/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
kost og logi
Fra : varp
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 19-10-08 18:29

vores søn bor herhjemme i sit værelse og har ca. 10000 kr udbetalt om mdr. han har faste udgifter på ca. 2700 kr pr mdr. han er næsten 21 og hans kæreste er 18 og de bor og spiser her i ca 20 dage om mdr. hvad syntes i er rimelig at han skal betale for at bo herhjemme, hvis vi ser bort fra kæresten.

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 19-10-08 18:31

Kr. 2500,- pr. måned

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:33

Værelse ca 1500 - 2000 pr måned. Kost tøjvask mv 2500 pr måned. Synes han det er for dyrt, er det voldsomt på tide han selv lærer at flyve.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:35

.....og en knægt på 21 med 10 kg i hånden pr måned kunne have godt af at lære livets sande realiteter. HVIS i gerne vil hjælpe (og kan hjælpe) kunne beløbet hedde 2500 for det, FORUDSAT samtidig indsættelese af minimum 1500 på spærret konto.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:37

Hvis livets sande realiteter skal komme totalt bag på ham, den dag han skal sørge for sig selv, kører i bare med meget lavere beløb!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 18:39

Kr. 2.500 er vist for lidt.
Kig lige på, hvad man får i SU - og det kan næsten ingen klare sig for uden arbejde ved siden af,
så jeg vil synes at 4.000 kr. inclusive vask + kost + logi, vand, varme, el + kæreste er rimeligt.

Han skal jo lære at ting koster noget, så han ikke får en brat opvågning, når han rejser hjemmefra.
Måske kan I aftale, at han ska' ha' 3.000 til sig selv - og resten er til hans faste udgifter og til at bo for hos Jer. Du nævner ikke, hvad hans faste udgifter går til. Hvis han er nødt til f. eks. at ha' og holde bil, for at komme på arbejde, er regnestykket måske også et andet.

Vi havde en aftale med vores børn at vi satte nogle af pengene på en konto, så de havde noget at etablere sig med, når de rejste hjemmefra.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:42

Vi er tæt på enige Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 19:00

Hej med dig.
Da vores drenge begyndte at tjene penge var der ingen vej uden om.
De måtte til lommerne og det var en fast aftale at halvdelen af det udbetalte skulle på bordet når lønnen kom.
Der var inkluderet kost , vask , varme , tlf .
Længere var den ikke

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:13

EEEEEEnig

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 19-10-08 22:16

pia skov
jeg helt enig, lad dem betale 50 % incl. alt, dog ik mobil, fordi den kan gå helt bananas.
jeg og min kone diskuterer det stadig om hvormeget mine/vores piger en gang skal betale hun mener ik de skal betale, men det mener jeg, fordi jeg vil indsætte beløbet på en konto, således at den dag de flytter kommer farmand med indskud til bolig :)
mvh
jan

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 19-10-08 22:19

glemte lige at det er VIGTIG at vi som forældre lære vores børn at forsikre sig,, mens de er unge, fordi den dag de måske får en sygdom, er spillet slut og dermed er der ingen som vil have en i deres kundekartotek. det har min kone været udefor, men jeg har heldigvis fået det lavet inden for hende, og det er hun glad for idag :)
hvis ik andet så betale den for dem mens de studerer eller er i lære........
jan

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 22:29

Hej
Man gør da sine børn en bjørnetjeneste når de ikke skal betale. Det hører med til opdragelsen at alle i familien bidrager til fælles husholdning, når man selv tjener penge. Men det skal stå i forhold til indtjeningen og ikke i forhold til de faktiske udgifter. Så er der vist ingen børn der betaler nok

Mit barnebarn (15) har allerede sagt at hun bliver boende til hun er 30 . Hun ved nemlig at det koster og er besværligt at bo selv. Hendes storebror blev kraftigt opfordret til at flytte hjemmefra da han var 25. Og selvom han ikke gerne ville, er han meget glad for det nu. Søsteren flyttede som 18 årig - og sikke en udvikling der gik skred i - Men hun må også arbejde ved siden af sin SU.

Ok - vi er jo alle forskellige, men man skal ikke sidde og når man kan se at børnene har rigeligt med penge til alskens pjat, når de ikke skal bidrage til egen kost og logi.

Fornuftige børn vil også kunne se det fornuftige i at betale. Der er jo ikke tale om udnyttelse.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 23:03

Hej med jer.
Citat
jeg helt enig, lad dem betale 50 % incl. alt, dog ik mobil, fordi den kan gå helt bananas.

Ja dengang det var vores drenge havde de ikke mobil. Så det var vores fastnet det gik ud over
Udover det vil jeg da sige at vi også satte penge tilside til dem......men det fik de IKKE at vide. Men tilgængæld blev de glade den dag vi kunne præsenterer dem for en opsparing..
Vi havde dog "taget" vores andel så vi var nogenlunde dækket.
De unge får et chock når de flytter og ikke har den fjerneste ide om hvad tingene koster.
Jo de ved hvad mærketøj og makeup koster , men livets opretholdelse aner de intet om.
De tror virkelig det er mere eller mindre gratis.
Jeg vil så oså sige da vores yngste flyttede havde jeg laver en lille bog med tips til hvor det kunne betale sig at handle og ca. priser på de almindelige dagligdags varer. Ydermere havde jeg lavet en "kogebog" med billige men nærende retterog købt den kogebog der hedder kogebog for fattigrøve.
Den vakte opsigt men er blevet flittigt brugt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-08 23:10

Hvis målet er at fortsætte med at give den unge en "opdragelse", der tilpasser til samfundets normer og værdier, som de ser ud pt., er det en fordel at holde den unge på et "fattigt" niveau, mens han bor hjemme. Hvis denne metode ønskes, kan det betale sig at "angribe" hans lønoverskud bagfra uden hans deltagelse. Hvor meget skal han bruge til evt. bil, forsikringer, tandlæge, sport m.m.? Af det restbeløb der fremkommer, kan forældre tage ca. 1000kr til kost og logi. Hvor meget er der herefter tilbage, og hvad skal han have til fornøjelser og tøj pr uge af dette beløb? Det svar der fremkommer bliver hårdt at sælge til en 23 årig, men ca. 500kr pr uge er et godt beløb til tøj og fornøjelser. Efter at have fratrukket dette, fremkommer der et restbeløb af en eller anden størrelsesorden, som I kan forlange, at han binder fast hver måned på en boligopsparing, hvis han ønsker at bo hos jer. Derved holder han sit forbrug nede, og I hjælper ham samtidig med opsparing til egen bolig. Hvis den unge stritter på denne ordning, kan det sælges således, at prisen for at bo hjemme er 1000kr plus xxxxkr (overskuddet fra regnestykket). I sidstnævnte eksempel sætter forældrene overskudsbeløbet til side på en boligkonto, og overrasker den unge med dette beløb, når han står med ønsket om at anskaffe sig en bolig. Det kan iøvrigt anbefales, at beløbne overføres fast via banken hver måned til de respektive kontoer, så unge og deres forældre ikke skal stå med for meget følelse af penge imellem parterne. Med håb om at svaret kan give inspiration til jeres metodebeslutning.

Herfra http://www.skole-samfund.dk/sw34117.asp

Citat
De unge får et chock når de flytter og ikke har den fjerneste ide om hvad tingene koster.
Der har jeg været så "heldig" at alle mine unger har arbejdet i fødevareforretninger,så de kender godt priserne, også fra når vi forældre har været på ferie, og de har skulle klare sig for de penge de nu har fået til kost... og havde de været dygtige og der havde været penge til rest når vi kom hjem, fik de lov til selv at beholde dem.

De har også haft en ugentlig dag hvor de selv på skift har skulle handle ind og tilberede aftensmaden, så de også kunne lære at lave mad

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-08 23:10

Jeg så engang, at forbrugerstyrelsen fastsatte et ca.beløb til mad, tøjvask o.s.v. for hjemmeboende unge over 18, med egen indtægt.....og det gik på 1/3 af nettolønnen (altså det der er udbetalt når skatten er betalt)

Kommentar
Fra : annikaallhuge

Dato : 20-10-08 16:22

1600 dk pr månde søde

Kommentar
Fra : karina18

Dato : 22-10-08 11:44

jeg vil mene at ca. 3000 ville være rimeligt for alle parter.