/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
fryse hjemmelavet smør ned ?
Fra : sponk123
Vist : 1870 gange
50 point
Dato : 06-11-08 14:28

ja som overskriften siger

kan man fryse hjemmelavet smør ned? Og et tillægs spørgsmål kan man fryse hjemmelavet ost (lavet af kærnemælk) ned ?

vi går ud fra denne opskrift

http://www.frie.dk/lavselvsmorogost.html

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 06-11-08 14:33

Hej sponk123.
Ja det kan du. Der er ingen problemer med smøret.
Osten skal ha' en fedtprocent på 45 . Hvis den er under resikerer du den skiller ad når den tør.
Husk underalle omstændigheder at det skal tø i køleskeb.
God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 14:37

Citat
resikerer du den skiller ad når den tør

Den risiko har du med al ost ....

Generelt egner ost sig IKKE til frysning - med mindre det er i en tilstand klar til brug (skivet eller andet)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-08 14:40

Citat
med mindre det er i en tilstand klar til brug

Det passer ikke refi. Vi gør det herhjemme .
Og det er KUN hvis den er under 45% den skiller .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-08 14:48

Jeg vil mene at du sagtens kan fryse produkter lavet på den måde som beskrevet i opskriften.

Det bliver dog hverken til rigtig smør eller ost.

For at lave smør skal mælken først syrnes med en mælkesyrekultur. som måske kan udvindes ud fra lidt økologisk kærnemælk.

Man kan heller ikke lave rigtig ost uden løbe, og ikke ud af ægte kærnemælk..

Kommentar
Fra : sponk123

Dato : 06-11-08 14:49

fint med smørret men åhh hvad så med kærnemælken, hvis det ikke kan betale sig at lave lidt ost af den ?

til forklaring så får vi af og til overskudsprodukter som kan bruges men ideerne er lidt flade.

Nogen ideer til noget vi kan bruge kærnemælken til der kan fryses ned ? (ikke bagning osv for det har vi styr på).

(jeg kan stadig ikke sætte smileys ind hmmm? )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 14:51

Citat
Det passer ikke refi. Vi gør det herhjemme .

Læg nu lige mærke til jeg IKKE siger man ikke kan....

Kun at RISIKOEN for at det skiller ALTID vil være der - alt efter type af ost naturligvis....

Bortset fra det synes jeg nu ikke det smager som en "nyudpakket" ost

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 14:52

Citat
(jeg kan stadig ikke sætte smileys ind hmmm? )

Det skyldes nok du IKKE bruger IE men en anden browser....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-08 14:53

Citat
Frysning
Kærnemælk kan ikke fryses.

Kilde arla.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-08 14:58

Event.
Citat
Kærnemælkssuppe
Tilberedningstid: 30 min.
Årstid: Hele året
Antal: 4 personer

2 spsk majsstivelse, fx maizena
1 liter kærnemælk
4 spsk sukker
1 dl piskefløde
½ tsk fintrevet citronskal
60 g rosiner (ca. 1 dl)

Rør majsstivelse og 1/3 af kærnemælken ud i en tykbundet gryde. Tilsæt resten af mælken og de øvrige ingredienser. Bring suppen i kog under omrøring og kog den ved jævn varme, stadig under omrøring, i ca. 2 min. Tilsæt rosiner og smag til. Server kærnemælkssuppen med flødeskum på toppen.

Det smager jo dejligt.
Kilde arla

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 15:05

Jeg husker noget med at man af kærnemælk kunne lave hjemmelavet friskost - det kan vel fryses ned hvis man har for meget til at bruge med det samme ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-08 15:18

Miritdk.
Det kan man ikke .Det har jeg prøvet . Det bliver så grynet og ulækkert.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 16:02

jeg spekulerer lidt over om kærnemælk der er lavet til - måske med fløde osv - kan fryses - da andre surmælksprodukter som for eks youhurt godt kan. Hvad med en kærnemælksflødeis

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-08 16:03

jaja jeg følger med her og ser om der er en mesterkok i blandt jer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 16:04

Det er nok lidt som "kartofler".....

Det kommer an på HVORDAN man fryser det....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-08 18:28

Den kærnemælk, som laves af usyrnet fløde er ikke et surmælksprodukt, men må nærmest være at ligne med skummetmælk. Den består jo af en fedtrig mælkefraktion, hvor man har taget fedtet fra igen.
Rigtig kærnemælk, som mejerierne laver det er ud fra syrnet fløde.
Der har været en biologisk proces med naturlige enzymer , som har forandret den oprindelige mælk.

Godkendelse af svar
Fra : sponk123

Dato : 15-11-08 11:10

Tak for svaret piaskov. Beklager den sene accept men jeg har evige problemer med min comuter.

Jeg har ekserimenteret lidt med den hjemmelavede ost og det er gået over al forventning, den mængde vi får med mellemrum kan sagtens både fryses ned og bruges når der tilsættes lidt fløde og det er da det værd. Det er faktisk lykkedes at lave noget der minder om flødeos samt en hårdere ost der kan skives før nedfrysning og er lige til at lægge på brødet og oven i det hele smager godt.

Indtil videre vil jeg eksperimentere lidt yderligere især omkring at få en ost der er hårdere og bedre.Smøreosten er helt ok og kan varieres. Om ikke andet er det sjovt *s*

det hjemmelavede smør er der overhovedet ingen problemer med .