/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
tibehør til frikadeller
Fra : sommefuglen
Vist : 984 gange
50 point
Dato : 30-10-08 10:04

Jeg skal lave frikadeller til et taselvbord. Jeg vil høre om der er nogen der har en ide til noget tilbehør. Det skal ikke være kartoffelsalat. men gerne noget med kartofler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 10:08

Flødekartofler.... (rødkål giver vel sig selv)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-10-08 10:35

Citat
Det skal ikke være kartoffelsalat
Jeg prøver nu alligevel med en skøn krydret variant
Eller en god pastasalat - se her http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/pastasalater.html

Du kan også servere små ovnbagte kartofler. Små kartofler skrubbes, drysses med salt og Herbes de Provence (færdig krydderiblanding). Læg dem på bagepapir små smørklatter på. Luk bagepapiret med hæfteklammer - ind i ovnen 200 grader ca 40 min. smager skønt Dertil en god skål salat.

Ingefærkrydret kartoffelsalat
Tilberedningstid: 60+ min.
Årstid: Hele året
Antal: Tilbehør til 6

1½ kg skrabede nye kartofler
4 tomater (ca. 300 g)

Salatsauce
½ liter Karolines Køkken cremefraiche 18%
250 g Karolines Køkken kvark 1%
1 dl grofthakket bredbladet persille
2 spsk finthakket frisk ingefær
1 spsk finthakket rød chilipeber
1 tsk sukker
2 tsk groft salt
friskkværnet peber

Pynt
bredbladet persille
Hertil
750 g grillet kød, fx kyllingefilet
600 g dampede grønsager, fx haricots verts

Kog kartoflerne i letsaltet vand, lad dem køle af og skær de største i mindre stykker. Skær tomaterne i både.

Salatsauce: Rør cremefraiche, kvark og de øvrige ingredienser sammen. Vend kartofler og tomater i og smag til. Server den ingefærkrydrede kartoffelsalat til kød og grønsager.

Tip: Kartoffelsalaten kan stå tildækket i køleskabet til næste dag.

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/orientalsk-kartoffelsalat.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-08 10:58

Refi...flødekartofler og rødkål Er du amerikaner LOOL

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 11:02

Jeg kan skam også hente et hav af opskrifter. Prøv selv at google Vil nu helre komme med egne erfaringer Råstegte hartofler som du lige har forkogt i 5 min Krydret med hvad du kan lide stærkt hvidløg surt sødt eller??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 11:04

Citat
Råstegte hartofler som du lige har forkogt i 5 min
ja ved godt de så ikke er helt råstegte Bare sådan inden en eller anden moderator kaster sig ræbende over det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-08 11:08

Citat
Refi...flødekartofler og rødkål

Nej...

Men folk kan vel selv vælge - var det ikke ta-selv-bord

Du kan ikke stille frikadeller til rådighed UDEN rødkål UANSET andet tilbehør

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-10-08 12:37

Hvis det ikke nødvendigvis skal være kartofler er stuvede hvidkål -Sdr. jydsk hvidkål- gode mange kan lide det, det bliver stor afsætning på tror jeg, med masser af peber på og rødbeder til.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-10-08 12:42

Nåååå på den måde. Du er tilgivet refi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-08 13:08

Stuvede bladbeder.

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 30-10-08 14:34

Nu er det jo snart jul så er krøste kål en oplagt emne sammen med frikadeller: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7443 eller mere hverdags agtig: Stuvet hvidkål, det er mums

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 30-10-08 19:02

Hvad med en gang bagte rodfrugter? det smager himmelsk.

1½ kg blandede rodfrugter (selleri, persillerod, pastinak, rødbede, gulerødder, kartofler)
½ potte frisk timian
olivenolie
salt og peber.

Rodfrugterne skæres i stave og vendes i olivenolie, timian, salt og peber
Bages i ovn ved 200 gr. ca. 40 min. til de er møre - husk at vende undervejs.

Accepteret svar
Fra : Jerod

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-08 23:32

Hej Sommerfugl

der er forskelligt kartoffelrettet du kan servere.

Tærte med kartoffel (uden tærtedej)
halve kartofler , hvor fyldet er taget ud og kryddret og tilbage.
Fløde kartofler som refi sagde.
Rosti kartofler (i fad med krydderier).
Kartoffel brød.

Hilsen
jerod

Godkendelse af svar
Fra : sommefuglen

Dato : 18-11-08 10:06

Tak for svaret Jerod.