/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sønderjyske pumpernikler
Fra : mortil301
Vist : 4713 gange
20 point
Dato : 05-11-08 09:29

er der nogen der kan hjælpe mig med 1 opskrift på sønderjyske pumpernikler. min gamle opskrift er gået til.det var 1 gamel opskrift fra amo.det er småkage med mandler og rosiner, som bages istænger, skæres i 1,5 cm. stykker og efterbagemortil301

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-08 09:32

Øhhh jeg kan ikke hjælpe dig med pumpernikler, men jeg skal lige ønske dig tillykke, for mor til 301 har jeg ALDRIG hørt om før. Det må være rekord...lige til Guinness Rekordbog

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-11-08 09:37

Det er nok ikke helt den samme opskrift jeg har, som dén du husker fra Amo, da der ikke står noget om efterbagning, - men Sønderjysk Pumpernickel findes i Sønderjysk Koge- og Bagebogfra Christian Ejlers' Forlag.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 30 point
Dato : 05-11-08 10:00
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-11-08 12:26

hej med dig.
Citat
(6 stænger / 2 plader)

500 g mel
250 g sukker
250 g smør el. margarine
2 æg
1 tsk hjortaksalt
2 tsk kanel
1 tsk nelliker
1 tsk kardemomme

Alt æltes sammen og trilles i 6 stænger. Disse pensles med æg, strøs med sukker, kanel og fint hakkede mandler eller nødder. Bages 1/4 time ved ca. 170 grader, og kagerne skæres ud mens de endnu er varme. Kagerne rejses op og tørres ved svag varme ca. 100 grader med åbern ovnlåge.

Servering: Serveres til kaffebord.

Kilde : www.spise dk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-11-08 13:22

Ellers kan du jo prøve at kontakte Amo http://www.amo.dk/om_amo/kontakt.html ved at ringe eller skrive til dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-08 15:24

Hej
Vedr. Pumpernickel, som jeg iøvrigt synes vældig godt om - men kun sjældent ser i almindelige butikker har min mor fortalt mig denne historie.

En fransk soldat kom til en landsby her i Danmark med sin hest. En gæv bondekone kunne se at manden var sulten og bød ham en humpel rugbrød. Soldaten blev glad og sagde så : "Pump per nickel? Han troede at det var brød til hesten. (Jeg aner ikke om det staves som jeg har gjort på fransk, for jeg kan ikke fransk, men historien er sand - og siden har dette sorte brød heddet Pumpernickel.

Det ville være dejligt om en franskkyndig kunne rette mig lidt.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-08 15:35

Hej
Ja, nu har jeg vist bundet Jer en god historie på ærmet. Jeg fik lyst til at udforske ordet pumpernickel nærmere og i Wickipedia står der noget helt andet:

Etymology
The Philologist Johann Christoph Adelung states about the Germanic origin of the word, in the vernacular, Pumpen was a New High German synonym for being flatulent, a word similar in meaning to the English "fart", and "Nickel" was a form of the name Nicholas, an appellation commonly associated with a goblin or devil (e.g., "Old Nick", a familiar name for Satan), or more generally for a malevolent spirit or demon. Cf. also the metal nickel, probably named for a demon that would "change" or contaminate valuable copper with this strange metal that was much harder to work. Hence, pumpernickel is described as the "devil's fart", a definition accepted by the Stopes International Language Database,[2] the publisher Random House,[3] and by some English language dictionaries, including the Merrian-Webster Dictionary.[4] The American Heritage Dictionary adds "so named from being hard to digest."

The Oxford English Dictionary, however, does not commit to any particular etymology for the word. It suggests it may mean a lout or booby, but also says, "origin uncertain". The OED currently states the first use in English is from 1756. However, there is an earlier use. An 8 page drinking song titled "Beef and Butt Beer, against Mum and Pumpernickel" was published in London in 1743.[5]

Så det min mor har fortalt mig er ammestuesnak. Desværre kan jeg ikke klandre hende for det, hun ville have været 106 år.

Mange hilsner Ingelein -

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-08 15:54

Jaaa man har jo et standpunkt 05-11-08 15:24
Citat
men historien er sand - og siden har dette sorte brød heddet Pumpernickel.

til man 9 min. senere tar et andet 05-11-08 15:35
Citat
Så det min mor har fortalt mig er ammestuesnak
og hest på fransk hedder cheval

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-08 16:25

Klumme
nu ligner du en vis anden herre her på sitet. måske har I samme profil??????
Jeg har været godtroende lige indtil kl. 15.24.
Jeg må sandelig sige at du hænger dig i småting - brug Randersreb
At jeg selv har korrekset mig, må da være ok eller plejer du også at sparke
til dem der pænt tager deres ord i sig igen.
Beklager, undskyld hvis nogen hoppede på den limpind jeg har hoppet på siden min barndom
Men du får mig sq ikke til at græde over det.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-08 16:36

Det var sandelig hellr ikke min mening at du skulle hyle, men jeg undrede mig lidt over den meget bombastiske betoning som du kørte frem med og dermed "gjorde" historien sand, for ganske kort efter at anullere historien.

Du kan dog godt holde med at sammenligne mig med andre brugere. Og nej Refi og jeg har ikke samme profil. Jeg er mig selv, og det endda ret meget, og det samme er Refi, men kan du absolut ikke holde dig fra ar sammenligne, så er Refi såmænd ikke den værste du kan sammenligne mig med SEIE (so einfach ist es)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-08 16:51

Klumme:
Hvem sagde Refi?
"Og det er ganske vist" - for at blive ved eventyrene.
Hilsen Ingelein - Finale

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-08 16:57

Citat
Hvem sagde Refi
Det gjorde jeg...

Kommentar
Fra : andersit

Dato : 05-11-08 17:41

Hej Ingelein

Jeg har også hørt historien i 60'erne. Min gamle fransklærer fortalte den.

Han kædede den sammen med Napoleons-krigene. Soldaten blev dog ikke glad, da han så det underlige sorte brød, og spurgte om det var til hesten, som hed Nicole.

"Pain pour Nicole?" Brød til Nicole?

Jeg tror stadig det stammer derfra.

Anders

Godkendelse af svar
Fra : mortil301

Dato : 06-11-08 15:48

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-11-08 16:00

Citat
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=11429
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=19335
Noget forbavset må jeg indrømme. at hvis dette er pumpernikel, så vidste jeg ikke hvad pumpernikel var. Har altid fået det som en slags sort / mørkebrunt brød. Smagte specielt godt til den grønne alpeost. Men der må jo være noget om snakken, eller er der bare igen tale om begrebsforvirring

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-11-08 17:11

Velbekommen

Kommentar
Fra : violer