/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Mikrofon ting..måske?
Fra : DingoJNK
Vist : 735 gange
500 point
Dato : 24-10-08 15:03

hej..

når de kendet indspiller en sang/cd bliver der jo tit lavet en hel del om på deres stemmer (så hvis det lyder af lort til så kan det komme til at lyde helt vildt godt)...
ved i hvad sådan en ting hedder og hvor man kan købe den...

Knus mig..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 15:23

Citat
så hvis det lyder af lort til så kan det komme til at lyde helt vildt godt

Nahhhh....

Der er grænser

men det kan da "pyntes" på

http://www.pioneer.dk/dk/products/44/74/461/SVM-1000/specs.html

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-08 15:52

Produktet dar kan anvendes til at rette op på falske toner hedder en auto-tuner. Men kører du autotuning for ekstremt, får du Cher og Brdr Olsen effekten (der hvor stemmerne knækker). Andre typer manipulationer kan dannes med en Harmonizer (det bruger Peter (fra Peter og De andre Kopier) til at komme til at lyde lidt mere "Kim Larsen'sk" af. Den slags effekter opererer med kunstigt producere toner produceret udfra inputtet og kan i sagens natur fungere som kor-maskine.. Ekempelvis kan et af mine keybord's producere forskellige kor ud fra det jeg synger. Lyder lidt Creamy-agtigt (de to piger) Harmonierne kommer i dette tilfælde enten fra selve klavituret, eller aflæses i harmonierne i f. eks. en Midi-fil.
"Kor-maskine" der danner stemmer udfra hvad du spiller på guitar er også i handelen (kan købes hos Eskildsen.

Ellers består pynteriet mestensdel af equelisering (tone områder op/ned). Rumklang (siger sig selv). Ekko (siger sig selv) Chorus (effekt med en kort forsinkelse der varieres - lidt a'la kunstigt roterende højttaler (leslie)).

Selve mikrofonen og gearet har lidt farvning af lyden. Eksempelvis holder jeg meget af Shure SM58, hvor jeg føler det giver mg lidt ekstra bund i sangen. Et par piger jeg lavede lyd på kunne du simpelthen ikke forstå, hvis ikke de sang i AKG osv osv.

Men synger du rædselsfuldt, kan det ikke reddes (så ville man jo kunne redde Sussi og Leo, og det er vist ikke lykkedes for nogen endnu).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-08 16:04

http://cachepe.zzounds.com/media/VoiceLiveDemo3-b47a258733cd357e3ed58327d462b251.mp3

her har du en demo med en guitarist der anvender en TC Harmonizer. Dvs korstemmerne du hører er kunstige. Men havde han sunget af helvede til havde du bestemt ikke rettet noget op med sådan en - tværtimod!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 24-10-08 20:16

Og her tror man at man lige kan score et par billige points. Og så har 3773 været der
Gider snart ikk.. jo sgu. Jeg må bare være mere vågen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 20:25

Snup en pils - det kvikker

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-10-08 01:45

Er det noget man kan tilslutte sin radio så man ikke behøver at fare hen og slukke den når der spilles noget med Sussi og Leo.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-10-08 15:51

Næh Mulvarp, der vil jeg anbefale et trådløst tænd/sluk relæ. Det er vist mest effektivt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 20:31

Fik du svar?

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 14-11-08 13:42

Duøøhhh Dingo, hvad er du gerne vil vide? Hvorfor blacklister du?

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 19-11-08 11:18

...men derfor får du alligevel et par effekter mere:

Overstyring (lyder grimt - bruges ofte sammen med kraftig EQ til at eftergøre "telefon stemm"

Dynamik begrænsning/limiter/kompressor: Ligger i det første udtryk. Bruges til at undgå overstyrende peaks.

Klippe/klistre. En sølle sanger kan du tage mange gange og klippe sammen til noget nogenlunde hæderligt. Har præsteret at have over 22 cuts i en sang.

Dubbe: Indspille de samme to gange unisont oveni hinanden (lyder sært Lecia og Lucienne agtigt)

Så det eneste der redder lidt er: Autotuning og tilførsel af kunstigt producerede overtoner. Resten er ren pynt og kræver hæderligt råmateriale