/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
lyskæder
Fra : Vupti01
Vist : 1435 gange
50 point
Dato : 11-11-08 11:03

Kan man?
Jeg har 4 lyskæder med hver sin "adaptor" (hedder det det?). Kan man sætte de 4 kæder sammen til een, altså klippe ledningen over og samle kæderne, hvis man køber en "større adaptor", så man kun skal bruge en stikkontakt istedet for 4?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-11-08 11:22

Egentlig er det vist ikke helt lovligt (selvom det er 12V) at du selv roder med andet end at samle færdige sæt hvor trafo passer til lamper. Hvis du gør det forkert (men det gør DU jo nok ikke), så kan du faktisk godt lave ildebrand ved det.

Kan det betale sig. Anbring i stedet de fire trafo'er pænt ved siden af hinanden. Så har du hurtigt en nem og billig løsning. Eller lidt dyrere: Smid det gamle skidt ud og køb en af de løsninger med 220V kæder der kan sættes sammen flere efter hinanden.

Men ellers er der ikke noget i vejen for dit projekt. 'Systemerne' (d.v.s. trafo'erne i det gamle) skal passe sammen. Samme spænding. Samme strømtype (typisk vekselstrøm eller 'pulserende jævnstrøm')

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-08 12:17

Lyskæder til almindelige små glødelamper er altid til vekselspænding.

Forudsat at kæderne er ens - til samme spænding- kan du godt samle dem på en trafo. Det er også lovligt at gøre det selv.
Henrikkrebs blander nok med reglerne for halogen lamper, som er noget andet.

Brug evt. et kontaktur til kun at tænde kæderne på fornuftige tidspunkter. Energiforbruget er lavt, men pærerne holder meget længere når de ikke skal brænde i døgndrift.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-11-08 15:59

Jeg kender en der har en ged. Den spiste hans lyskæde - så hvis du har ged, så pas på den ikke kommer for tæt på.

Kommentar
Fra : Vupti01

Dato : 11-11-08 16:40

Det lyder godt. Nu drejer det sig om udendørskæder, så hvordan samler jeg dem mest sikkert? Og hvordan udregner jeg hvilken transformer jeg skal bruge?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-08 16:49

Du ser på hvilken spænding og effekt der står på dine tranformatorer
.
Så anskaffer du en trafo til samme spænding og med mindst summen af effekterne.
ledningerge forbindes i parallel.

Selv om lamperne er udendørs må det meget kraftigt anbefales at sætte trafoen indendørs.
Selv med en såkaldt vandtæt kapsling , er den det måske ikke i virkeligheden og så kan det blive farligt. Kender et tilælde med en mand der døde af den grund.

Effekterne af trafoer opgives i VA (udtales voltampere) det er ikke Watt.

Kommentar
Fra : Vupti01

Dato : 16-11-08 18:18

På min adaptor står der "output: 24V AC 850mA Max: 20.4VA".
Hvad skal den nye adaptor så hedde, hvis jeg skal koble 5 sammen?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-11-08 18:57

"output: 24V AC 850mA Max: 102.0VA".

Er effekt-tallet større end 102, er det osse OK

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-11-08 19:09

Undskyld:
"output: 24V AC 4.250mA Max: 102.0VA".