/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batterilampe lyser
Fra : annette01
Vist : 7977 gange
200 point
Dato : 27-10-08 14:08

Jeg har en Vectra 1,8, hvor batterilampen lyser. Jeg var ude på en lang tur i regnvejr igår.
Lige pludselig lyste den røde lampe på instrumentbrættet efter en lang tur. Det skal lige nævnes at blæseren kørte på fuld kraft samt elbagrude var i gang på grund af dug og en GPS var også tilsluttet.
Mit spørgsmål er, om alt det kan være med til at batteriet ikke kunne følge med - eller noget andet kan være galt?.
Skal lige nævne, at jeg var nede og prøve at starte bilen i morges og den startede med det samme, men det røde batterilyset forsvandt ikke på instrumentbrættet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-10-08 14:16

Det betyder at din generator ikke lader, måske er det kun kul i generatoren der skal skiftes.
Den smarteste måde er et DC Jævnstrøm voltmeter over polerne på batteriet, så skal du se den stiger fra tomgang til halv gas. Nok omkring 12,6 volt til 14 volt. Gør den det ikke, så hen til en autoelektrikker.
En anden måde er at se på forlygterne, fra tomgang til halv gas, der skal være mere knald på ved halv gas, specielt hvis du bruger meget strøm.
Lader den ikke, så har du kun højest 1 times kørsel, så er den død.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-10-08 15:50

Jeg har været udsat for at kileremmen var defekt.

MVH Smokei

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-08 16:09

Det burde fortælle at din generator af en eller anden grund ikke virker.
Med moderne vekselstrømsgeneratorer er ladelampen ikke så pålidelig en information, som med gammeldags jævnstpændingsgeneratorer og mekaniske laderelæer.

Fejlen kan derfor bare være i indikatorkredsen for lampen. Men den burde vise at du ikke kører længere, før stømmen på akkumulatoren er slut.
Det sker hurtigt når man kører med kørelys. Gps tager så lidt strøm at det er uden betydning.

Fejlen kan være , kul i generatoren, viklingen i generatoren , brud på en ledning, knækket eller løs kilerem eller defekt ensretterdiode. måske noget helt andet. Det er svært at sige uden at undersøge bilen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-10-08 16:39

Tjek først om generatorens kilerem er knækket - altså helt væk.

Kommentar
Fra : annette01

Dato : 27-10-08 18:45

Jeg forstår ikke rigtig det palle Hansen skriver, at jeg kun kan køre 1 time, for jeg har altså kørt nogle timer og den starter med det samme, hver gang uden problemer.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-10-08 19:22

At ladelampen lyser indikerer, at generatoren ikke lader optimalt.
Det kan ganske rigtigt være kullene der er slidt, og det er en relativt nem og hurtig reparation.
Men det kan også forekomme, hvis f.eks. kabelforbindelserne er korroderede eller ligefrem knækkede undervejs fra generator til batteri.
Under alle omstændigheder bør du i egen interesse få det undersøgt hurtigst muligt, da batteriet ikke bliver holdt optimalt opladet. På et eller andet tidspunkt vil det være så fladt, at du ikke længere kan starte - og det er som regel på det værst tænkelige tidspunkt - så et smut omkring en mekaniker eller autoelektriker.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-08 19:36

Det du kører på lige nu er strømmen fra batteriet og generatoren lader åbentbart ikke nok. Eftrehånden vil batteriet så blive tappet fir strøm og du vil ikke kunne starte mere.

Princippet med at ladelampen lyser på fungerer på den måde at fra klemme D+ på generatoren går der en + over til en lampe og hvis generatoren ikke kan overvinde den strøm lyser lampen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-08 14:22

Desværre er systemerne til ladelampen ikke så pålidelige .
Der er derfor en mulighed for at den eneste fejl er, at ladelampen lyser uden grund.

Fijalas enkle forklaring holder ikke vand. Han skriver heller ikke hvad det er for en strøm, han mener.

Men der kan også være noget alvorligt galt, så du må få en kyndig til at undersøge det.

Pallbhansens råd om at checkke med lysstyrken i lygterne, er en simpel men effektiv måde at kontrollere om generatioren kan give tilstrækkelig spænding og strøm.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 28-10-08 15:54

Der er forskel på lysstyrken på ladelampen når du kører, hvis den kun lyser svagt, indikerer det at en ensretter i generatoren er gået, og du feks. kun lader med halv effekt.
Når du sætter nøglen i og drejer den lidt uden at forsøge at starte, så sætter du strøm til instrumentbordet fra batteriet, og bla. ladelampen skal lyse da den får strøm i den ene side, og den anden er forbundet gennem generatoren til stel. Når du så starter, skal generatoren levere strøm, også ud af den lille ledning der løber til ladelampen. Vupti ladelampen får nu strøm fra begge sider, og skal slukke, da der er ens spænding på begge sider af ladelampe-pæren.
Så læg mærke til om den lyser før bilen startes, og om den lyser lige så kraftig når motoren går.
Hvis det er tilfældet burde du ikke kunne køre flere timer, og du burde kunne mærke at startmotoren har besvær med starten.
VH Palle Hansen
NB: Hvis den ikke lyser når nøglen drejes lidt (uden at starte) så er det en sikring eller andet som ikke vedrører generatoren, og så kan du kører uden problemer, indtil du får ordnet "det mindre problem"

Godkendelse af svar
Fra : annette01

Dato : 28-10-08 18:51

Tak for svaret pallebhansen.