/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rensning af lakserogn
Fra : the1best
Vist : 19674 gange
100 point
Dato : 19-10-08 17:12

Jeg har lige fået noget frisk lakserogn, men hvordan rengør jeg dem nemmest?????

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 19-10-08 17:14

De skal da bare skylles i vand. Bare vær forsigtig så der ikke går hul på den pose der omslutter dem.

Og så koger du dem.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 19-10-08 17:16
Kommentar
Fra : the1best

Dato : 19-10-08 17:27

Jeg troede den pose der var rundt om dem skulle af, er der ikke noget med at de skal piskes i vand.

De skal spises rå og ikke koges.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 19-10-08 17:29

Citat
Rens rognen forsigtigt.

Ja, men hvordan gør man det??????

Accepteret svar
Fra : netper

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-08 17:30

Hvis du skal have posen af og spise rognen som kaviar/stenbidderrogn så laver du hul på posen ned i en skål med godt med vand, og så rører du rundt med et piskeris, så sætter alle strimler sig på piskerises og kan tages af.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 17:45

Hej
netop som netper siger
Hilsen Ingelein - og uhmmmmm jeg er misundelig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-08 18:19

Spises bedst med revne pærer....mums

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-10-08 18:25

Hvis posen er nogenlunde hel, kan du lige hælde lidt kogende vand på, inden du går igang med piskeriset, så bliver hinden mælkehvid og lidt fastere, og det bliver nemmere at se og fjerne rester efter du har rørt med piskeriset. Men rognen skal selvfølgelig ikke koges.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 18:56

Hej the1best.
Da vi i sin tid havde fiskeforretnein kom jeg/vi dem i en skål med mælk.
Naturligvis skulle der "hul" på posen og derefter brugte vi/jegel el pisker på LAVESTE trin.
Der sætter sig en masse hinder rundt om riset og du skal hoæde pauser ret ofte og rense risene.
Prøv du bare . Æggene bliver ikke smadret.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 19:02

Og så kan jeg se jeg har arvet tastaturet efter klamigen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 19:18

Hey igen.
Glemte lige at skrive : Hvis du har mange rogn kan du altså godt fryse dem.
Ellere prøv også at drysse lidt salt over og bland meget fint hakket rødløg i.
Det smager bare så englene synger

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 21-10-08 00:59

Lakserogn er ikke i en pose som torskerogn men er bundet sammen af hinder som kan skilles i stykker
læk hele rognen i en skål med vand og tag en håndmikser og kør med moderat hastighed ,hinderne vil binde sig til krogende og efterhånden er alle æg frigjort fra hinderne,har du ikke en håndmikser kan du bruge et piskeris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-08 10:29

Citat
hele rognen i en skål med vand og tag en håndmikser og kør med moderat hastighed ,hinderne vil binde sig til krogende og efterhånden er alle æg frigjort fra hinderne,har du ikke en håndmikser kan du bruge et piskeris

Jens det er jo det jeg har skrevet !!!

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 25-10-08 15:59

Det var desværre optøet rogn vi fik, det har jeg først fundet ud af bagefter.

Nu er de renset - røget og spist.

Tak for svaret netper.