/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Ny eller brugt bil?
Fra : theged
Vist : 405 gange
50 point
Dato : 30-10-08 11:32

Hej.

Jeg overvejer at købe bil, men jeg er usikker på om jeg skal købe en brugt eller en ny. En brugt bliver forsikringer lidt størrer end hvis jeg køber en ny, med forsikring til.

Har i nogle forslag?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 11:36

Vi kan da ikke have en mening om DIT bilforbrug

Du skal købe det der passer til dit forbrug og pengepung....

Du skal sgu da ikke købe bil efter forsikringsmæssige forhold...(for det er vel ikke Ferrari du vil have)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-10-08 11:46

Nu skriver du ikke noget hverken om hvilken slags bil og forsikring fu tænker på eller hvad du ønsker at opnå.

Men du snakker økonomi, så her er et tip: Gå på biblioteket og find FDM's sidste opgørelse af 'hvad koster det at have bil'. Du finder undersøgelsen i resumé mange steder men gå efter den detaljerede gengivet i bladet 'Motor'. Tilpas den så til dit behov med dine egne forudsætninger (herunder forsikringer).

Men det er jo sådan at:
- Afskrivningen (værditabet) er størst jo nyere bilen er
- Vedligeholdelses- og driftudgifter er større jo ældre bilen er.
Lige præcis hvor den bedste balance mellem disse to er, det kommer an på så meget

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-10-08 11:51

Refi skrev:
Citat
Du skal sgu da ikke købe bil efter forsikringsmæssige forhold...

Det er da en god idé at købe bil ud fra totaløkonomi. For specielt unge mennesker kan disse 'bil+forsikring'-pakker være en væsentlig måde at holde totaløkonomien på et rimeligt niveau.

I dette tilfælde tales der så om 'lidt størrer' - hvad det så end betyder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 12:02

Citat
For specielt unge mennesker kan disse 'bil+forsikring'-pakker være en væsentlig måde at holde totaløkonomien på et rimeligt niveau.

Salgsgas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-08 12:11

De "billige" bilforhandler-formidlede forsikringer , er når man ser dem rigtig efter i sømmene, ikke bedre eller billiger en andre forsikringer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-10-08 12:16

Helt enig med Henrikkrebs, FDM's sammenligninger er et godt udgangspunkt for køb af bil, ny eller brugt. opdelt i forskellige prisklasser. En ny bil har altid den fordel, at den er driftssikker i en lang periode, altså forudsigelige udgifter, hvor en brugt bil ofte har forudsigelige udgifter, pludselig er der noget galt og den skal på værksted osv., så det kan være aværere at budgettere med udgifterne.

Og så er der jo den gamle vittighed om hvorfor mænd kan lide kvinder i gummi, lak og læder.

De lugter af ny bil!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-10-08 12:19

Øh, i mit indlæg skulle der om brugt bil stå Uforudsigelige udgifter.

Og min entertast er vist gået amok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 12:23

Du skal bare huske at slippe speederen (enter)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-10-08 06:41

Der findes INGEN forsikringsselskaber der tager en 18 årig nystartet forsikringstager ind til fx 5.000 kr. om året i nystartet præmie - og tre år efter som eletekører, hvis pgl. har kørt skadefrit, så forsikringerne som sammen med ny bil er betydeligt billigere, men de er ikke bedre, da dækningen er den samme. Forskellen ligger alene i præmie og så en noget højere selvrisiko!