/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
CD og DVD
Fra : hyldeborg
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 09-11-08 18:29

Hej alle...

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af forskellen på følgende:

CD-R
CR+R
DVD-R
DVD+R

Jeg skal bruge CD´ erne til at brænde musik på, og det skal kunne høres på min helt almindelige CD afspiller i mit musikanlæg.

DVD´erne skal jeg bruge til at brænde fx film og fotos på, som skal kunne ses på min PC.

Hjælp mig venligst med at finde rundt i denne "jungle" af plusser og minusser.

Vh
Hyldeborg

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-08 18:47

Du kan ikke være sikker på af dit musikanlæg kan afspille brændte cder, det kommer an på en prøve men det kan det nok godt med mindre det er gammelt.

Så vidt jeg ved er der ikke noget som hedder CR+R eller CD+R (det er vist kun ved DVDer der kan hedde +)

Du kan se på fronten af din DVD brænder hvilken formater den kan brænde også går du ned i butikken og køber det format.

Denn brænder: http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/27-106-042-03.jpg
Kan brænde DVD+R skiver.

Og hvis du vil kan du købe ReWriteable CD og DVD skiver så kan du skrive på dem mange gange.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 09-11-08 18:53

På fronten af min DVD brænder står DVD+R

Mit anlæg KAN afspille brændte CD´ er. (det er prøvet før)

Der ER noget der hedder CD+R (har set det på en butik på nettet)

Jeg ved godt hvad RW står for, og det er ikke dem jeg er ude efter.

Jeg er stadig ude efter at få af vide hvad forskellen er.

Vh
Hyldeborg

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 09-11-08 19:05

* DVD-ROM og DVD-Video skiver er mere læsbare end DVD±R, DVD±RW og DVD-RAM skiver.
* DVD±R skiver er mere læsbare end DVD±RW skiver.
* DVD-R skiver er mere læsbare end DVD+R skiver og tilsvarende DVD-RW er mere læsbare end DVD+RW, idet DVD+R og DVD+RW formatet tillader at datastrømmen ikke ligger i lige rækkefølge på skiven.
* DVD-RAM skiver er mindst læsbare, idet de kun kan afspilles i få DVD afspillere.
DVD brændere (og for den sags skyld også CD-RW brændere ved RW brænding) aflæser skiven og fastsætter den maksimale brænde hastighed ud fra oplysninger i skiverne.

* Pioneer - der står bag DVD-R og 'opfandt' det i 1997 - formatet tilbyder godkendelse af DVD-R/RW skiverne. Bliver de godkendt bliver de også optaget i næste firmware revision.
* Philips står bag DVD+R formatet godkender tilsvarende DVD+R/RW skiverne.
* Panasonic står bag DVD-RAM formatet

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-11-08 19:47

Giv lige et link til dem du har set har CD+R, for jeg tror ikke det findes

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 09-11-08 20:51

Ok det er da muligt. Jeg har ikke forstand på det. Det er derfor jeg spørger her

Men der er da noget der hedder + og - ved DVD

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-11-08 21:13

Citat
Men der er da noget der hedder + og - ved DVD

Ja og det er forklaret længere oppe i tråden.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-11-08 22:41

DVD-R og DVD+R er bare forskellige formater.

DVD-R blev lavet først af pioneer.
Så blev DVD+R lavet bagefter og bruges af sony og mange andre.

Men når du har en DVD+R så skal du købe DVD+R skiver. Hvis du køber DVD-R skriver så kan du ikke skrive på dem (jeg har læst).

Efter hvad jeg har læst så er der ingen grund til at bruge DVD-R med mindre du skal afspille den i en ældre dvd afspiller som ikke kan afspille DVD+R.

Men du kan checke wiki ud og blive klog: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD

Kommentar
Fra : werter

Dato : 10-11-08 12:21

De fleste nyere maskiner kan da brænde både på DVD+R og DVD-R

Jeg har har bare den erfaring at formatering af DVD+R skiver tager op mod et minut, mens DVD-R skiver formateres på et splitsekund - og har tilmed ikke nær så store problemer med at køre på andre DVD afspillere. Så jeg bruger nu udelukkende på DVD-R på alle mine maskiner. Alene deri ser jeg en forskel.

Selvom du "ikke har forstand på det" må du have set omtalte CD-R og CD+R et sted. Så vil du ikke give os linket dertil. Vi er da nysgerrige!

Vl h
Werter

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 10-11-08 18:59

Jamen Werter, hvis det tilsyneladende er bedst at bruge DVD-R så vil jeg da gøre det. Men tror du/I at min brænder er ligeglad med om det er DVD+R eller DVD-R, når nu der står DVD+R på fronten af den?

Jeg kan ikke finde det igen med CD+R, så jeg må ha´ taget fejl

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : werter

Dato : 10-11-08 22:42

Hvis der KUN står DVD+R kan den formodentlig ikke håndtere DVD-R.
Men du ku jo la det komme an på en prøve.
Min erfaring baserer sig på, at jeg kun har haft en DVD-R maskine og så et par, der kunne tage begge formater.
vlh
Werter

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 11-11-08 21:24

Ja prøve sig frem kan man jo altid. Det var for at være fri for det, at jeg stillede spørgsmålet her

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-08 21:44

Du kan kun skrive til DVD+R og så kan du skrive CD-R.

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 12-11-08 08:32

Tak for svaret bentjuul. Det var klart kon kontant - lige det jeg var ude efter