/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æbleflæsk - hvilket flæsk????
Fra : ingelein
Vist : 4246 gange
30 point
Dato : 31-10-08 14:05

Hej
Normalt gør jeg bare som jeg tror det skal laves, nemlig med æbler og almindeligt bacon, stegt sammen på panden. Bacon i halve skiver og æbler i både. Stegt i lidt smør.

Men nu har mit barnebarn og kæreste lyst til en omgang æbleflæsk hos farmor og farfar. Så må jeg måske hellere lave det, som det gøres normalt (omkring Herning-egnen). Hvordan laver man det efter en opskrift - og hvad kan man servere til - udover rugbrød??

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-08 14:30

Bacon er i princippet godt . Bare ikke det meget saltede og røgede, som de fleste nok kender bacon som.

Jeg bruger det slagteren i Jylland, kalder stribet flæsk.. På min barndoms hjemegn, hed det stegeflæsk. Det er vistnok det samme som i supermarkedets pakker undertiden hedder brystflæsk.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 31-10-08 14:30

Citat
og hvad kan man servere til - udover rugbrød??

Prøv med en ramme pilsner
Højris

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-08 14:41
Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-08 14:44

Æbleflæsk er ikke med bacon eller røget flæsk, hvis det skal være "den rigtige".

I den opskrift jeg linkede til, er der også brugt løg, det er ikke traditionelt, men brugtes "i gamle dage"sådan i visse egne af landet

Og flæsk skal steges først, og æblerne derefter steges i fedtstoffet fra flæsket.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-08 14:46

Citat
I den opskrift jeg linkede til, er der også brugt løg, det er ikke traditionelt,

Jooo det er det hvis man vil lave det på den gamle fynske måde , men kom ikke løg på panden samtidig med flæsk !!! Så bliver flæsket blødt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-10-08 16:07

Citat
Æbleflæsk er ikke med bacon eller røget flæsk, hvis det skal være "den rigtige".

Nå,- Hvad forkert er der idet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-08 16:24

Der er ikke noget forkert i stegt røget bacon med stegte æbler. Det er sikkert en herlig og måske interessant ret.
Det er bare ikke den ret, som hedder æbleflæst.

Den varierer sikkert lokalt. Men jeg kender den også kun med løg i.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-08 17:10

MUMS

Æbleflæsk tilberedes som stegt flæsk og her den gammeldags måde

flæsket krabes og skæres i tynde skiver ( eller du køber det færdigskåret i tynde skiver)
panden varmes så den er stærkt varm
flæsket steges ved svag varme indtil de er tørre og sprøde - du skal hælde fedtet der kommer efterhånden fra ellers bliver flæsket ikke sprødt.

æbler der er vasket kan bruges med eller uden skræl (med skræl fjernes kun kernehuset og blomst og stilk) og de skæres i tynde skiver/ flager står der faktisk i min opskrift) . Fedt fra flæsket hældes i en gryde/eller en lidt dyb pande og her i koges æblerne til de er helt møre ( nogen bruger at komme sukker og vanilie i - det må så være en smagssag)

De kogte æbler garneres omkring flæsket lige ved anretningen

serveres til kogte pillede kartofler og persillesovs

------
det var så en gammel opskrift fra starten af det 19´ende århundrede

Jeg kan personligt bedst lide at de møre æbler serveres så man selv kan vælge om der skal æbler på flæsket eller det serveres som tilbehør

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-08 17:11

btw er madæbler bedst

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-08 17:16

Hej
Lige en kort bemærkning ind imellem forslagene.
Nu har jeg nemlig købt alle mulige slags flæsk, bacon i skiver, bacon i et stort stykke, almindelig saltet fedt flæsk, bortset lige fra det brystflæsk, som I her omtaler, men jeg har en stribet flæskesteg i køleskabet, mon ikke det kan skæres i skiver.

Vi har heller aldrig fået løg til herhjemme, så nu er jeg da først i vildrede.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-08 17:19

Med hensyn til æblesorten
Jeg har tonsvis af Filippa, så det bliver dem. Iøvrigt troede jeg at denne ret hørte til det
salt/sure/søde køkken, og at det var kontrasten mellem disse der skulle være det fine ved retten.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-08 17:20

Hej miritdk
Citat
flæsket krabes og skæres i tynde skiver
Ja, jeg ved godt at der skulle stå skrabes - men hvad dælen er det? Måske fra en gammel opskrift, hvor man skulle skrabe børsterne af sværen?
Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 31-10-08 17:24

Når jeg har lavet æbleflæsk, har jeg aldrig brugt saltet flæsk eller bacon, men fersk flæsk, skåret i skiver. Det kaldes så "stribet flæsk, stegeflæsk eller brystflæsk"

Men noget helt andet ingelein, når dit barnebarn nu har ønsket at få æbleflæsk hos farmor og farfar, tror du så ikke der menes det, du plejer at lave (på samme måde, som han/hun tidligere har smagt det)

Men velbekomme med den ene eller anden løsning, jeg håber det bliver en hyggelig aften

God weekend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-08 17:26

Citat
Måske fra en gammel opskrift, hvor man skulle skrabe børsterne af sværen?
.. ja nemlig - opskriften er jo urgammel

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 31-10-08 18:15

Køb en mager ribbensteg. Læg den i en saltlage i 3 døgn. Skylden under hanen. Skær den i 2 cm tykke skiver. Steg dem på en tør panne til de er sprøde. Gem fedtet og steg æblebåde i det indtil det bliver mos. Smag til med sukker. Spis med frisk rugbrød

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-08 18:43

Hej m13ark
Det lyder som om jeg kunne bruge den steg jeg har liggende - ser tilpas stribet ud - men det kan ikke få lov til at ligge i saltlage - skal bruges på søndag.

Og så er der straks et hold andre børnebørn, som råber efter medbragt æbleflæsk allerede i morgen. De får den efter min sædvanlige måde: Sådan som jeg skrev i mit spørgsmål.

Jeg er modtagelig for flere input - Noget tyder på at det er egnsbestemt - med hensyn til ingredienser.

Foreløbig tak
Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-10-08 18:51

Citat
Men noget helt andet ingelein, når dit barnebarn nu har ønsket at få æbleflæsk hos farmor og farfar, tror du så ikke der menes det, du plejer at lave (på samme måde, som han/hun tidligere har smagt det)

Tror du ikke dit barnebarn vil ha' den vante smag, som når du plejer at lave æbleflæsk .... det tror jeg.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-08 20:10

Hej
Jeg har lige studeret "Ingeborg Suhr" kogebogen - den ligger godt gemt væk hos os, fordi jeg også selv hedder Ingeborg - men ikke er spor su(h)r.

Her lyder opskriften på 400 g flæsk/bacon og 1 kg æbler - ingen løg. Fremgangsmåden er som I også har beskrevet, med at stege hver ting for sig og bruge fedtet til at stege æblerne i.

Godt at emnet ikke kunne få egnsretfanatikere op af lænestolen. Men hvor mange af Jer skal mon have æbleflæsk en af de nærmeste dage?

Hilsen Ingelein -

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 02-11-08 18:41

Tak for svaret ans.
Ja, i grunden lavede jeg to portioner. 1 portion som jeg plejer at lave det:
Bacon på panden (Jeg plejer at købe det i Aldi, fordi det ikke er ret meget røget eller saltet). Og det bliver da også sprødt, selvom man lader fedtet blive på panden. Tværtimod kommer jeg oftest en klat smør i panden før jeg kommer bacon i.
Æblerne blev skrællet og skåret i både og for at det ikke skulle tage for lang tid, kom de først en tur i microovnen i 4 minutter. Derefter hældte jeg æblerne på panden og stegte det hele sammen.

Men jeg tog også mit stykke fersk røget spæk - eller bacon i angreb. Skar det i tynde skiver -ca. 4-5 mm og stegte det på panden. Så kunne jeg altid lægge det ovenpå fadet til pynt.

Alle spiste med velbehag - og det viste sig at barnebarnets kæreste aldrig havde fået æbleflæsk - så nu tror han at det skal smage sådan, som jeg serverede det

Mange hilsner og tak fra Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-08 19:18

Fint at det gik godt.

Så kan du altid til dig og din mand prøve at lave det på en anden måde (fersk flæsk)

Men dit barnebarn havde vel også forventet at få farmors æbleflæsk, som det plejer at være.

Tak