/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern hardisk i Vista
Fra : akle
Vist : 761 gange
200 point
Dato : 19-10-08 13:03

Hej.
Jeg har en bærbar pc med Vista styreprogram, som ikke kan "finde" min eksterne hardisk, dvs. intet sker ved tilslutningen.
Tidligere, inden jeg genindstallerede styreprogrammet (pc-en gik i sort), virkede alt det dér fint. Jeg tror nok det bare drejer sig om en indstilling, men HVOR går jeg ind for at få dette gjort rigtigt?
Jeg er rimelig ny indenfor Vista.
HDD er på 250 GB (halvfyldt med billeder) og bruger USB 2.0 samt egen strømforsyning.
Hvem er vax?
MVH Akle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 13:08

Hvad mener du med "ikke kan finde"

Hvad sker når du sætter USB i....

Og virker dine USB (prøv med andet grej)
Og har du husket at TÆNDE for HDen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 13:11

Tjek lige i kontrolpanel-enhedshåndtering at dine USB ikke har gule advarsler.....

Det kunne jo være noget så simpelt som opdatering af HELE systemet hvis du lige har geninstalleret....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-08 13:31

Du kan også prøve at åbne Diskhåndtering

Tryk på Win-logo tasten og R så åbner Kør boksen
her skriver du diskmgmt.msc og trykker OK
kan du se din HD her? så højre-klik på den og vælg Skift drevbogstav og sti

Håber det hjalp lidt

mvh klaudi

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 19-10-08 15:42

Hvis den eksterne disk var tilsluttet da du geninstallerede, er det muligt at windows har fjernet partitionsoplysningerne. (Gælder nogle versioner af OEM windows XP & Vista)

Hvis diskhåndteringen viser disken som RAW, så er det dét der er sket.

DU SKAL IKKE FORMATERE DEN !

Hvis der ikke kommer andre forslag her som du kan/vil/tør håndtere, så kan
http://www.diskhelp.dk gendanne din partition uden datatab.
Der får du også en ekstra ekstern harddisk med backup af dine data og billeder.
Det er jo ikke så godt hvis du kun har billederne på een harddisk.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-10-08 15:58

Hej alle.
Jeg vender tilbage senere - skal lige afprøve det hele.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-10-08 20:36

Endnu er jeg ikke kommet videre.

Refi:
Citat
Hvad mener du med "ikke kan finde"

Det er den bærbare, der ikke kan finde, eller registrere, om du vil, en ny hardware. Dvs. der sker intet!

Citat
Hvad sker når du sætter USB i....
INTET!

Citat
Og virker dine USB (prøv med andet grej)
JA! Har afprøvet med 4 stk forskellige Memorynøgler, nye som rigtig gamle bl.a. én på kun 64MB. Der bliver søgt og hentet drivere fra mappe i systemet og de virker alle rigtig fint.

Citat
Tjek lige i kontrolpanel-enhedshåndtering at dine USB ikke har gule advarsler.....
Det har de ikke!

Citat
Det kunne jo være noget så simpelt som opdatering af HELE systemet hvis du lige har geninstalleret....

Mener du opdatering af styresystemet Windows Vista? Det er fuldstændigt opdateret, første gang med 21 og senere i dag løbende med 1 og 2 opdateringer, efterfølgende instillet til automatisk opdatering.
Jeg geninstallerede fra medfølgende CD-rom, fordi der var problemer. Fik besked om en alvorlig fejl. (Det hele var forud installeret OEM version). Jeg valgte ny installation, så vidt jeg husker blev den gamle slettet af installations programmet inden ny-installationen.
Dette skete for et stykke tid siden, da vi tog på ferie. Internet, Mail + Konti samt forsøg på at installere mine eksterne Harddiske, som kun bruges til Billeder og den anden til Film, blev først foretaget i dag.
Til alle:
Jeg fant en cd-rom til den ene Harddisk med drivere på. Vista kan ikke genkende eller installere fra denne cd-rom. Det viser sig Hardisken ikke er forberedt til Vista, kun til XP og tidligere Windows versioner. Mener Hardiskerne kun er 2½ - 3 år.
Krammet er af mærket Medion.
Jeg har en ældre (3år) stationær pc, med XP, så dér kan jo HDD-erne genkendes, men denne pc har ikke kraft nok. Ellers har jeg foretaget back-up jevnligt, så billederne er der!
Klaudi:
Kør-boksen åbner ikke efter din beskrivelse.

JensT:
Den eksterne HARDISK var ikke tilsluttet.
Recovery har jeg ikke brug for, for alle billeder er der.
Mit formål var at lave et slideshow og brænde dette på en dvd.

Kun mangler jeg at få Vista til at genkende den eksterne Harddisk via USB og tildele et driver bogstav.

Ja, det var en lang "smøre", men jeg skulle gerne have slideshowet og dvd-skiven færdig til lørdag.

Flere idéer?

MVH Akle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-08 20:49

Hvis din HD er til XP, så må du ringe til producenten og spørge om der evt. er noget du kan gøre for at få den til at virke i Vista. Ellers må du låne en PC med XP som kan køre den og så brænde en kopi af dine billeder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-08 20:58

Kør boks kan så åbnes så'n:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/233aa6eb-2962-4954-a23f-4ba57fb54c1c1030.mspx

Men det gavner jo nok ikke noget, når nu der overhovedet ikke sker en s...

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 21:00

Jeg kan ikke rigtig se HVORFOR en HD til XP IKKE skulle virke på Vista - hvad skulle forhindre det...

Kom lige med nogle flere data om den HD...

Medion er ikke nok....

Da den virker (tilsyneladende) på XP - så SKAL den også kunne virke på Vista.....

Har du derimod lavet noget "brugerbeskyttelse" da den sad i XPen - så kan det give problemer på Vistaen - men den burde under alle omstændigheder genkende den.....

PS...

Du remsede en masse op men sprang let og elegant over strømmen......

Du har vel strømforsyning på og IKKE kun via USB.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 21:03

Kan den køre på XPen så lav lige et andet drevbogstav til den (f.eks.) O eller P) - noget du med sikkerhed IKKE bruger....

Det kan være der der sker konflikt på Vistaen....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-08 21:03

Citat
HDD er på 250 GB (halvfyldt med billeder) og bruger USB 2.0 samt egen strømforsyning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 21:14

Ja - men det kræver jo den er tændt

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 19-10-08 22:16

Når jeg tilslutter min eksterne HD, så tilslutter jeg den først vis USB og derefter tænder jeg for strømmen. Gør jeg det i den rækkefølge, så starter min HD med at køre.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-10-08 23:39

OK 'refi' den med strømmen smuttede lige, men kun 'svaret'. Strømmen er ALTID tilsuttet når jeg bruger den, for det er så enkelt at den blå lampe lyser når der er strøm til, desuden kan jeg høre når harddisken kører.

Umiddelbart ville jeg også mene at harddisken burde virke uanset styreprogram.
Jeg har ikke lavet nogen form for brugerbeskyttelse på HDD-en. Det eneste der tidligere er sket med den er, at den selv har ændret drevbogstavet fra J til G på XP, fordi jeg ikke altid har brugt det samme USB-stik (når jeg ikke kan huske hvilket).
'granner01' ja, den fidus kender jeg, og har også prøvet variationerne på forskellig vis, - uden resultat.
'refi' atskifte drevbogstav på XP maskinen, kan jeg ikke se skal hjælpe, for Vista maskinen skal jo under alle omstændigheder først have HDD-en fundet. Jeg kan da godt prøve, men det bliver ikke i aften.
Hvilke flere oplysninger om HDD vil du have 'refi'? for jeg mener ikke at have flere udover hvad jeg allerede har givet.
Den bærbare er for øvrigt også en Medion og i morgen prøver jeg hotline!
MVH Akle

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-10-08 08:40

Prøv med et nyt USB kabel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-08 10:55

Den mulighed der så er tilbage må være om du vitterligt har USB 2.0 på den bærbare, men det lyder usandsynligt der ikke skulle være det når den er med Vista....

Der KAN selvfølgelig være noget der ikke er aktiveret der gør udslaget, men det yder som sagt usandsynligt...

Umiddelbart kan jeg ikke se HVAD der skulle forhindre den i at virke....

Har du mulighed far at afprøve den på en anden maskine med Vista - gerne en stationær - så kan der da, om ikke andet, konstateres om det er den bærbare der fejler noget.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-10-08 21:26

Hej. I dag prøvede jeg lige én gang til at tilslutte den eksterne, - og tænk en gang, - DET VIRKEDE!!! Aner ikke hvorfor, men gætter på at aktiveringen af de fire memorynøgler har sat noget i gang.
Point kan jeg lige så godt give til en af jer, med blindpegen.
Tak for jeres hjælp alle sammen!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 20-10-08 21:33

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-10-08 21:35

Godt du fik gang i "dyret"

mvh klaudi

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-10-08 16:02

Selv tak.