/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toppakning
Fra : Basse8435
Vist : 3225 gange
20 point
Dato : 20-10-08 18:07

Hejsa

Skal have skiftet toppakning og tandrem
ved en sort mekaniker der tager 150 i timen sort

Hvad skal jeg regner med det kommer til koste i alt

det er peougot 405 1.8i

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-08 18:35

Det kommer an på om SKAT kigger med

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 20-10-08 18:59

hvad motor og årg

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-10-08 19:02

Hvis SKAT kigger med, skal du regne med et ret betragteligt tillæg i normal timelønnen.

Jeg skal undgå at kommentere yderligere på dét, og i stedet koncentrere mig om en neutral udlægning af omkostningen :
Et maskinværksted skal have ca. 400,- + moms for at planslibe topstykket (nødvendigt).
Toppakning koster rundt 200,- inkl moms.
Et sæt nye topbolte ca. det samme (de SKAL udskiftes)
Tandrem ca. det samme.
Strammerulle og løbehjul ca. 600,- inkl moms.
Vandpumpe ca. 350 inkl. moms

Regn med 7 værkstedstimer hos en erfaren mekaniker.
Regn med mindst det dobbelte timetal hvis du selv skal gøre det hjemme i garagen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-08 20:08

Halløj Beestone.
Hvorfor planslibe. Det er da kun hvis det er skævt.
Hvorfor ny vandpumpe ???

Hvorfor nye bolte ????

Derimod betyder det meget at arbejdes gøres omhyggeligt og fagligt korrekt. Det sker ikke altid på værkstederne, hvor man har meget travlt med at holde akorden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-08 21:28

Hvorfor planslibe topstykket????

Årsagen til skift af toppakning er som regel, at den er defekt = utæt = vand, og evt. oliepild = sandsynligt at motor har været kørt for varm = at toppen med 99 % sikkerhed er blevet skæv, eller der er spor i godset hvor pakning har været utæt = planslibning nødvendig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-08 21:30

Hov, glemte noget efter "planslibning nødvendig "......hvis ikke det gøres = stor sandsynlighed for defekt toppakning igen efter kort tid

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-10-08 16:53

Toppakningen bliver utæt, fordi topstykket er vredet nogle 10.de dele eller 2.
Det betyder, at topstykket ikke ligger plant imod blokken, derfor skal toppakningen forsøge at holde sig lige tyk over det hele når topstykket spændes ned. Det kan selvsagt ikke lade sig gøre.
Derfor bliver den ny toppakning ikke tæt, medmindre topstykket planslibes.

Topboltene er strækbolte og kan IKKE genbruges når de én gang har været tilspændt med korrekt moment. Risikoen for at knække en genbrugs topbolt er meget stor.

Det vil være falsk økonomi IKKE at udskifte vandpumpen, når der alligevel arbejdes i dette område.
Hvis den gamle vandpumpe går 5000km efter denne større reparation, skal du pille tandremmen af igen for at udskifte vandpumpen.
Arbejdslønnen herfor er 5-7 gange prisen for vandpumpen - og dette arbejde er jo allerede udført når alt det andet skal udskiftes.

Kun hvis der er dokumentation på at vandpumpen højst er ca. 50K km gammel, ville jeg undlade at udskifte den.

Det har ikke noget at gøre med om arbejdet udføres "ordentligt" eller ej.
Derimod om det udføres korrekt.
Det er jo ikke en planslebet knallert der rodes med hér ...

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 01:43

Citat
Toppakningen bliver utæt, fordi topstykket er vredet nogle 10.de dele eller 2.

En toppakning kan altså blive utæt af mange andre grunde, alder f.eks. Hvis topstykket er af støbejern og motoren ikke er blevet kørt overdreven varm er det sjældent nødvendigt planslibe. Den nye toppakning vil også tage af for meget skævhed. Hvis topstykket sidder ordentligt spændt skal der enorm meget varme til at gøre det skævt. Husk det sidder med op til 12 - 14 bolte som er med til at "holde det lige".

Citat
Det har ikke noget at gøre med om arbejdet udføres "ordentligt" eller ej.
Derimod om det udføres korrekt.

Man kan sagtens udføre arbejdet korrekt uden at planslibe topstykket. Det hedder mekaniker ikke reservedelsudskifter.

Når du engang skal skifte toppakningen er det meget nemt at måle topstykket ud for skævhed med en rettestok og en en mikrometerskrue alternativt søgerblade i de helt små tolerancer. Skævheder som kun kan måles i hundreddele har ingen betydninger da toppakningens tykkelse og en korrekt tilspænding af topstykket (det er MEGET vigtigt) kan kompensere for meget, især hvis det er et alu topstykke.

Hvilken bil og hvor gammel er den ?.

Hvorfor tror du toppaknigen er gået ?.

Hvor mange kilometer har motoren gået med den tandrem den har ?.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 01:44

Så ikke lige du havde skrevet bilmærket

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 01:47

Husk forøvrigt også at måle blokken ud for skævhed især hvis den har været meget varm. Jeg har set skæve blokke også hjælper det fedt at planslibe topstykket

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-12-08 01:49

Har selv haft en peugeot 405 1,8 i. Fed bil. Jeg havde dog aldrig nogle problemer som krævede større reperationer

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-12-08 15:16

[YOUTUBE]Indsæt youtube link her[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 01-01-09 21:14

Jeg vil lige foreslå dig at investere i en "haynes" manual der passer til din bil. Der kan du, skridt for skridt, læse hvordan du gør. Den fås i bl.a. THansen og biltema. Den koster et mellem 170 til 300 kroner. Du kan selvfølgelig låne den på biblioteket men de er ikke glade for sorte fingre på siderne.