/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine i køkken
Fra : Klumme
Vist : 1618 gange
50 point
Dato : 28-10-08 21:50

En godmodig diskussion mellem 2 går på, hvor vidt det afsættes afføringsrester i en køkkenvask-vandlås, når man vasker med en maskine som er installeret i køkkenet. Det forudsættes at der vaskes noget , f.eks. et par bukser der er skidt i. Tilslutningen til afgangsvandet går ind før vandlåsen i køkkenvasken.

Hvordan er det i øvrigt generelt med hygiejnen i et køkken, hvor der er monteret vaskemaskine.
Var den installeret i et køkken, hvor der var offentligt tilsyn, ville det helt sikkert være forbudt, og det er der vel en grund til. Er der nogen som har forstand på dette?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 22:00

Glemte at anføre, at det dybest set drejer sig om muligheden for at få E-coli bakterier i køkkenet på den måde. Altså mere end der altid er, således at den kritiske grænse overskrides.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-08 22:02

I disse salmonella-tider accepteres det jo at opvaskemaskinen har samme afløb som køkkenvasken, og bortset fra lugten er fækalier og baktusser nok lige farlige.

Nok noget helt andet i offentlige og restaurantkøkkener hvor de deler forskellige smileys ud med rund hånd.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 28-10-08 22:09

Hej med dig.

Hvis der ellers bliver opretholdt en god hygiejne skulle det absolut ikke være et problem at ha' en vaskemaskine i sit køkken.
Med hensyn til afløb og rester skal man blot sørge for at der bliver skyllet mindst 65 grader gennem så sidder der ikke noget tilbage.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 22:13

Lugten havde jeg sådan set ikke tænkt på, men det spiller selvfølgelig osse ind. Der er i øvrigt himmelvid forskel på Salmonella og E-coli. Nu ved jeg ikke hvordan andre reagerer på lugte, men på en eller anden måde kan jeg bedre klare lugten af rådne grøntsager end lugten af lort. Bortset fra det så hælder man vel ikke smaskrådne ting i vasken. Hvor skulle de forresten komme fra. Jeg har i hvert tilfælde ikke så fordærvede ting nogen steder på adressen.

Men det er altså tilladt at have vaskemaskine i køkkenet og lade afgangsvandet gå ud før vandlåsen? Ingen gætterier tak!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 22:15

Pia.
Vil det sige at hvis der skylles med 65 ° eller mere så er al lort (lort er bogstavligt ment) væk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-08 22:33

Masser af vandlåse til køkkenvaske har jo en 3/4" studs ti netop det brug siddende FØR vandlåsen.

Hvis det så slår op i vasken er det vist på tide at rense vandlåsen.

Meeeeeen man skal vist have trillinge-babyer med dårlig mave og brug af gammeldags genanvendelige bleer for at gøre det til et problem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-10-08 22:35

Hej Klumme
Helt ærligt, hvor meget lort er der i det du påtænker at vaske? Plejer man ikke at skylle det værste af først? Eller havde du tænkt dig at smide det hele i vaskemaskinen?
I gamle dag, hvor man havde stofbleer og var nødt til at koge dem i en stor gryde, gjorde man det da også i køkkenet og hældte vandet i vasken.
Hvor er forskellen? - Bortset fra at lortet blev kogt?????
Hvor får du alt det lort fra???? Kommer i tanker om den film, hvor to drenge sidder sammen og den ene siger noget med " X antal baljer lort". Og den anden dreng spærrer øjnene op og siger "Hvor mange baljer lort var det nu det var?".
Nb. Nu ved jeg så også hvorfor det hedder "vand & gasmester"

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-10-08 23:22

Hej Klumme.
Citat
mere så er al lort (lort er bogstavligt ment) væk.

Ja det er !!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 23:35

Hold da kæft det er morsomt at se de scenarier nogle brugere kan udpønse...trillinger, spande af lort og jeg ved ikek hvad. Jeg troede egentlig. at selve historien var uinterssant, hvad den så sandelig også er, men til utidigt nysgerrige skal jeg da gerne levere den.

Min gode ven og jeg sidder med en kop kaffe og en lille sidevogn og snakker. På et tidspunkt sir han: "min svigerrmor er pissesur på mig". Nåå hvorfor det? Min svigerfar som er syg og gammel som du ved, havde et uheld, så han sked i bukserne. Min svigermor er ret foretagsom så hun fik lige gjort ham i stand og givet ham et par joggingbukser på, som hun lånte af mig. Nu ville hun fandme vaske bukserne i vores vaskemaskine, for så kunne hun tage dem lige hjem og hænge dem til tørre. Aldrig i livet havde han sagt til hende. Der skal ikke vaskes lortebukser i mit køkken. Basta. Hun skyllede dem selvfølgelig først, men han var ligeglad. Der skulle ikke vaskes lortebukser i den maskine.

Det vi så sad og drøftede var, om der var rimelighed i hans beslutning.

Så nu er alle glade ik?? LOOL Og så var der de seriøse veldokummenterede indlæg om problemet...tak.

Og nej det er ikke mig selv som er camufleret. Jeg har ingen svigermor og svigerfar, eller andre som besøger mig og skider i bukserne okay...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-10-08 23:47

Hej Klumme
Sig til vennen at hans svigerfar skal ha' gummistøvler på altid - så ved man hvor man har skidtet. Men spørg ikke, hvor jeg ved det fra
Hilsen
Ingeleiln

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-08 23:48

Vaders

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-10-08 23:59

Citat
Vaders

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 00:45

Vaders... ja hvad skulle jeg ellers sige. Det har jo ikke rigtig noget med sp. at gøre

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-10-08 08:21

Det lyder mere somom han bare ikke synes det var fedt med en andens uheld i egen maskine - egentlig ikke særligt charmerende træk ved ham.
Sundhedsskade ved maskine i en almindelig husholdning i køkkenet tror jeg ikke på. Almindelig husholdning er aligevel fyldt med uafvaskede dørhåndtag osv som i langt større grad udgør en risiko. Der er vist noget om at et af de reneste steder er på wc-brættet, fordi her husker man at gøre rent. Man vasker normalt hænder efter håndtering af det snavsede tøj og tørre en vaskemaskine af jævnligt ikke?

Bortset fra det har jeg selv vaskemaskine i køkkenet og er generet af det. Mest af æstetiske hensyn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 08:54

Det kunne det være jomfruane. men som jeg forstod på ham, så var det faktuelt muligheden for at der kom mikroskobiske fækalierester i vasken når maskinen pumper ud. Trykket er stort nok til at det kan småstænke op af afløbet i vasken.

Det er da sandsynligt at du har ret, men det man opfatter som en reel "fare" får jo altid en til at reagere anderledes, end man normalt gør ved de ting som ikke er så åbenlyse. Man kender dem, men er ikke så bevidst om dem...håndtag mv.

Om det er mindre pænt af ham, ved jeg ikke rigtig. Det er jo ham der bestemmer, hvad der skal i hans maskine, og hvis han får det dårligt med det, er det vel osse fair at konen slæber lortebunken med hjem til sig selv og vasker den der. Noget andet er at jeg ikke forstår hende. Var jeg i hendes situation, kunne jeg da ikke drømme om at spørge om lov til at vaske LOOL Aldrig i livet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-10-08 10:08

Hej Klumme
Havde vi haft vaskemaskine i køkkenet og et af mine børnebørn havde haft et uheld, ville jeg da ikke betænke mig på at få bukserne skyllet og vasket straks. På en eller anden måde lyder dit eksempel mere ulækkert - ved ikke hvorfor.

I Tyskland er det sådan at folk selv må tage alt tøjet som de har brug for med hjemmefra. Fra underbukser - til natkjole-py - alt. Og det påhviler også de pårørende at tage tøjet med hjem til vask. At der så kan være noget med lort over det hele, så forefinder man det bare i en plastikpose i patientens skab. Bvadr...... når man kun kan komme på beøg et par gange om ugen. Det var min søster i Flensborg, som havde tjansen.... Hun åbnede kun plasticposen og smed det hele i vaskemaskinen, som dog ikke står i køkkenet.

Ps. sygehuset leverer dog sengetøj - og det får lov til at blive liggende mere end 2 dage. Men ved særlig uheldige lejligheder bliver det dog skiftet.

Hilsen Ingelein - og undskyld det upassende indslag med gummistøvlerne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 10:52

Det gør ikke noget, men det er generelt for tråden, at de færreste beskæftiger sig med mit spørgsmål, men har alle mulige scenarier fremme, bedømmelser af min vens "karakter" ved at afvise konen og hvad de selv plejer at gøre osv osv. Alt det er da vældig hyggeligt, men besvarer ikke mit spørgsmål som går på E-coli og intet andet.

Lad mig lige for god ordens skyld indsparke, at spørgsmålet ikke er oprettet i smalltalk. Ikke noget jeg normalt hænger mig i, men i dette tilfælde har smalltalk fuldstændig fjernet fokus fra mit oprindelige spørgsmål.

Samtidig synes jeg godt jeg kan tilstå, at jeg har et forhold til mit eget lort og mine børns (da de var små), men et aldeles andet forhold til en "fremmed" voksen mands lort. Jeg kunne forestille mig, at min ven har samme holdning. Når alt kommer til alt, så var der jo ikke tale om et nødstilfælde, hvor det drejede sig om liv eller død, men udelukkende lort eller ikke lort.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-08 10:54

Hej Klumme.
Nu når vi også snakker grader , vil jeg da også benytte lejligheden til at gøre opmærksom på at det er noget opreklameret bæ at man reklamerer med "tøjet bliver rent ved 30 grader" ....gu' gør det ej. Det kan godt være det ser rent ud men baktusserne lever i bedste velgående.
Man skal vaske undertøj , håndklæder og den slags ting ved MINDST 60 grader. Resultatet af IKKE at gøre det er man risikerer at få svampe infektioner , og det der er værre .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 10:59

Okay...Så må jeg lave om på det. Her i hytten har vi så aldrig haft rent tøj, men det er lige snavset

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 11:01

Det kan man jo egentlig sige sig selv. Smider man en lørdagskylling i vaskemaskinen blir den jo heller ikke salmonellafri på 30 °

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 11:02

Citat
og det der er værre
Gisp...hvad er det??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-08 11:04

Citat
Smider man en lørdagskylling i vaskemaskinen blir den jo heller ikke salmonellafri på 30 °

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-08 12:59

Kommer i tanke om jeg lige har lavet/kogt rødkål !!!!!
Det kunne jeg jo bare ha' kogt i vaskemaskinen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 13:02

Du får nemmere al rødkålens fodsvamp væk, hvis du gir den en tur i tørretumbleren. Der er mere varme på. Men måske krymper den

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 13:09

Jeg skal ha Albóndigas con tomate y tagliatelle i aften, så jeg skal hverken bruge vaskemaskine eller tumbler. Kan ske jeg skulle lukke denne tråd inden den går helt op i mad LOOOL

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-08 14:36

Citat
Kan ske jeg skulle lukke denne tråd inden den går helt op i mad LOOOL

Ja men inden du så gør det vil jeg liiiige fortælle dig . Jeg skal ha' boller i karry.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 29-10-08 15:08

Til aften skal jeg have VÆLTET lokum.
Det ved i sikkert ikke hvad er?.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 15:41

Citat
Jeg skal ha' boller i karry
Fandme osse lækkert med nykogt rødkål til

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-08 15:42

Velbekomme dig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-10-08 17:05

Citat
Fandme osse lækkert med nykogt rødkål til

Du er morsom er du
Rødkålen er til 2 ænder der skal grilles på lørdag og så har jeg ,som sædvanlig , været så smart at koge så der er frosset ned. Så er der også til jul og lidt til.

Tak for point klumme.