/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
syreangeb
Fra : jensogmumi
Vist : 1057 gange
65 point
Dato : 25-10-08 18:39

Jeg skal til at lave lidt om på mine nye zinktagrender, og opdager til min rædsel ,at syren der er i klemmelisterne angriber zinken . Er der nogle her der har været udsat for det??og hvad kan jeg gøre for at stoppe syreangrebet??? ( skal lige huske at sige der er tale om nybyg)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 18:47

og det er trykimpregnerede klemlister

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 42 point
Dato : 25-10-08 19:09

Nu er jeg ikke helt med på hvad det er for syre der kommer fra det du kalder klemmelisterne, men et godt råd er ALTID sæbevand.
Sæbevand er en base og modvirker syre, så godt med sæbevand vil både stoppe syreangrebet og tildels afhjælpe det der allerede er kommet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-08 19:33

Da du nævner "nybyg", - er du selvfølgelig opmærksom på at henvende dig til leverandøren, alt efter om det er selvbyg:, (leverandøren af renderne). Færdigbyg: bygmesteren af byggeriet.
Du skal i hvertilfælde ikke begynde at lave lappeløsning selv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-08 14:24

Hvad er det for en syre ?

Hvorfra ved du at korosionen skyldes syre ??

Tror du ikke nærmere at det er galvanisk fænomen på grund af forkert materialevalg.

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 26-10-08 16:35

Jeg kan se ætsninger ud for hver klemmeliste på mit fodblik og tagrende .Der må derfor være saltsyre i inpreneringen da saltsyre angriber zink. skal lige pointere, at klemmelister er de lister der holder afstand mellem lægter og spær, for dem der ikke ved det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-08 17:22

ja saltsyre angriber zink.

Men fordi noget angriber zink, behøver det ikke at være syre.

kan du huske Holberg:
En sten kan ikke flyve. Så morlille er en sten.!!!!!

Jeg tror stadig ikke på forklaringen med syre, og slet ikke saltsyre,

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-08 23:27

Nej det med saltsyre virker ikke særlig sandsynligt - nu er det jo også sådan at mange andre syrer end lige saltsyre angriber zink - f.eks. eddikesyre - salpetersyre - svovlsyre, ja og endnu flere .......
Den slags klemmelister du hentyder til her må være dem der sørger for at vand fra undertaget kan løbe forbi lægterne og dermed ned på dit fodblik og dine tagrender ud for hvert spær - den kondens og anden fugt der løber ned her har jo så lidt med fra undertaget og fra imprægneringen af disse klemmelister, det må være denne kemiske sammenblanding der skaber en væske som kan ses på zinket, det er jo ikke sikkert det ligefrem ætser, men måske renser det bare zinket, så det kommer til at se renere og blankere ud lige der hvor denne væske løber ..........
Til orientering kan jeg nævne for dig at i blikkenslagersproget kan klemmelister også være noget ganske andet ........ http://vvs-eksperten.dk/index/klemmeliste-2x40x2000mm-p6215
.... men uden betydning i denne sammenhæng.
Som beskrevet tror jeg at det ikke er en ætsning, men en rensning af dit zink der foregår.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-08 17:28

den syre du snakker om er nødt til at være impregneringsvæsken fra klemlisterne ikke.
Jeg har ikke tidligere set det og jeg har lige smidt nyt tag på her i august hvor fodblikket er alu og tagrenden er aluzink med galv. rendejern. Ingen "syreangreb".
Jeg ville også henvende mig til leverandøren af klemlisterne og tagrenden for at høre hvad det nu var for noget

Kommentar
Fra : jensogmumi

Dato : 27-10-08 17:42

Jeg har henvendt mig til leverandøren og de sender en expert ud for at bedømme sagen.Så må vi jo se hvad de kommer frem til.

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 06-11-08 17:49

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-11-08 17:57

og hvad endte eksperten så med at sige til fænomenet