/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår kan man flytte træer og buske?
Fra : Stine_
Vist : 3758 gange
100 point
Dato : 20-03-03 11:49

Vi skal have flyttet nogle buske og mindre træer (bl.a. en troldhassel) fra én ende af haven til en anden. Kan vi gøre det nu? eller er andre tidspunkter på året bedre?
Andre gode råd i den forbindelse?

VH Stine

Accepteret svar
Fra : DK93

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-03 12:22

Om efteråret er nok den mest sikre tid, hvor planterne er gået i dvale. Hvis I vil gøre det nu, tror jeg I skal skynde jer inden saften og knopperne bliver aktive. Jeg hat lige kigget på vores troldhassel. Den turde jeg godt flytte nu.
Det I skal være opmærksom på, især ved omplantning på denne tid, er vandingen. Hvor man om efteråret kan nøjes med at gennemvande en enkelt gang, skal der mere til nu. Specielt når solen skinner og det bliver varmere, skal de endnu ikke fastgroede rødder have nemt ved at hente vand om i planten. Hvis I gør det nu, hvilket jeg ikke ville være bange for, så husk at bevare så stor en rodklump fra planten der skal flyttes.

Held og lykke
dk93

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 21-03-03 13:28

Det der betyder noget er jordklumpen man får med!
og så vandingen.
Tænk på de såkaldte containerplanter, altså buske/træer man køber i urtepotter dem kan man jo plante hele året bare man kan komme i jorden.
Men du skriver ikke noget om hvor store de er. Regn med at roden er ligeså omfangsrig som kronen, så det kan blive en stor klump jord. Det er de små yderste rødder der suger vandet op.
Og husk så at vande. Flere gange - flere dage .
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 21-03-03 14:27

nielsjs, jeg tror ikke man helt kan sammenligne det du kalder "containerplanter" med Stine_'s planter.
Hvis man gennem lang tid "stikker" rødderne, kan man flytte endog store træer uden skade. Nu skriver Stine_ jo at det er buske og mindre træer, så det er sikkert ikke 10 m høje træer.
Som jeg allerede skrev tidligere >>bevare så stor en rodklump<<
>>skal de endnu ikke fastgroede rødder have nemt ved at hente vand om i planten<<

Efter min bedste overbevisning og mange års have erfaring, vil der ikke være den store risiko ved projektet, selv om man ødelægger nogle af de yderste tynde rødder, skal buskerne/træerne nok overleve. Vanding er og bliver det vigtigste.

Stine_ jeg synes I skal gå i gang hurtigst muligt. Om nogle dage har de lovet regn/gråvejr, så det er absolut en fordel. Det kan godt være jeres "flytninger" vil stå lidt i stampe i år, indtil rodnettet har godt fat igen.
mh
dk93

Kommentar
Fra : karsten.k

Dato : 09-05-03 07:50

Igår flyttede jeg 3 store æbletrær, og et bøgetræ, alle mellem 10 og 15 år.
Jeg havde ikke forberedt flytningen, og fik derfor ikke ret meget rod med.
Hvad kan jeg gøre for at de overlever ?

Kommentar
Fra : sym

Dato : 11-05-03 09:32

hej
du skal give dem godt med vand i lang tid.
hilsen søren

Ps det er så dejligt når folk accepterer et svar!!!!!!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : Stine_

Dato : 23-05-03 09:44

Tak for svaret DK93.