/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Betongulv
Fra : Harring
Vist : 6673 gange
100 point
Dato : 03-11-08 19:10

Vi skal bygge en bygning med en hesteboks i den ene ende og værksted osv i den anden. Det bliver på 50 m2 (10x5m).

Hvor meget beton skal vi bruge og hvor tykt skal det være?

Hvad koster det?

Er det en ide at bruge leca som underlag?

Glæder mig til at høre fra jer.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 19:17

Ca 5 m3 (hvis 10 cm er tilstrækkeligt til krikker, det ved jeg ikke). Husk armering.

Selve betonen koster ca 5000 leveret pr kanon + moms. Mureren skal have ca en dag til at lægge det ud 3-4000,- begge priser + moms.

Leca er kapilarbrydende og isolerende, så det ville jeg gøre.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-11-08 19:27

Ved en lagtykkelse på 10 - 12 cm skal du jo bruge 5 - 6 m3 og som 3773 skriver, så skal du huske armeringsnet (rionet) - alt efter om du ønsker det isoleret så er leca i bunden altid en udmærket ide -
priser kan du høre om ved at ringe til forskellige leverandører, men priser fra 950 - kr til 1250 - kr pr m3 som hovedregel, mange har så forskellige tillæg, f.eks. 40 - kr pr m3 i miljøtillæg og hvis du skal have båndaflæsning, det gør jo udlægningen noget lettere, så koster det omkring 150 - til 180 - kr pr m3 - nogle har også tillæg for kørsel, men næppe når du skal bruge mere end 5 m3.
...... men du bør ringe til mindst 2 - 3 forskellige og sammenligne, det er hurtigt tjente penge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 19:32
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-08 21:01

Hej
En lille leca-historie. Nogle steder i vores hus var varmerørene lagt i leca. Indsivende fugt fra yderdøren gjorde lecaen fugtig, fugtig leca afgiver syre .......... og så kan man selv regne ud, hvad der skete med vores varmerør. Godt vi havde en forsikring for skulte rørskader.

Hilsen Ingelein - som tænker på Rionet i leca - og eventuelt nedsivende fugt - eller modsat vej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-08 21:11

Sludder. Et par hundrede mm Leca anvendte man før i tiden til kapilabrydende lag. Og du støber ikke direkte ovenpå leca'en. Det kan du ikke. Rionettet skal heller ikke ligge ned i leca'en, men i beton. Idag bruges i højere grad flamingo til isolering.

...og den med syren har jeg nu heller aldrig hørt om.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 03-11-08 21:53

Det lyder jo godt det hele og i har alle noget jeg kan bruge. Vi støber selv og har det nødvendige værktøj og div. hjælpemidler. En lille detalje vedr. lovgivningen omkring stalde, så kan jeg sige at det laves som løsdrift i de 30-35 m2. Dvs. åben.

Nå men jeg vil nu bare høre om nogle har et bud på hvad det koster at støbe sådan et gulv når man gør det selv?

Cement? sten? sand? rionet? støbeunderlag? Nogen der har prøvet det selv?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-08 23:16

Hej 3773

[CITAT][Sludder. Et par hundrede mm Leca anvendte man før i tiden til kapilabrydende lag./CITAT]

Ja, så er du klogere end eksperterne fra forsikringsselskabet!!!!

Hilsen Ingelein - der godt kunne ønske at du havde ret.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 00:08

Hvorfor bruger du ikke bare Aalborg Portlands egen mængdeberegner ? http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 00:12

- og hvis du ikke skal lave gulvvarme behøver du heller ikke polystyren (flamingo) leca er tilstrækkeligt. Husk at lægge en fiberdug under din leca. Så bliver den der og blandes ikke med terrænet.

Accepteret svar
Fra : laksepote

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-08 00:23

Du skal bruge en blander. Tvangs eller fritfalds. De kan lejes i byggemarkedet. Så skal du hente nogle vognlæs "støbemix" (se evt. www.raastoffer.dk) Det skal blandes med cement og vand, i forholdet ca. 1/5 (alt efter hvor kraftig din beton skal være). Hvis du skal lave en god og holdbar beton, er det vigtigt at den ikke tørrer for hurtigt. Dæk den evt af med afdækningsplast, så den får lov at hærde langsomt. (alt dette står på cementposen eller fx. www.maxit.dk) Skal betonen niveleres pænt, kan du rette den af med selvnivelerende spartelmasse. Nu begynder det at blive dyrt !! Det er alfa omega at gøre sit forarbejde ordentligt. Hvis du sørger for at nivelere din støbning ordentligt i første omgang, bliver dine udgifter til spartelmasse overkommelige. - og du undgår også at skulle ud og leje en betonhøvl

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 02:09

Det er nok nemmere at få det leveret laksepote! Ved 5m3 skal der temmelig meget mix til og det vejer noget mere end hjemmetraileren vil være med til, selv i flere læs. Men spørg vognmanden. Og skal det være helt rigtigt SKAL man anvende tvangsblander. Fritfalden anbefales ikke til sådan noget (omend det nu duer godt nok, bare man ikke japper i det). Jeg brugte to blandere til mit gulv. Så fik vi ordentlig blandetid. Ham der skovler ind, kan holde fuld kadance. To til at trille ind. To til at glatte.

Så fem personer og 5 m3 beton.

Brug denne http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=2&i=100 som laksepote anbefaler.

Ingelein: Varmerør og rionet der ligger i Leca = Fusk og dårligt/forkert udført gulv. Tror du ikke det var det man mente??? Og var leca'en den store katastrofe du og din forsikringsman åbenbart gør det til, har den danske boligmasse en kollossal bombe liggende under sig. Ganske skrækkeligt endda. Jeg vil anbefale dig at orientere byggeskade styrelsen om din opdagelse.

PS Anbefaler nu alligevel leverance pr kanon. Cement'en og mix koster jo også. Og besparelsen er ikke bøvlet værd. Det er mange tons der skal skovles ind og trilles ind pr bør. Det færdigblandede er mere ensartet og formentlig bedre og rigtig blandet. Få det eventuelt leveret som flydebeton. Jeg skal selv have lavet et bette gulv her om snart. Og det bliver pr kanon og en murer til at glatte ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 02:25

Til Ingelein -> Supplerende

Om det er beton eller leca. Sammen med vand er det uvenner med jern! Derfor var gamle gulvvarmesystemer udført i jernrør (60'erne og 70'erne) noget ba. Ikke meget bedre var indstøbt kobber. Nok derfor man idag bruger kunststoffer (pex).

Men er man lecaforskrækket, kan grus, singles eller endda muslingeskaller anvendes.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-11-08 08:57

Det er dyrt at spare på rådgivning - kontakt et bygningsingeniørfirma eller en konstruktør og få tegnet og beregnet hele konstruktionen.

Ingen her giver bindende svar

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 15:24

Nej, det kan du have ret i JomfruAne, men så kunne vi jo lige så godt lukke sitet !!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-11-08 16:59

Det lyder lige lovligt unuanceret laksepote.

Hvis nu spørgsmålet blot havde lydt: "Vi skal have støbt et gulv på 5x10m det skal være 12cm tykt - hvor meget beton skal vi bruge og hvad koster det?"
Så havde Kandu været et godt sted at spørge.
Spørgsmplet her er udviddet til også at rumme en uvished om materialer og dimensioner. Dertil skal der bruges et svar som er bindende - hvis nu pladen der bliver støbt knækker pga forkert underlag, eller det viser sig at heste er allergiske overfor beton, så snakker vi jo ikke længere om en udskrivning til et læs beton, men om at gå fra hus og hjem fordi ingen forsikring dækker osv...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-08 17:22

Hej 3773

Citat
Ingelein: Varmerør og rionet der ligger i Leca = Fusk og dårligt/forkert udført gulv. Tror du ikke det var det man mente??? Og var leca'en den store katastrofe du og din forsikringsman åbenbart gør det til, har den danske boligmasse en kollossal bombe liggende under sig. Ganske skrækkeligt endda. Jeg vil anbefale dig at orientere byggeskade styrelsen om din opdagelse.
Det er jo ikke min opdagelse. Jeg videregiver bare forsikringsselskabets vurdering af skadens årsag. Og ja, jeg tror på den bombe.

Ja, som VVS firmaet sagde: Det er heller ikke den sidste rørskade I får her. Huset er bygget i 1972 efter 1970 normer - og da var man åbenbart ikke klogere. Men vi er da trods alt så kloge at vi har en ordentlig forsikring - i betragtning af de forprogrammerede uheld vi vil komme ud for.

Uheld og uheld. De fleste får sikkert renoveret deres badeværelser, som er bygget i 70'erne. Hos os var det så forsikringen som betalte - og vi har hele 3 badeværelser, varme i klinkegulve i spisestue osv. Så vi ved, hvad der venter forude.

Mange hilsner Ingelein.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 17:32

Hmm, nu drejer denne tråd sig jo ikke om, hvorvidt leca er godt eller skidt, men: Hvis dine rionet og varmerør ligger og skvulper rundt i leca'en er der jo tale om regulært venstrehåndsbyggeri. At der kan komme nogle eventuelle komplikationer med leca'en under de givne forhold kan man jo ikke laste produktet for. Leca er et fortrinligt materiale, som har været brugt i mange år med stor succes. At Ingelein har været uheldig med nogle håndværkere, må man ikke lade sig afskrække af. Det svarer jo til at man skulle lade være med at få lavet sine tænder fordi man havde hørt om en der engang havde været hos en dårlig tandlæge.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 17:38

>Jomfruane, jeg medgiver dig at mit syn på sagen er ganske unuanceret sammenlignet med dit. At opstille scenarier om hesteallergier og anden død og ødelæggelse kan vi jo allesammen. Denne tråd drejer sig i bund og grund om, at Harring gerne vil have nogle råd med på vejen, til hvordan han/hun laver et betongulv. Herregud - At ytre sig herinde er jo ikke forbundet med et stort ansvar. Slap dog af, og lad sitet være det det er.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 17:44

Kik i linket jeg lagde. Der står også noget om skridsikkerhed. Ikke noget med glatte gulve, så krikkerne vælter.

I har klart et problem Ingelein. Men det er ikke leca der er noget skidt, men den brugte konstruktion (aaltså datidens).

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-11-08 17:54

Jeg orker ikke dem der svarer på spørgsmål og så ikke kan leve med at der kommer andre og giver et andet, men straks må gribe til personlige udfald.
Det er netop den slags der ødelægger forummet.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 04-11-08 18:19

Citat
Jeg orker ikke dem der svarer på spørgsmål og så ikke kan leve med at der kommer andre og giver et andet, men straks må gribe til personlige udfald.

Der er vist noget du har misforstået. Jeg mener at der skal være plads til os alle, men det eneste du har bidraget med, er formaningen om ikke at lytte til gode råd herinde. Det forekommer mig en anelse destruktivt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-11-08 18:26

Mit sidste besyv om leca under en del af gulvene i vores hus, nemlig der hvor der er støbt ovenover, og det var det jeg ville gøre spørgeren opmærksom på.

Nu er det ikke sådan at det er venstrehåndsbyggeri - huset er bygget til ejeren, som havde sin daglige gang og tilsyn med byggeriet. Dengang byggede man nu engang sådan. At vi een gang har været uheldige med indsivende fugt via en fortrappe er så hvad det er. Værre var det med de tærede rør i badeværelset. Vi har købt huset af ejeren for 35 år siden, og var da uvidende om fænomenet, ligesom alle andre, der har fået støbt/lagt gulve på den måde i 70'erne. Hvis ikke man efterfølgende havde fundet ud af at det var noget lort, -(unskyld), havde man nok ikke nogen
forsikringer mod skjulte rørskader.

Og vi har ingen svømmepøl under gulvene.

Med venlig hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 04-11-08 18:46

tak for svaret men jeg har både vognmand og tvangsblander og lort til rådighed. Så det bliver den hårde måde. Var egentlig bare i tvivl om pris og ville høre om andre har prøvet at støbe udehus eller lign.

Hej hej

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 20:30

Nu skal du jo ikke have gulvvarme, ergo behøver du ikke bekymre dig om tæringer i vandrør nedlagt i beton og/eller leca.

Du kan istedet med fornuft lægge et lag singels eller andet for at modvirke opstigende fugt fra jorden.

Men kig da rundt på nettet. Der er masser af fornuftige konstruktionsforslag. De fleste er selvfølgelig på dæk i opvarmet hus - dvs isolering vha det ene eller det andet. Bruger du min 100mm flamingo klare det såmænd også opgaven. Men læs nu folderen. Der står mange gode ting. Også med højder og sådan.