/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slippe af med naturgas
Fra : speed210
Vist : 2140 gange
100 point
Dato : 17-11-08 11:25

Er der en eller anden måde man kan komme af med sit naturgas og få en anden varme kilde så som træpiller

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-08 11:34

Det må du kunne læse i din kontrakt... Da vi købte hus havde vi fjernvarme, og ville gerne meldes
fra, vi var heldige, for i vores kontrakt var der en udløbsdato, som skulle fornye's, andre der var
kommet på senere, kunne ikke komme ud af det igen---

Så derfor, prøv at læse i din kontrakt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-08 11:36

Du henvender dig til gasselskabet og afmelder.

Det kan være du skal betale noget alligevel. Det kan være bestemt i en kommunal varmeplan.

Så start lige med kommunen , og hør om tilslutningspligt i dit område.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-11-08 11:36

På mange parceller er der en servitut, der tilsiger, at man skal aftage naturgas fra et eller andet varmeselskab.
Andre er kontraktmæssigt bundet til et naturgasselskab.
Er der det på dit hus, er der ingen vej ud af det, og du er for tid og evighed underlagt pågældende selskab og dets priser.
Hvis ikke er du frit stillet og kan gøre som du lyster.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-08 11:46

Første ting du skal undersøge, er om dit hus ligger i et område, hvor der er pligt til at bruge naturgas. Det kan kommunen fortælle dig.

Hvis det ikke er tilfældet, kan du bare få sat noget andet varmeanlæg op, meddele det til kommunen og opsige overfor naturgasselskabet. Det var den nemme model.

Den svære er, hvis området er udlagt som naturgasområdet i varmeplanen. Så er kravet for at slippe, at du får installeret en eller anden form for vedvarende energi, der dækker mere end halvdelen af dit varmeforbrug, og får dispensation fra varmeplanen af kommunen. Du skal altså gøre det i onvendt rækkefølge, søge kommunen først og bagefter få dit VE-anlæg.

Kravet kan fx oplfyldes med en varmepumpe med jordvarme, en luft/vand varmepumpe, el. lign., der kan sørge for varmt vand i radiotorerne og til badet. Du kan læse mere om reglerne her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114759 særlig § 17

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-11-08 13:04

hvad er problemet med gassen
pillefyr er ikke billigere hvis du regner alt med

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-08 13:42

Gas indeholder ca 12,1 kWh/m³ og koster kr 8,50kr/m³ -> ca 0,70 kr/kwh. Nu kan man ikke producere varme fuldstændig tabsfrit og en årsvirkningsgrad på en ikke helt ny kedel, vil oftest ligge i området omkring 80 - 85%. Ergo kan du regne med 0,82 kr/kWh i radiatoren.

Piller indeholder ca 4,9 kWh/kg og koster knap et par kr kiloet (med mindre man køber meget stort - eller fifler med polske piller med meget ringere virkningsgrad). Dvs ved 1,8 kr/kg bliver prisen pr kWh ca 0,37 kr/kWh. Pillefyr kører ikke særlig godt når de skal pausefyre, eller kører dellast. Vi har oplevet flere tilfælde af virkningsgrader på under 50%. Nogen kan dog få fyrene til at køre noget bedre, men det kræver lidt indsigt og viden om tingene. Ligeledes skal man påregne at bruge lidt tid på rens/aske/fylde piller på osv!!!!!! Men gætter vi nu fyret lidt optimistisk og siger 70% årsvirkningsgrad bliver resulterende pris 0,52 kr/kWh. Er det et polakfyr, der kører polakkedler har vi oplevet den dobbelt omkostning.

Varmepumper skæmmes i øjeblikket af at elprisen blev forhøjet (men er ikke sat ned endnu - hvis ellers den skal følge olie/gas). Køber du strømmen uden at tinge om prisen giver du 1,85 kr/kwh. Laver du en fastprisaftale eller handler ved Nordjysk Elhandel kan strømmen købes for 1,65 kr/kWh. Opererer du i luft/vand varmepumpe kan du regne med en effektfaktor omkring 3. Dvs 1 kwh i radiatoren koster 0,55 kr. Leger du med jordvarme kan du regne med 3,5, altså 0,47 kr/kWh.

For at undersøge muligheden tager du en kontakt til kommunen. Teknisk forvaltning. Spørg efter jordvarme. De kan på et øjeblik se om der er vandboringer i nærheden OG om der er en varmeplan for området. Tilbage i tiden bandt man kunderne på gassen i 8 eller 10 år, så der burde ikke være noget.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-08 14:14

3773's regnestykke ser fornuftigt ud, har lige for en måneds tid siden været igang med samme overvejelser som speed210, fordi mit gasfyr er ved at stå af.

Pillefyr var ikke relevant, men ville heller ikke gide arbejdet selv om det var, og merprisen på en luft/vandvarmepumpe (50-60.000 kr.) i forhold til et nyt kondenserende gasfyr med årsvirkningsgrad lige under 100% var så stor, og driftsbesparelsen så lille, at jeg valgte nyt gasfyr, som bliver installeret denne uge.

Ærgerligt, ville egentlig hellere en varmepumpe, men som de siger i de amerikanske film:Money talks, bullshit walks

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-08 14:17

Glemte at skrive, at der IKKE er nogen tidsgrænse for tilslutningspligten, hvis du har en altså. Tilslutningspligten skal være tinglyst på ejendommen, så hvis du har alle papirerne skulle du også kunne se det på dem, men kommunens tekniske forvaltning ved det.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-08 17:10

Jeg vil på ingen mpde drage 3773's regnestykke i tvivl, blot lige tilføje mine erfaringer med pillefyr.
Jeg har tidligere haft en stoker, der kunne fyre med alt .. og gjorde det. Det var god og billig varme I VINTERHALVÅRET. Om sommeren, når varmeforbruget er minimalt, fungerer et sådant ikke særligt optimalt - det soder, brænder tilbage og alskens dårligdom. Efter knap 10 år var det slidt op. Det havde da fyret med alt, bare det kunne brænde og var billigt - flis, korn (både med og uden katte-lort), træpiller, både vådt og tørt savsmuld, olivensten og ikke mindst træpiller.
Det var billigt at fyre med, men virkede ikke særligt godt. Det sparede sig hjem på under 1 år (jeg udskiftede et gammelt oliefyr)
I dag fyrer vi med et Scotte træpillefyr (af typen "svensk stoker"), monteret på en Overdahl SK20 3-træs rørkedel, opsat før de nye regler om typegodkendelse.
Vi bruger nu kun træpiller.
På årsplan bruger vi ca 7.000 kg til at varme vores stuehus op. 165 m2, bygget 1903, renoveret i 1997.
Dertil kommer så, at vi slukker fyret, når varmebehovet dorsvinder i april/maj. Det varme vand får vi så fra en kombibeholder, som bruger ca. 800kWh årligt i el.
Jeg har kun gode erfaringer med denne kombination.
Hvis jeg skulle ønske det, kan mit fyr stilles op til at tænde selv, hver dag f.eks kl. 16.00, og slukke f.eks en time senere, så varmtvandsbeholderen bliver varmet op på denne måde. Det er muligt at lægge flere af denne slags optændinger ind pr. dag, hvis det skulle være nødvendigt.
Og ja - det tænder selv op, og slukker selv. det kan kobles op til en computer via et interface (ekstra udstyr), så jeg kan indstille fyret fra stuen og trække statistikker over forbrug, temperaturer etc., hvis jeg skulle have lyst til det.
Jeg kan jo så også montere et web-camera over pillebeholderen, så jeg fra stuen kan se, om der mangler piller.
Det er rigtigt, at der er mere arbejde ved træpiller. Jeg tager aske ud af min Overdahl SK20 rørkedel hver 14. dag - en spandfuld aske pr. gang, og keddel og fyr skal have en grundigere rensning ca. en gang om måneden - tager ca. en time, fra jeg slukker fyret til det er tændt igen ... hvorefter jeg i høj grad trænger til et bad.
Ca. en gang om måneden henter jeg en palle træpiller i sække på vej fra arbejde (en palle= 862 kg á kr. 2,01 incl. moms). Dette kunne gøres billigere og lettere ved at købe f.eks 7 paller af gangen, leveret, men så skal man have plads til dem.
Mit årlige varmeforbrug ville nok kunne nedbringes yderligere, hvis jeg monterede en passende stor vakum solfanger, der udover at levere det varme vand hele sommeren, også ville kunne levere en smule varme i starten af overgangsperioden, hvor det egentligt er for koldt ikke at have varme på, men egentligt ikke er koldt nok til at fyre.
Alt i alt er jeg vældigt godt tilfreds med vores stoker.
Og nej! Jeg handler ikke med hverken fyr, kedler, solfangere eller andet af den slags. Jeg syntes bare, at der skulle lidt indput på med andre erfaringer
Dette er dog ikke noget jeg selv har erfaring med.
Held og lykke med dit valg
Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 17-11-08 17:26

Ups der var da lige en fejl .. .. indlægget skulle slutte sådean her:

Og nej! Jeg handler ikke med hverken fyr, kedler, solfangere eller andet af den slags. Jeg syntes bare, at der skulle lidt indput på med andre erfaringer

Held og lykke med dit valg
Finn

Linien med erfaringerne er slæbt ned helt oppe fra:

Og ja - det tænder selv op, og slukker selv. det kan kobles op til en computer via et interface (ekstra udstyr), så jeg kan indstille fyret fra stuen og trække statistikker over forbrug, temperaturer etc., hvis jeg skulle have lyst til det.
Jeg kan jo så også montere et web-camera over pillebeholderen, så jeg fra stuen kan se, om der mangler piller.
Det er rigtigt, at der er mere arbejde ved træpiller. Jeg tager aske ud af min Overdahl SK20 rørked

Flov Flovt (men også lidt morsomt)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-08 18:02

Har du lyst til arbejdet med træpiller, rensning med efterfølgende bad, indkøb osv. osv. så kan du da sikkert godt holde dig en timeløn på 30-40 kr. men ærlig talt........

Jeg har selv gas, og det har været stort set vedligeholdelsesfrit i 15 år nu, og jeg betaler
gerne en lille smule for at have den fordel, stort set aldrig at skulle spekulere på det.

Regulering af temperaturen ved at dreje på en knap, når det er nødvendigt og hælde vand på ca. 1 gang om året, det er alt (+ bestille service en gang hvert andet år).

Men som sagt, hvis du synes det andet er sjovt, for betale sig kan det næppe .....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-11-08 09:03

Tak F.Elsborg.

Det underbygger i højeste grad det jeg skrev. Regner man tilbage skulle 7 tons piller indeholde noget der ligner 34200 kWh. Afbrændes det i en kedel med 70% virkningsgrad og man regner med et reduceret varmtvandsforbrug fåes et anslået dimensionerende varmetab i huset på 9,3 kW ved dimensionerende udetemp. Dvs 56 W/m². Normalt vil et nogenlunde renoveret hus bruge i størrelses ordenen 35 - 40W/m², så noget kunne indikere at pillefyrets virkningsgrad måske kun er omkring de 60% (hvilket ville bringe dim varmetab på 8 kW svarende til omkring 48 W/m²).

Regner vi istedet den anden vej (som en pillefyrssælger gør).

Halvgammel hus, lavet nogenlunde istand 50 W/m²

Dim varmetab 8,33 kW

Forventet varmeydelse huset skal tilføres -> ca 21500 kWh

Brændværdi piller 4,9 kWh/kg

Kedelvirkningsgrad oplyst til 90%

Forventet forbrug: 4,88 tons/år pris pr år 9760 kr

Derfor snakker vi med mange særdeles sure pillefyrs-ejere.

Havde du nu fyret med gas i samme hus havde dette kostet (21500/12,1 x8,5)/0,9 = 16781 kr ved 90% årsvirkningsgrad.

Man burde lovmæssigt simpelthen forlange at pillefyr SKAL have en energimåler monteret, således man faktuelt kan overvåge virkningsgrader. Denne kunne selvfølgelig også bruges til forbrugerens indstilling og justering af fyret. Men ikke mindst kunne man komme efter sælgere, der påstår de har urealistisk høje virkningsgrader på deres fyr.

PS Jeg sælger blandt andet varmepumper, hvis nogen skulle være i tvivl. Det har jeg aldrig lagt skjul på. Og vi brækker mange pillerfyr og rigtig mange brændefyr ned. En af mine kunder producerer komponenter til pillefyr!!!!!! En anden leverer piller til pillefyrsejere!!!! Gad vide hvorfor de har varmepumper!! Min sidste ordre fik jeg fra en direktør i et firma DER HANDLER MED PILLEFYR! Den slags gør mig lidt en-øjet. Derfor yder jeg mig selv den luxus at sætte mig ned og beregne på tingene.

Godkendelse af svar
Fra : speed210

Dato : 18-11-08 11:17

Tak for svaret f.elsborg.Der er så mange gode svar det er svært at vælge men mange tak til alle for interessen