/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
RØDBEDER !
Fra : miritdk
Vist : 1520 gange
100 point
Dato : 17-11-08 11:57

er der nogen der har rigtig NEMME OG HURTIGEopskrifter på retter lavet af rødbeder ? Meget gerne egne opskrifter for jeg har søgt og fundet adskilligt på nettet.

SKAL være varme retter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 11:58

ps.. mener selvfølgelig at rødbederne skal være hoved ingrediensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 13:01

Rødbedebøf var det noget?? Det fik jeg ofte som barn, men har ikke selv en opskrift

Der er flere varianter, så du får bare lige en googleopskrift

http://www.google.dk/search?hl=da&q=r%C3%B8dbedeb%C3%B8f&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 13:11

NÆNÆNÆ du nordsted - så let slipper du ikke

for i øvrigt er denne her super - fik afprøvet den forleden

http://www.halfdan.dk/opskrifter/ovnbagte-roedbeder.htm

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-11-08 13:24

Kender du bagte rødbeder - kan bruges som en forret eller frokostret.

4 mellemstore rødbeder

Tilbehør

1 bæger creme fraishe (eller cheasy fraishe, knap så fedende
1 finthakket rødløg
2 spsk purløg

Rødbederne skrælles og sættes i ovnfast fad. Bages ca 1 time ved 200 grader.

Creme fraishe rørt med rødløg og fintklippet purløg og smagt til med salt og peber, serveres til.

Det er jo også nu man kan få andre dejlige rodfrugter. Jeg serverede bagte rodfrugter + bagte kartofler til kalveculotte som gæstemad i weekenden.

1 kg blandede rodfrugter, jeg havde rødbeder, pastinak, jordskokker og gulerødder - man kan også bruge majrod og persillerod.

De blev skrællede, skåret i bidstørrelse - ikke for småt - op i ovnfast fad, krydret med salt, peber, timian og rosmarin og vendt med olivenolie. Bages ved 200 grader i 40 minutter. 10 min før hældes lidt hvidvin ved. Drys de færdigbagte rodfrugter med hakket persille og server skyen til.

Det er meget lækkert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 13:35
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 14:22

NORDSTED HOLD SÅ OP

hellebirgitte - det var lidt jeg ikke kendte med de bagte rødbeder (tror jeg nok)

mere ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-11-08 14:38

Tja........... jeg laver også sommetider rødbeder med selleri, som tilbehør til forskellige kødretter.

Du skærer rå rødbeder og rå selleri i stykker eller strimler. Damper dem møre i en gryde med lidt vand og frisk timian. Smag til med friskkværnet peber og salt. Tilsæt græsk youghurt og lidt mere hakket timian. Skal serveres varmt.

Accepteret svar
Fra : the1best

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-08 15:55

Jeg har selv opfundet denne opskrift til bagte rødbeder.

Rødbeden skrælles og udhules lidt med en ske.
Kokosmel blendes med lidt fløde til en fast masse.
Pyntes med strimlet porrer. Kan også godt pyntes basilikum eller timian

Nu har jeg kun grillet dem på en webergrill i 15 min. I en ovn skal de nok ha 15 til 20 på 200 g.

http://peecee.dk/upload/view/140586
og her er de færdige
http://peecee.dk/upload/view/140585

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-11-08 17:01

Jeg kan tilslutte mig the1best´s rødbedeopskrift.
Jeg har smagt den og selvom rødbeder ikke ligefrem er det bedste jeg ved synes jeg de er guf!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 17:40

the1best - hvad kan man evt bruge i stedet for kokosmælk som vi desværre ikke kan tåle ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 18:07

se bort fra ovenstående - kokosmælk der er varmebehandlet kan sagtens tåles af den af os der lige muggede - lyder faktisk mums the1best

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 17-11-08 18:36

miritdk det er kokosmel du skal bruge

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 18:54

skrivefejl der ville noget såmænd

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 17-11-08 18:58

det er så bare ok og har du ikke kokosmel så send din adresse på mail og jeg kan sende dig noget for jeg har faktisk mere end jeg selv kan nå at bruge og det gælder også andre der har lyst til at prøve opskriften.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 19:50

sødt af dig men har en smule og det er langt nok

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 19:51

forsøger mig imorgen så får vi se

Kommentar
Fra : bowlingnæ

Dato : 17-11-08 20:30

Hvad med en mager rødbedesalat?

Til 4 Personer

8 små eller 4 store rødbeder

Dressing:

2 dl fromage frais
2 spsk stærk sennep
1 fed hvidløg
salt og peber
1 dl solsikkekerner

Lav dressingen først, bland fromage frais, sennep, presset hvidløg, salt og peber.

Skræld rødbederne, riv dem groft og bland dem i dressingen. smag efter om om der
skal mere salt, peber, sennep eller hvidløg.

Solsikkekærnerne ristes sprøde på en tør pande, de må ikke blive mørkebrune.
drys lidt salt over dem.

Da jeg gik på husholdningsskole lavede vi denne her salat til græske frikadeller.

velbekommen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-11-08 20:40

Jeg "snupper" lige på din opskrift - hvor lyder det lækkert

hilsen HelleBirgitte

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-11-08 22:37

Revet rå rødbede smagt til med creme fraiche, salt peber.
Jummi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-08 23:09

hmmmm - søgte på varmt - men der kommer jo lækre sager også - bliv endelig ved

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-08 12:16

Tak for svaret the1best. Opfind videre for den er bingo - afprøvet og spist til frokost idag og kan anbefales

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-08 12:17

hov hov - tak til jer andre også - super

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-11-08 14:17

Takker og jeg har en mere til med rødbeder som ingrediens.

Reven rødbeder lægges i en skål, derefter reven kartoffel og lidt salt og så et låg af mozarella ost, lidt timian drøsses oversom bages i 25 min 200g.

Du kan godt skippe kartoflen.

http://peecee.dk/upload/view/140751

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-08 18:30

bliv endelig ved - næste omgang bliver formodentlig også rodfrugt i og med der modtages lidt rigeligt pt - laver et nyt spørgsmål om det.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-11-08 20:03

Kan du ikke bruge hvidkål for der har jeg nemli en god en.

Peberfrugt halveres og renses.
Hvidkål og bacon hakkes fint og blandes med lidt peber og kommes i. ca. 20 min. 200g.

http://peecee.dk/upload/view/140808

og her er de færdige

http://peecee.dk/upload/view/140809

Jeg er selv i gang med at finde på noget med fyldte rodfrugter, så kom du bare med det næste spørgsmål