Windows XP på, da styresystemet ikke ville starte. Det virker fint nu, men nu har jeg lagt mærke til at SMART status for harddisken ikke ser lovende ud:
http://img205.imageshack.us/img205/8522/unavngivettf6.jpg

Som man kan se, er 05 "Reallocated Sector Count nede på 1, og C5 Current Pending Sector Count nede på 36. Disse er kritiske. Soft Read Error Rate har været nede på 1.
Harddisken er gammel (fulgte med da jeg købte pc'en brugt tlbage i 2005), og jeg vil ikke gå i gang med at opdatere Windows og installere programmer nu da harddisken ikke har meget levetid tilbage

Mit spørgsmål er så, om jeg kan pille harddisken ud, sætte en ny i, boote pc'en fra Windows cd'en, formatere den nye harddisk og installere Windows på den? Eller er der andre ting jeg skal tænke på?

(Den nye harddisk bliver følgende: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24651&searchArea=&Soegeord=)
Har samme mærke og model (med 160GB) i forvejen, og den fungerer upåklageligt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-08 19:19

Du kan bare købe den nye og installere XP på den. XP formaterer den når den bliver installeret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-08 19:22

Du skal liiiiige huske alle dine drivere til maskinen/hardwaren....

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 19:24

Dvs. den nye harddisk bliver fundet af BIOS, og da jeg så vælger en harddisk at installere Windows på, vil den nye kunne ses på skærmen og vælges? Har installeret/gjort en ny harddisk klar før, men det var inde i Windows diskhåndtering.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 19:27

"Du skal liiiiige huske alle dine drivere til maskinen/hardwaren"
Dem har jeg da lige i baglommen

Men det skulle vel ikke være nødvendigt, da de vel installeres bagefter?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-08 19:28

XP har nok ikke alle de drivere du skal bruge, men den skal nok selv be om dem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-11-08 19:28

XP kan selv gøre din nye HD klar (formatere) uden du behøver gøre noget forlods

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-11-08 19:30

Men er det ikke en uhyggelig "lille" HD du vil have. At købe en der er noget større koster faktisk ikke ret meget mere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-11-08 19:31
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-08 19:35

Jeg vil give Fijala ret, den HD du køber er meget lille.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 19:35

Ja jeg ved det godt. 80 Gb er ikke meget. Men jeg har en ældre pc som faktisk kan spille FEAR uden problemer!
Vil ikke bruge flere penge på pc'en, og 80GB er mere end rigeligt til Windows.
Dvs: Jeg starter Windows op fra cd-rom drevet (efter at have skiftet den gamle harddisk ud med den nye), vælger "installerer Windows," og vælger den nye harddisk? Hvis den spørger om drivers, vil den vel gøre det efter at Windows er installeret?

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 19:38

Til Fijala: Vil helst have en WD harddisk. De har ry for at være de mest stabile. Og så skal det være ATA-100 interface.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 19:46

Mon ikke en mere idiotsikker metode ville være at lave backup af alt det jeg har liggende på D-drevet, formatere den og installere Windows på den. Tage den gamle harddisk (C-drevet) ud og erstatte den med den ny harddisk. Så kan jeg i ro og mag formatere den nye harddisk inde i Windows diskhåndtering, og bruge den til at gemme musik, installere spil osv. på. Men så bliver den større end de 80GB!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-11-08 19:49

Ok fint nok med mig, ville også bare lige kommentere det, hvis det var pga en tanketorsk.

WD er vel ikke bedre end andre, men det er smag og behag

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 20:02

Jeg tror at Seagate og WD har ry for at lave de mest pålidelige harddisks, og hvis der bare er lidt sandhed i det, så vil jeg investere i en af deres harddisks. Det bliver i øvrigt følgende harddisk:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384954&Specs=true

For at opsummere det: Hvad vil den mest idiotsikre model til opsætning af en ny harddisk være:
1) At pille den gamle harddisk ud, plugge den nye til, starte computeren ved hjælp af cd-rom drevet, og installere Windows på den nye harddisk.
2) At installere Windows på den anden harddisk (WD 160 GB), pille den gamle harddisk ud, plugge den nye i, starte pc'en og gøre harddisken klar inde i Windows diskhåndtering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-08 20:10

Jeg har ALDRIG kigget HD mærke i hele mit liv....
Jeg har ALDRIG brændt en HD af

Jeg vil vove at påstå at når noget sådan sker er det IKKE pga. HD´s mærke - men den der betjener den

Generelt er der jo ingen der gemmer en HD i 20år....

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 20:17

Det har jeg heller ikke! Derfor skal man ikke købe brugte harddisks da man ikke ved hvad de har været udsat for!
Ifølge storagereview sker de største fejl på en harddisk ved a) forsendelsen og b) installation:
http://www.storagereview.com/php/tiki/tiki-index.php?page=BrandMostReliable.
En harddisk skulle gerne holde i en 5 års tid.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 20:21

Men for at vende tilbage til spørsmålet:
Hvad vil den mest idiotsikre model til opsætning af en ny harddisk være:
1) At pille den gamle harddisk ud, plugge den nye til, starte computeren ved hjælp af cd-rom drevet, og installere Windows på den nye harddisk.
2) At installere Windows på den anden harddisk (WD 160 GB), pille den gamle harddisk ud, plugge den nye i, starte pc'en og gøre harddisken klar inde i Windows diskhåndtering.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-08 20:49

Metode no. 1 Oghvis du vil kan du vælge at partionere den undervejs så du kan dele den i flere. Så er du lidt mere sikker næste gang du får et nedbrud. Hvis du altså gemmer på en partition

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 20:59

Ok. Det bliver nok en 80GB harddisk alligevel. Jeg vil så pille den gamle harddisk ud (med Windows liggende på), og installere Windows på den nye harddisk.
Der går et par dage før harddisken kommer - så vender tilbage når pc'en er oppe at køre med den nye harddisk. Hvis ikke, må jeg spørge jer til råds

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-08 21:18

Du er velkommen til at skrive hvis du får problemer. Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : Leon85

Dato : 26-11-08 19:59

Nu har jeg pillet ved computerens hardware en masse gange, så jeg var ikke i tvivl om hvordan en ny harddisk skulle tilføjes - så måske havde jeg bare brug for en bekræftelse?
Den virker fint, og pc'en er mærkbart hurtigere