/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af dug...
Fra : mama78
Vist : 1249 gange
20 point
Dato : 01-11-08 20:33

Jeg har desværre fået nogle grimme pletter på en af mine pæne duge, og kan ikke få pletterne af.
Det skete ved, at jeg var ved at stryge nogle gardiner, som jeg havde lagt på et fugtigt håndklæde på vores egetræsbord. Under håndklædet lå så min flotte dug. Da jeg var færdig med at stryge de lange gardiner, opdager jeg, at der er trukket brune pletter fra egebordet op på dugen... Så pletterne er afmærkninger fra egebordet.

Jeg har forsøgt at vaske dugen med en masse Vanish, men det kunne slet ikke fjerne pletterne.

Set i bakspejlet var det rigtig dumt at stryge på dugen, men jeg håber der er nogen der ved, hvordan jeg får pletterne af!!!!

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 01-11-08 21:25

Jeg ville komme ganske almindelig opvasker sæbe på og gnide det godt ind i og så ligge den ned i en plastikpose med knude på i et døgn og derefter vaske den.
Det er et god gammelt råd fra forbrugerrådet.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 20 point
Dato : 01-11-08 23:42

Hej
Jeg formoder at det er garvesyren fra egetræet, som er trukket op i dugen.
Derfor ville jeg prøve med en opløsning af citronsyre eller oxalsyre, som bruges til at lysne løvtræ med. Kan købes som pulver på apoteket eller hos Matas. Du kan måske i første omgang prøve at komme lidt koncentreret citronsaft (gule plasticcitroner til madlavning). på¨pletten, og se om det har en lille virkning. Så kan du altid investere i citronsyre eller oxalsyre senere. Men husk at opløsningen skal være så svag at det lige tager pletten.

Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : mama78

Dato : 02-11-08 11:17

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 15-11-08 10:33

Garvesyren fra te tages med salt, så måske virker det også i denne forbindelse?