/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
geninstall af windows
Fra : KennethD01
Vist : 953 gange
50 point
Dato : 05-11-08 02:17

jeg har fået min brors gamle pc men der er kode på og han kan ikke huske koden.... så jeg ville geninstallere hele computeren men når jeg sætter min windows XP cd-rom i drevet og starter computeren så plejer der at komme en besked "tryk på en tast hvis du vil kører cd-rommen" men det gør der ikke på den her....... hvad kan jeg gøre for at ændre det........

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:22

Det lyder utrolig, Windows CDen skulle starte automatisk, spinger computeren bare over og går ind på den Windows som du ikke kan åbne ? Det kan du ændre i BIOS, hold øje med skærmen under start, der kommer en besked: Press Delete To Enter Setup, hedder det på min gamle computer, så jeg trykker på Delete tasten og kommer I BIOS, det kan være en anden tast hos dig, så læs på skærmen før Windows starter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:24

Vil du formatere og installere en ny XP nu her i aften/nat ? Kan du finde ud af at ændre i BIOS ? Eller skal jeg vente lidt med at gå i seng ?

Kommentar
Fra : KennethD01

Dato : 05-11-08 02:30

det er er "F2" på denne computer og jeg har været inde i bios'en og tjeckke at boot drevet er sat til det rigtige drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:32

Står CDROM som FIRST BOOT DEVCE ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:33

Hvis du ændrer i BIOS, så husk at gemme ændringer med F10 tasten

Kommentar
Fra : KennethD01

Dato : 05-11-08 02:34

den står som 1st boot device og jeg har husket at save instillingerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-08 02:59

Meget mystisk, der må være fejl på drevet, kan den afspille CDer og læse data CDer?

Kommentar
Fra : KennethD01

Dato : 05-11-08 03:07

det ved jeg ikke for jeg kan ikke komme ind i computeren.... men jeg får lige fat i en anden windows cd i morgen og prøver den for det kan jo være at det bare er ceden der er noget galt med.....

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 50 point
Dato : 05-11-08 08:24

Det problem har jeg tit været ude for.
Det kan være fordi at laserhovedet er snavset.
Men det kan også være pga. master/slave jumperopsætning.

Hvis du kigger bag på drevet, så sæt jumperen til MASTER på det drev der skal boote.
Og undgå helst at have andre drev på samme kabel, hvis det er muligt.

Hjælper det ikke, kan du forsøge at rense laserhovedet.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 05-11-08 08:26

du kan i øvrigt godt finde koden til windows med en ubuntu-cd, men den skal også boote :)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-11-08 17:24

Du kan også lave en Fdisk og slette partition hvis du er inde i det, hvis ikke så lad være, men hvis du laver en Fdisk kan du kører alt ind på harddisken bagefter uden problemer

Godkendelse af svar
Fra : KennethD01

Dato : 07-11-08 04:56

Tak for svaret CarstenGP.