/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
suzuki varmer ikke?
Fra : Anders2008
Vist : 1346 gange
10 point
Dato : 01-11-08 22:20

Min Bil varmer ikke når den kører, men når den står i tom-gang i længere tid vil den godt varme.
Blæseren i varmeapparatet virker fint.

Det er en suzuki baleno 1,6 fra 1999

Hvad er der galt ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-11-08 23:42

Det er en af de ting man ikke får med i en Suzuki - varmeapperat... Men en bil er jo en bil, som man siger....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-11-08 01:14

Hvorfor, er der ikke vand nok i systemet, eller skal den vel bare udluftes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-11-08 02:53

Meget tyder på at din kølevandstemperatur falder for meget når du kører.

Den har vel kølevandstermometer . Læg mærke til om det ændrer sig fra lantidstomgang til kørsel.

Hvis temperaturen falder mærkbart, når du begynder at køre, er fejlen formentlig en termostat , som har sat sig fast i åben stilling, eller en idiot, som har fjernet den.

Man kan ikke regne så meget med de gængse kølevandstermometre, men ændringer i stillingen er til at stole på.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 02-11-08 10:09

Selvom den kan varme bilen op når den holder stille, er det ikke sikkert den varmer nok når der køres.
Som før nævnt, kan der være luft i kølesystemet eller en thermostat, der er defekt. Det kan også være mangel på vandgennemstrømning i varmeapparatet(radiatoren) pga skidt eller tæring.
Mvh Thomas

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 10 point
Dato : 02-11-08 17:27

Typisk en termostatfejl, termostaten bør udskiftes.
Mvh. K.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 02-11-08 18:22

Eller det kan være hanen til vandforsyningen i varmeapparatet, selvom noget tyder på, at der kommer lidt cirkulation under tomgang. Er der en luftlomme i varmeapparatet passer det med det beskrevne.
Af med påfyldningsdækslet ved kold motor, start op og lad den stille og roligt blive driftsvarm. Synker det pludselig i vandstanden, har den luftet ud. Fyld efter med kølervæske til max. mærket, og spænd dækslet. Så burde den give varme fra sig.

Godkendelse af svar
Fra : Anders2008

Dato : 02-11-08 22:11

Tak for svaret kogalejy.